کد خبر: ۴۲۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۴

وضعیت آب و هوا، امروز ۵ فروردین ۱۴۰۳ / بارش‌های سیل‌آسا در راه ۱۶ استان

سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های سیل‌آسا در ۱۶ استان از فعالیت ۲ سامانه بارشی در کشور طی امروز تا پنجشنبه و احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب و کولاک برف خبر داد.

سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های سیل‌آسا در ۱۶ استان از فعالیت ۲ سامانه بارشی در کشور طی امروز تا پنجشنبه و احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب و کولاک برف خبر داد.

 

تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز سامانه بارشی از مناطق جنوبی وارد کشور شده و به‌تدریج در استان‌های واقع در جنوب، غرب، غرب، شمال غرب، دامنه و ارتفاعات زاگرس و البرز غربی، بخش‌هایی از استا‌ن‌های ساحلی خزر و مناطقی از جنوب شرق سبب بارش باران رعد‌وبرق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط خیزش گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ می‌شود.

 

بیشینه بارش در استان‌های خوزستان کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، ایلام، غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است.

 

روز دوشنبه این سامانه تقویت شده و علاوه بر مناطق مذکور در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق و مرکز نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شدت بارش روز دوشنبه در شمال و شرق خوزستان، نیمه شرقی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان‌های همدان و مرکزی قابل توجه است.

 

لازم به ذکر است بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود. سامانه بارشی روز سه شنبه با بارش‌های پراکنده در شمال شرق و شرق کشور به فعالیت خود خاتمه می‌دهد.

 

به گزارش تسنیم، سامانه بارشی دیگری از اواخر وقت سه‌شنبه از شمال غرب وارد کشور شده و طی روز چهارشنبه در شمال غرب و استان‌های ساحلی خزر و ارتفاعات البرز سبب بارندگی می‌شود. این سامانه روز پنجشنبه استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور را درگیر خواهد کرد.

 

امروز در جنوب غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز، دوشنبه در مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق و شرق و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از جنوب شرق وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود و به تبع آن خیزش گرد و خاک در برخی نقاط از این مناطق دور از انتظار نیست. فردا دوشنبه 6 فروردین خلیج فارس مواج و متلاطم است.

 

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

 

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

 

زمان پایان: پنجشنبه 1403/01/09

 

نوع مخاطره: بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها مه‌گرفتگی.

 

منطقه اثر:

 

یکشنبه 1403/01/05: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، جنوب اصفهان و غرب استانهای هرمزگان، کرمان و یزد.

 

دوشنبه 1403/01/06: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، اصفهان، کرمان، یزد، هرمزگان، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

 

سه‌شنبه 1403/01/07: شرق مازندران، خراسان شمالی، شمال و شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، شمال کرمانشاه.

 

چهارشنبه 1403/01/08: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، شمال مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استانهای تهران و سمنان.

 

پنجشنبه 1403/01/09: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و شمال شرق سمنان.

 

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، کولاک برف و احتمال یخ‌زدگی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی.

 

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی

 

توصیف سامانه: وزش باد شدید

 

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

 

زمان پایان: پنج‌شنبه 1403/01/09

 

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

 

منطقه اثر:

 

یکشنبه 1403/01/05: آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان، اصفهان.

 

دوشنبه 1403/01/06: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، بوشهر، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان، قم، البرز، تهران.

 

سه‌شنبه 1403/01/07: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، سمنان، تهران، خراسان رضوی، شمال اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

 

چهارشنبه 1403/01/08: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، شمال اصفهان، سمنان، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

 

پنجشنبه 1403/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، شرق اصفهان، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: کاهش دید.

 

توصیه: استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، مدیریت برنامه مسافرت، احتیاط در چرای دام و تردد عشایر در مناطق کوهستانی، احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی.

 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

 

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

 

زمان پایان: دوشنبه 1403/01/06

 

نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف

 

منطقه اثر:

 

یکشنبه 1403/01/05: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، غرب و جنوب لرستان، شمال و نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، شمال و غرب فارس.

 

دوشنبه 1403/01/06: نیمه جنوبی همدان، مرکزی، قم، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، جنوب ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس.

 

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

 

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

 

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

 

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

 

زمان پایان: چهارشنبه 1403/01/08

 

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای بین 24 تا 32 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا 2متر و دور از ساحل بیش از 2 متر.

 

منطقه اثر:

 

یکشنبه 1403/01/05 و دوشنبه 1403/01/06: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و نیمه غربی تنگه هرمز.

 

سه‌شنبه 1403/01/07: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

 

چهارشنبه 1403/01/08: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان

 

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

 

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.