کد خبر: ۴۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۲۴

ظریف: تحول این دوره ورود به نگارش متن است/مواضعی مطرح نمی‌کنیم که بعد از آن کوتاه بیاییم/دور بعدی مذاکرات 11 تیر/مشکل رفع تحریم های ایران در داخل آمریکا مشکل خودشان است

وزیر امور خارجه گفت: تحول این دور از مذاکرات ورود به مرحله نگارش متن نهایی بود. البته هنوز نمی توانیم بگوییم که متن مشترکی وجود دارد.
 وزیر امور خارجه گفت: تحول این دور از مذاکرات ورود به مرحله نگارش متن نهایی بود. البته هنوز نمی توانیم بگوییم که متن مشترکی وجود دارد.

 به گزارش «تيک»، این مذاکرات بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکارانم تا ساعت 1:30 بامداد مشغول مذاکره روی متن بودند و امروز هم از صبح رایزنی ها ادامه داشته و یک دور هم بنده با خانم اشتون دیدار کردم.

هم اکنون هم آقایان عراقچی و روانچی و بقیه اعضا همرا با معاون خانم اشتون مشغول کار روی مقدمه متن هستند.

تحولی که در این دوره مذاکرات شاهد بودیم ورود به مرحله نگارش است.هنوز نمی توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد.

در بعضی موارد روی قسمت هایی از متن ممکن است توافق باشد اما در بسیاری از موارد اختلاف نظر هم درخصوص محتوا و هم نحوه نگارش وجود دارد.
 اختلاف اساسی به مقدار زیادی برروی مقدمه  وجود ندارد اما در موصوعات اساسی اختلاف نظر هم درباره محتوا است و هم نحوه نگارش و چنین وضعیتی غیرقابل پیشبینی نبود و ما هم توقع داشتیم کار دشوار باشد.

طرف مقابل هنوز با آمادگی مامل برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد میدان مذاکره نشده است .

برخی موارد طبیعی است که مذاکره کنندگان مذاکره را برای روزهای آخر بگذارند.

ما با دو روش متفاوت وارد مذاکرات شدیم.  جمهوری اسلامی هم بر اساس سیاست هایی که داریم و هم بر اساس آنچه که توافق کردیم در برنامه مشترک اقدام ژنو در واقع راه حل هایی را  پیشنهاد کرد که ما را به برنامه های مشترک اقدام برساند. یعنی ایران یک برنامه هسته ای بر اساس حقوقش داشته باشد و همزمان نگرانی های برخی کشورها که عادت کرده اند خود را جامعه بین المللی بنامند، رفع بشود.

جمهوری اسلامی به عنوان قربانی سلاح های کشتار جمعی، هیچ وقت این سلاح ها را دارای جایگاهی در دکترین دفاعی خود ندانسته است.. بر اساس ان پی تی کلیه اعضای دارای سلاح هسته ای به ویژه 5 عضو دائم شورای امنیت وظیفه قانونی دارند که در جهت خلع سلاح هسته ای حرکت کنند.هدف ما از بین بردن این سلاح ها است و این سلاح ها هیچ جایگاهی در سیاست های دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

مواضع زیاده خواهانه هنوز وجود دارد و در طول این دو دور باید طرف های مقابل به این فهم رسیده باشند که ایران حاضر نیست در برابر زیاده خواهی از حقوق خودش صرف نظر کند. ما به این روش مذاکره نمی کنیم که مواضعی را مطرح کنیم و بعد از آن مواضع کوتاه بیایم. دیدگاه های خود را بر اساس حقوق بین الملل ارائه میدهیم و روی حرف خود می ایستیم.حسن نیت کامل داریم و از ابتدا برای رسیدن به توافق آمدیم.

این میزان از تلاش و صرف وقت برای اتلاف وقت نبوده و نیازی هم به خرید وقت نداریم.در شرایط خوبی هستیم و میتوانیم با اطمینان خاطر و با اعتماد به نفس و خودباوری مذاکره کنیم.

میخواهیم به نتیجه برسیم ولی اصرار داریم که حقوق و منافع ملت حفظ شود و بیش از ده ساعت روی متن به صورت مشترک کار شده است.

