کد خبر: ۴۲۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۱

علیرضابیگی: انشقاق در جامعه پیامد‌ شومی دارد/ انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از برخورد گشت ارشاد با زنان، وجهه بین‌المللی ما را دچار آسیب می‌کند؛ خسارت‌هایش به مراتب بیشتر از مزایای آن خواهد بود

احمد علیرضابیگی، نماینده فعلی مجلس می‌گوید که اگر در این ۴۴ سال از این روش‌ها نتیجه گرفته‌ایم، از این به بعد هم می‌توانیم نتیجه بگیریم. به گفته آقای علیرضابیگی نیروی انتظامی و طراحان طرح نور بی‌حجابی را جرم‌انگاری کرده، مانند یک جرم با آن برخورد می‌کنند و هیچ کاری با دین و الزامات دین ندارند.  

رویداد۲۴: از هفته گذشته گشت ارشاد با تغییر اسم به «طرح نور» دوباره به خیابان‌ها برگشته است؛ البته با خشونت و جدیت بیشتر. در همین مدت‌زمان کم تصاویر و فیلم‌های متعددی از نحوه خشونت آمیز برخورد با زنانی که به اصطلاح بدحجاب نامیده می‌شوند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و آش آنقدر شور شد که مهدی فضائلی، از فعالین رسانه‌ای نزدیک به بیت رهبری هم اعلام کرد نسبت به برخورد‌ها گشت ارشاد تذکر داده‌ شده است. نیروی انتظامی، اما اعلام کرد که این طرح با جدیت و به صورت گسترده ادامه خواهد داشت.

 

 

 

در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی، سیاسی و نظامی است، چرا دوباره بعد از فاجعه مهسا امینی، گشت ارشاد دوباره به خیابان‌ها برگشته است. احمد علیرضابیگی نماینده فعلی مجلس در انتقاد از این فعال‌شدن دوباره گشت ارشاد به رویداد ۲۴ می‌گوید که اگر در این ۴۴ سال از این روش‌ها نتیجه گرفته‌ایم، از این به بعد هم می‌توانیم نتیجه بگیریم. به گفته آقای علیرضابیگی نیروی انتظامی و طراحان طرح نور بی‌حجابی را جرم‌انگاری کرده، مانند یک جرم با آن برخورد می‌کنند و هیچ کاری با دین و الزامات دین ندارند.  

 

 

 

در ادامه مهمترین بخش‌های این گفتگو را می‌خوانید:

 

*اگر دین ملاک باشد، پس فرد باید در چارچوب احکام دین، خودش را مقید به رعایت آن بداند. از دیدگاه گروه حاکم، کسانی که جزو جامعه متدینین نیستند، باید حجاب را از منظر قانون رعایت کنند. این رویکرد اما مسايل و موانع اجرایی عجیب و غریبی دارد و در نهایت به گسست اجتماعی می‌انجامد؛ خصوصا در زمانی که جامعه ما نیازمند انسجام است و به طور مستقیم رویاروی اسرائیل قرار گرفته است.

 

* طبیعتا تنش‌های اجتماعی در مسیر اهداف دشمن صهیونیسیتی خواهد بود.

 

مجلس اصلاً حاضر نشد رسما ورود به این موضوع را بپذیرد و ترجیح داد تا این لایحه در قالب یک کمیسیون اختصاصی رسیدگی شود -بدون اینکه مردم در جریان کم و کیف مطالبی که در آن کمیسیون مطرح می‌شود، باشند. به عبارت دیگر، مردم در جریان بدیهی‌ترین موضوع اجتماعی یعنی پوشش و لباس خودشان نیستند. 

 

* از سوی دیگر حرف‌های عجیب و غریبی از سوی اعضای این کمیسیون و دیگر دوستان نماینده‌ای که به نحوی با این کمیسیون مرتبط بودند و دخل وتصرف‌های که صورت گرفته بود، منتشر می‌شد که با حواشی زیادی مرتبط بود و در نهایت آقای نوروزی نماینده رباط کریم اعلام کرد مجلس اساسا نمی‌خواهد خودش وارد این بحث‌ها شود و ترجیح داد آن را اصل ۸۵ کند.  

 

 

 

*من به عنوان نماینده تا پایان دوره نمایندگی‌ام به وظایفم عمل می‌کنم. همانطور که می‌دانید من به دلیل اظهارنظر در خصوص وقایع ۱۴۰۱ از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شدم. در جلسه‌ای که با حقوقدانان شورای نگهبان داشتم، صراحتاً اعلام کردند مواضع شما درباره گشت ارشاد و حوادث سال ۱۴۰۱ مطلوب نبوده است.  

 

*یعنی یک نماینده مجلس به واسطه اظهارنظر در این خصوص، از امکان قرار گرفتن در رقابت‌های انتخاباتی محروم شده و ردصلاحیت شده است.  

 

*مسئولان با راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد، در حال تجربه‌اندوزی هستند. اگر نظام ستمشاهی توانست با زور و جبر چادر از سر زنان ما باز کند، این‌ها هم می‌توانند با زور عکس آن را انجام دهند.  

 

*اقتضای امروز جامعه ما وحدت و انسجام ملی است. کشور برای اینکه بتواند برای جلوگیری از طمع‌ورزی دشمن اسرائیلی و حامیانش شرایط دفاعی ایجاد کند، لزوما نیازمند یک پشتوانه قوی برای مواجه با دشمنی صهیونیست‌ها است. ایجاد انشقاق در جامعه پیامد‌های شومی به همراه دارد. انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از برخورد گشت ارشاد با زنان در خیابان، وجهه بین‌المللی ما را دچار آسیب می‌کند و خسارت‌های آن به مراتب بیشتر از مزایای آن خواهد بود.