کد خبر: ۴۲۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۸

منتجب‌نیا: حجاب اجباری نباید به عنوان مقوله‌ای شرعی مطرح شود / کدام دستگاه مسئولیت این کار‌ها را می‌پذیرد؟ دولت؟ مجلس؟ قوه قضاییه؟ / برخی می‌خواهند کبریت را در اتاق باورت بیاندازند

رسول منتجب‌نیا، عضو اسبق مجمع روحانیون مبارز تاکید می‌کند حجاب اجباری نباید به عنوان مقوله‌ای شرعی مطرح شود.

رویداد۲۴: رسول منتجب‌نیا، عضو اسبق مجمع روحانیون مبارز تاکید می‌کند حجاب اجباری نباید به عنوان مقوله‌ای شرعی مطرح شود.

 

بخش‌های مهم این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

 

*بار‌ها درباره این مساله اظهارنظر شده است که اولاً حجاب اجباری به این معنا در اسلام نداریم. پس هیچ دلیلی ندارد دختران و خانم‌ها را مجبور کنیم در اجتماع با پوشش شرعی حاضر شوند. اگر چه خودِ حجاب به عنوان پوشش اسلامی امری شرعی و مسلم است که در آیات قرآن و روایات به این موضوع اشاره شده است. اما حجاب واجب فرعی است و واجب اصلی نیست، اما به هرحال واجب است. اما اینکه واجبات را بخواهیم با توسل به زور به مردم تحمیل کنیم، از نظر شرع اسلام صحیح نیست

 

*البته ممکن است حاکمیت به عنوان «امر حکومتی» نه امر شرعی به حجاب نگاه کند و بگوید من مسئول سلامت جامعه هستم و می‌خواهم جوانان، مردان و زنان پاکی و عفاف‌شان حفظ شود و لذا حجاب را برای بانوان واجب کند که حاکمیت به قاعده می‌تواند چنین قانونی را وضع و اجرا کند اما نباید این موضوع را به حساب اسلام، قرآن و روایات بگذارند.

 

* کمااینکه در سال‌های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب حجاب اجباری نبود، اما بعد از فرایندی به این نتیجه رسیدند که حداقل حجاب الزامی شود. در قانون قبلی مجازات‌های اسلامی حجاب به عنوان مقوله‌ای فرعی و بدون شدت و غلظت مطرح شده و برای متخلفین جریمه مختصری تعیین کرده بودند. اما در همین مجلس فعلی آقایان آمدند با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی طرحی را در شرایطی تصویب کردند که در جلسه علنی نمایندگان مطرح نشده بود و فقط تنی چند از نمایندگان در کمسیون فرهنگی مصوب کردند که شورای نگهبان اشکال‌های متعددی گرفت، به طوریکه بعد از رفت و برگشت چند‌باره بین مجلس و شورای نگهبان هنوز به صورت قانون در نیامده است.

 

* دولت، مجلس یا قوه قضاییه بلافاصله بعد از پایان ماه رمضان اعلام کردند که از شنبه گشت ارشاد راه‌اندازی خواهد شد که متاسفانه دوباره شاهد برخورد‌های خشن و فیزیکی را شروع کرده‌اند که جامعه چنین رفتاری را با جدیت زیاد محکوم می‌کند. آنهم در شرایطی که کشور با اسراییل فضای درگیری را تجربه می‌کند تا بتوانیم، بگوییم این کار از نظر عقلی و منطقی هم صحیح نیست.

 

مخصوصا در شرایطی که بیشتر مردم تحت‌تاثیر مشکلات مالی و گرانی‌های کمرشکن، به حکومت اعتراض دارند و منتقدان جدی حاکمیت هستند. وقتی فشار‌های اقتصادی مردم را به فلاکت رسانده است و به همین دلیل فریادشان بلند شده، چطور نمی‌دانند که الان زمان مناسبی برای بازگرداندن گشت ارشاد نبود تا اعتراض جامعه بلند نشود.

 

*اینکه دختران را کِشان‌کِشان داخل ون می‌کنند و دختری را روی زمین می‌اندازند و رویش می‌خوابند که فیلم‌های این صحنه‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، کجایش اسلامی و قانونی است و با عقل و منطق سازگاری دارد؟ اصلا چه کسی و کدام دستگاه مسئولیت این کار‌ها را می‌پذیرد؟ دولت؟ مجلس؟ قوه قضاییه؟ هیچ کس از رهبری نشنیده است که برای انجام این کار‌ها دستوری داده باشد، پس نمی‌توانند کارشان را کاری ولایتی بدانند.

 

*حالت خوش‌بینانه این است که بگوییم، کسانی که تصمیم‌های جنجالی را اجرایی می‌کنند، آدم‌های سطحی‌ای هستند که از عقلانیت و همچنین علم و دانش بهره‌ای نبرده‌اند. اما اگر بدبین باشیم، به هیچ وجه نمی‌توانیم اصرار به این رفتار را زاییده بی‌عقلی بدانیم. چه بسا عده‌ای درصدد اینند که مملکت را به هم بریزند و قشون درست کنند تا برنامه‌هایشان را پیگیری کنند.

 

*اینکه تندرو‌ها با امکانات بیت‌المال حاشیه‌سازی کرده و جنجال به پا می‌کنند، نشان می‌دهد خودجوش نیستند و از طرف حاکمیت حمایت می‌شوند و از بیت‌المال باتوم و بی‌سیم در اختیارشان قرار می‌گیرد تا معلوم شود، بازگشت گشت ارشاد با دستور و حکم مقامات صورت گرفته است تا دختری را که چهار تار مویش بیرون است، دستگیر یا جریمه کنند. بازهم تاکید می‌کنم، این کار کارِ عقلا نیست و کارِ جهلا است. والله بالله دنیا به ما می‌خندد و می‌گویند، این نوع حاکمیت، این نوع مدیریت در ایران سابقه ندارد و هیچ توجیه عقلانی ندارد.

 

*نمی‌دانم می‌خواهند مملکت را به کجا برسانند؟ اگر مردم عصبانی شده و اعتراض کردند، بگیر و ببند و زد و خورد می‌کنند. مقصر اصلی آن‌هایی هستند که کبریت را در اتاق باورت می‌اندازند تا همه چیز را به هم بریزند. مردمی که گرفتارند و نمی‌توانند، یک کیلو گوشت برای زن و بچه خودشان بخرند، حق‌شان این نیست که باتوم بخورند. البته هر چقدر بیشتر فشار بیاورند، مردم بیشتر لج‌بازی و دهن‌کجی می‌کنند. با این وضع حکومت‌داری خدا به داد مردم برسد.