کد خبر: ۴۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۲
انتقاد سناتورهای فرانسوی از کاخ سفید:

ناجوانمردانه عمل می کنید/واشنگتن نباید بازار ایران را از قبل برای خود تضمین کند/باید خود را کمتر رفیق قافله آمریکایی ها نشان دهیم

هر بار که فرصت مذاکرات چندجانبه ایجاد می شود، ما باید به همراه شرکای انگلیسی، آلمانی، و ایتالیایی مان گام های مشترکی برداریم تا منافع اروپا بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گیرد.
نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور نوشت: سناتورهای فرانسوی روز پنج شنبه از کشورهای اروپایی خواستند در برابر رقابت اقتصادی "ناجوانمردانه" واشنگتن در ایران یک جبهه متحد تشکیل دهند. این موضع گیری در زمانی انجام می شود که لغو کامل تحریم های اعمال شده علیه ایران باعث جلب توجه سرمایه گذاران غربی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک»، روابط میان پاریس و واشنگتن با موضوع بانک "ب ان پ پاریبا" قدری تنش آمیز شد. آمریکا تهدید کرد که این بانک فرانسوی باید حدود ۱۰ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند، زیرا به نظر آنها، این بانک قوانین آمریکا در مورد تحریم های اعمال شده علیه چندین کشور، از جمله ایران را، نقض کرده است.

فیلیپ مارینی، رییس کمیسیون مالی مجلس سنا و از اعضای حزب "اتحاد جنبش مردمی" فرانسه، که به همراه پنج سناتور دیگر در اواخر ماه آوریل به ایران سفر کرده بودند، دراین خصوص گفت: "امروز ما قاطعانه این موضوع را تأیید می کنیم که هیچ بانک فرانسوی شرکت های ما را در پروژه های مربوط به ایران همراهی نخواهد کرد [به دلیل اقدامات تلافی جویانه آمریکا]."

نتیجه این است که جریانات مالی، علی رغم توافق مقدماتی منعقد شده میان ایران و گروه شش کشور، که قرار بود بخشی از تحریم های اعمال شده علیه اقتصاد ایران را کاهش دهد، همچنان مسدود باقی مانده اند.

این سناتور در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس با اشاره به "ناجوانمردانه عمل کردن" آمریکا گفت: "جهان شمول بودن حق آمریکا می تواند تلاش های ما را در نطفه ازبین ببرد و کاری کند که شرکت های ما دیگر انگیزه ای برای ریسک کردن در سرمایه گذاری های جدید نداشته باشند." وی از اتحادیه اروپا خواست که صدایش را به گوش همه برساند.

او همچنین با اشاره به شرکت های "جنرال الکتریک" و "بوئینگ" که ازسوی واشنگتن مجوز صادرات قطعات برای هواپیماهای ایرانی را به دست آوردند خاطرنشان کرد: "اینکه ایالات متحده تنها قدرت واقعی در جهان امروز به شمار می رود بر همه آشکار است، ولی این دلیل نمی شود که واشنگتن تمامی بازارها را از قبل برای خود تضمین کند [...] یا در کسب آن بازار نسبت به دیگران پیش دستی کند."

مجلس سنا پیشنهاد داد تا زمانی که جریانات مالی معتبری بازگشایی نشده اند، می توان از بانک پستی استفاده کرد، چرا که این بانک متعهد به اجرای قوانین آمریکا نیست و به همین دلیل قربانی اقدامات تلافی جویانه آمریکا نخواهد شد.

از زمان به قدرت رسیدن رییس جمهور حسن روحانی که به عنوان شخصیتی میانه رو شناخته می شود، هیأت های کارفرمایان خارجی پشت سر هم به تهران سفر می کنند تا جایگاه خود را در فضای رقابتی ای که در این کشور تولید کننده نفت ایجاد شده پیدا کنند.

فرانسه به دلیل تأثیر تحریم های اعمال شده علیه تهران شاهد آن است که مبادلات اقتصادی اش با ایران از ۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ به ۵۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته.

بازار اتومبیل ایران تا چندی پیش ازطریق شرکت های رنو و پژو در دست پاریس بود، ولی فرانسه باید از این پس با چین که امروزه ۱۰ درصد از بازار اتومبیل ایران را از آن خود کرده و همچنین آمریکا که درحال وارد کردن پیاده های خود به خاک این کشور است، به رقابت بپردازد.

سناتورهای فرانسوی در برابر این "رقابت بین المللی شدید" از کارفرمایان و شرکت های فرانسوی خواسته اند که تماس های خود در داخل ایران را حفظ کنند، از سفرهایشان به ایران صرف نظر نکنند، و تا لغو کامل تحریم ها پیش مذاکرات برخی قراردادها را به انجام برسانند.

ازنظر میشل ماکینسکی، کارشناس امور مربوط به ایران، فرانسه درعین حال باید به همراه شرکای اروپایی خود از مذاکرات بین المللی برای اعمال فشار بر واشنگتن استفاده کند و کمتر خود را "رفیق قافله" نشان دهد.

او می گوید: "هر بار که فرصت مذاکرات چندجانبه ایجاد می شود، ما باید به همراه شرکای انگلیسی، آلمانی، و ایتالیایی مان گام های مشترکی برداریم تا منافع اروپا بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گیرد." او در ادامه می افزاید: "در چارچوب مذاکرات اتمی ایران، می توان به عنوان مثال نشان داد که ما خواهان برقراری شرایطی هستیم که در آن روابط متقابل بهتری وجود داشته باشد."