کد خبر: ۴۲۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۲

محیط زیست: فقط در میادین میوه و تره‌بار تهران، سالانه ٢١ تن کیسه پلاستیکی استفاده می‌شود / وزارت صنعت: توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در کشور ممنوع است

مهدی خادم ثامنی مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سالانه ٢١ تن کیسه پلاستیکی فقط در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران استفاده می‌شود که رقم بسیار بالایی است. کریم مجرب رییس اداره فروشگاه های زنجیره ای وزارت صنعت معدن تجارت نیز گفت: بر اساس ماده ٣ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه های پلاستیکی ، توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور ممنوع است.

ایرنا: مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سالانه ٢١ تن کیسه پلاستیکی فقط در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران استفاده می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

 

مهدی خادم ثامنی روز دوشنبه در نشست بررسی شیوه نامه ماده ٣ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه های پلاستیکی که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: امروزه پلاستیک به معضلی اجتماعی و جهانی تبدیل شده است که نه تنها اکوسیستم های آبی و خاکی را آلوده می کند، بلکه تهدیدی برای سلامت انسان است.

 

وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در چند دهه گذشته عملکرد خوبی نسبت به حفظ محیط‌ زیست نداشتیم و باعث تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی شدیم علاوه بر این منبع زیستی آب و خاک را هم آلوده کردیم.

 

تخریب محیط زیست رو به افزایش است

 

ثامنی ادامه داد: کشورهای پیشرو تلاش می کنند تخریب محیط زیست را کاهش دهند اما در ایران روز به روز آلودگی بیشتر می‌شود.

 

وی گفت: روزانه ۵۶ تا ۵٧ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود که از این میزان ١١ تا ١٢ درصد پسماند پلاستیک است که مستقیم و غیر مستقیم منابع آب و خاک را آلوده می کند.

 

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آبان ماه ١۴٠١ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی تصویب و ابلاغ شد که بر اساس ماده ۳ آن توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است.

 

وی تاکید کرد: هفته زمین پاک (هفته اول اردیبهشت) می‌تواند فرصت خوبی برای اجرایی کردن ماده ٣ این آیین نامه باشد ، باید بتوانیم با فرهنگ سازی مردم را نسبت به کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ترغیب کنیم و قطعا ابن مسأله مستلزم همکاری فروشگاه های زنجیره ای بزرگ است.

 

 توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع است

 

رییس اداره فروشگاه های زنجیره ای وزارت صنعت معدن تجارت نیز در این نشست گفت: بر اساس ماده ٣ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه های پلاستیکی ، توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور ممنوع است.

 

کریم مجرب افزود: ما به دنبال توسعه فروشگاه های زنجیره ای هستیم و به نظر می رسد اقداماتی مانند کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی می تواند به توسعه این فروشگاه ها کمک کند.

 

همچنین مدیر کل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت معدن تجارت گفت: مسأله پلاستیک در بسیاری از کشورها حتی آنهایی که پیشرفته هم نیستند موضوع مهمی محسوب می‌شود.

 

کتایون نعمت پور افزود: لذا ما هم در کشور باید تلاش کنیم مصرف کیسه های پلاستیکی را کاهش دهیم و یا آنهایی که مصرف می شوند دوباره بازیافت و به چرخه مصرف برگردند.

 

وی ادامه داد: این کار باید از جایی آغاز شود که قطعا روز زمین پاک ( ٣ اردیبهشت) و مناسبت های محیط زیستی خرداد ماه می تواند فرصت مناسبی برای شروع باشد، می توان در ابن فاصله هم مشکلات اجرایی را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

 

وی تاکید کرد: قطعا این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید در این مسیر حرکت کنیم.