خود تیم ایرانی صدها ساعت روی متن کار کردند و طرف مقابل هم طبیعتا زمان زیادی را بر روی متن کار کرده است.

میتوان برداشت کرد زمانی که دو طرف به پایتخت های خود بر میگردند این امکان را دارند که دیدگاه های طرف مقابل را با دقت ببینند ، دیدگاه های ما مبنایی و منطبق با اصول و حقوق بین الملل است.

جلسه بعدی با توجه به توافقی که از قبل کرده بودیم که سه هفته اول ماه ژوئیه باشد، توافق کردیم. از روز دوم ژوئیه به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز باشد و مفید باشد آن را ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم و امیدوار هم هستیم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم. پایداری خود بر حقوقمان را نشان دادیم.

در بسیاری از موارد شاهد یک موضع از 1+5 بودیم و آن هم موضع تندترین طرف بوده و  این یک واقعیت در 1+5 است. با موضع گیری توافق حاصل نخواهدشد و طرف مقابل باید درک کند که برای رسیدن به توافق باید به راه حل بیندیشد.

ایالات متحده بیشترین مواضع سخت را نسبت به ما دارد و بیشترین تحریم های غیر قانونی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و بیشترین تصمیم های سخت را هم ایالات متحده باید بگیرد. امیدورایم برای گرفتن این تصمیماات سخت آماده باشند.

ما در مورد همه موضوعات دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم؛ آنچه که مطرح بوده نیازهای عملی ما است؛ گفتیم مجموعه غنی سازی ایران یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم قابل دفاع است و نشان دهنده برنامه صلح آمیز هست های ایران است. بعضی دیدگاه ها افراطی هستند و جایگاهی در سر میز مذاکره ندارند.

در روابط بین الملل ما با دولت ها بحث داریم کما اینکه در تصمیم گیری هایی که در اینجا می شود دولت جمهوری اسلامی ایران باید این تصمیم گیری ها را دنبال کند.از نظر ما مهم نیست که آمریکایی ها چگونه مشکلی که در داخل خودشان برای رفع تحریم ها ایجاد کرده اند را میخواهند حل کنند؛ این مشکل آنها است و نه مشکل ما.

متن ما بیش از کلمه پرانتز دارد و تعداد پرانتز در این بسیار طبیعی است. دیدگاه های ما دیدگاه هایی برای رسیدن به یک تفاهم است. یک فرصت استثنایی برای جامعه بین المللی وجود دارد که یک بحران غیرضروری و ساختگی را پایان دهد و اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

قرار برگزاری جلسه ای تا 11 تیر را نگذاشتیم و دیدار بعدی ما با 1+5 در این تاریخ خواهد بود .احتمال اینکه متن هم پر از پرانتز باشد وجود دارد.

مقدمه متن به اهداف و چارچوب کار و ساز و کارهای می پردازد و اینکه چطور می تواند اختلافات را حل و فصل کرد و هر توافق را اجرا کرد.اینکه نتیجه اجرای توافق چه خواهد بود.

آژآنس یک نقش قابل توجهی را هم در نظارت بر اجرای برنامه مشترک اقدام دارد و هم در این برنامه جدیدی که در حال تدوینش هستیم نقش اژانس برجسته است. یکی از موضوعاتی که آژانس در هفته های گذشته دنبال میکرده موضوعی است که آقای صالحی اشاره کرده که امیدواریم آژانس در اینخصوص تصمیمات لازم را بگیرد.

در دیدار برنز و اشتون با بنده تعهد رئیس جمهور آمریکا را برای رسیدن به توافق تا 29 تیر به ما اعلام کردند و این اولین بار نبود که این تعهد به ما منتقل می شد.

اگر به راه حل دست بیابیم به خاطر جدیت همه طرف ها است و اگر دست نیابیم به خاطر کوتاهی جمهوری اسلامی نیست بلکه طرف مقابل است که باید پاسخگو باشد.

تحریم ها نتوانسته هیچ هدف سیاسی را بر آورده بکند،بازکشت به شرایط گذشته غیر قابل برگشت است و ساختمان تحریم ها ترک جدی برداشته است.

با سیاست مدبرانه جمهوری اسلامی امکان برقراری آن ساختار قبلی وجود ندارد.
وزارت امور خارجه درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی جلسات مستمرد دارد.