کد خبر: ۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
اندیشکده بروکینگز:

درس مهم حسن روحانی برای خاورمیانه

تیم انتقالی «حسن روحانی» ، با گفتن اینکه امور بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد، انتظارات برای احیای اقتصادی سریع را کمتر کرد. در عین حال وزیر اقتصاد فعلی تصویری مطبوع از اوضاع را ترسیم کرد. جدای از سیاست، روحانی در عرصه اقتصادی ایران نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود.
اندیشکده «بروکینگز» نوشت: تیم انتقالی «حسن روحانی» ، با گفتن اینکه امور بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد، انتظارات برای احیای اقتصادی سریع را کمتر کرد. در عین حال وزیر اقتصاد فعلی تصویری مطبوع از اوضاع را ترسیم کرد. جدای از سیاست، روحانی در عرصه اقتصادی ایران نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، دولت «احمدی نژاد» در سال 2008 انتشار آمار مربوط به درآمد ملی را به عنوان بخشی از ترازنامه سالانه بانک مرکزی ایران متوقف کرد و یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها یعنی نرخ رشد اقتصادی، را در پرده ابهام گذاشت.

گزارش‌های این دولت درباره تورم و بیکاری منظم‌تر، اما فاقد اعتبار بوده است، زیرا این گزارش‌ها اغلب مرموز و در قالب مثبت‌ترین حالت‌ها ارائه شده‌اند. هفته گذشته بانک مرکزی ایران اعلام کرد نرخ تورم ماه گذشته ایران تا 21 ژوئن، 9/35 درصد بوده که متوسط شاخص قیمت مصرف کننده در دو دوره 12 ماهه است. در واقع این شاخص طی 12 ماه گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

شاید بزرگ‌ترین غافلگیری برای تیم «روحانی» بودجه دولت باشد، که هفته آتی آن را به دست خواهند گرفت. «اکبر ترکان» ، مشاور ارشد «روحانی» و مدیر تیم انتقالی وی بیان کرد که وی نمی‌تواند منابع درآمدی قابل‌اطمینانی برای 38 درصد مخارج دولت پیدا کند. و این اولین چالش پیش روی دولت جدید است: چگونگی کنترل تورم با سرمایه‌های عمومی در چنین وضعیت وخیمی.

«روحانی» تشکیل دولت «تدبیر و امید» را وعده داده است، دولتی که «کلیدی برای درهای قفل‌شده» در دست دارد. به این دلیل است که انتظار می‌رود طی 100 روز اول ریاست جمهوری وی اقتصاد ایران بهبود یابد، اما فراتر از آن اوضاع تغییر می‌کند.

موضع میانه‌روی «روحانی» به لحاظ انتظارات پایین‌ آمدن میزان تورم ثمر داده است و این منجر به تثبیت بازارهای ارز خارجی شده و به تدریج پس‌اندازهای خارجی به بانک‌ها بازمی‌گردند، از اینرو بحران نقدینگی که گریبان تجارت ایران را گرفته کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود تیم اقتصادی «روحانی» که طی هفته آینده اعلام خواهد شد شامل اقتصاددانانی مجرب باشد و این سبب اعتمادسازی بیشتر میان فعالان اقتصادی ایران خواهد شد.اما برای احیای امید، «روحانی» باید اقدامات بیشتری انجام دهد؛ وی باید شغل آفرینی کند.

تنها در صورتی می‌توان شغل آفرینی کرد که تولیدکنندگان بتوانند صادرات داشته باشند یا در تولید اجناس و کالاهای جایگزین کالاهای وارداتی سرمایه‌گذاری کنند. با این وجود این کار به دلیل تحریم‌های بین‌المللی برای آنها بسیار دشوار و توانایی‌شان محدود شده است. چرا که این تحریم‌ها دروازه‌های اقتصاد جهانی را به سوی تولیدکنندگان ایرانی بسته است.

«روحانی» مدت زمانی کمتر از دو سال وقت دارد که به مردم ایران اثبات کند ایرانی کشوری میانه‌رو است، مایل به تعامل با جهان خارج است و می‌تواند سریع‌تر سکانداری کند. او فرصتی تاریخی در پیش دارد تا درسی بدهد که نه فقط برای ایران، بلکه برای تمام خاورمیانه درس مهمی است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
4
23
روحانی یادت باشه ، عارف باید باشه !
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
1
0
او می تواند !!!! بیایید امیدوار باشیم تندروهایی که فقط به فکر منافع خود و غافل از مردم هستند نتوانند مانع تراشی کنند وگرنه بسیاری از آنها نه به آخرت معتقدند نه به انسانیت
Admin
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
1
1
اگر عارف توی کابینه نباشه 4 سال دیگه به روحانی رای نمی دم!!!

تایید کن لطفا!!!
حسن عسگري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
1
0
ملت ایران باید از ملت مصر یاد بگیرند اگر روحانی مانند مرصی به تعهداتش و و مطالبات مردم عمل نکرد. ملت ایران هم وی را از رییس جمهوری خلع کنند. این هشدار جدی است برای دولتمردان یازدهم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
0
1
آقای عسگری پس این هشت سال کجا بودی حالا بعداز صدوهفت سال مبارزه خون دادن بیاییم از مردم مصر یاد بگیریم وای به حال ما که هنوز نمی فهمیم که کجا ایستاده ایم هنوز نمی دونیم اولین کشوری که درآسیا و خاورمیانه انقلاب کرد ما بودیم ما اگه می خواستیم بیا بیرون که رای نمی دادیم برادر جان ما همونطور که هشت سال صبرکردیم بازهم صبر می کنیم که این وعده ای الهی که خدا با صابرین هست باتدبیرو امید صبر پیشه می کنیم