کد خبر: ۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۵

روایت نشریه آتلانتیک از لبخندهای دلنشین روحانی و چالش خاموش کردن آتش اقتصاد ایران

یکي از مهم ترین سوالاتي که در این روزها در خاورمیانه مطرح است، این است که آیا انتخاب شدن روحاني به ریاست جمهوري ایران، آغاز دوره جدیدي براي ایران و جهان است؟ پاسخ این سوال در تفاوت میان صلح و جنگي دیگر در خاورمیانه است.

رابین رایت در نشریه آتلانیتک نوشت: یکي از مهم ترین سوالاتي که در این روزها در خاورمیانه مطرح است، این است که آیا انتخاب شدن روحاني به ریاست جمهوري ایران، آغاز دوره جدیدي براي ایران و جهان است؟ پاسخ این سوال در تفاوت میان صلح و جنگي دیگر در خاورمیانه است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، روحاني در تبلیغات انتخابات، وعده هاي زیادي داد. یکي از پوستر هاي کمپین تبلیغاتي روحاني، تصویري از چهره او بود که با رنگ آبي نوشته شده بود "دولت تدبیر و امید". او که یک روحاني تحصلیلکرده اسکاتلند است، روح تازه اي در ایرانیاني که دیگر قصد نداشتند در انتخابات شرکت کنند، دمید.

از روز ۴ اوت ایران یک رئیس جمهور جدید دارد. روحانی با محبوبیتی که کسب کرد توانست بر پنج کاندیدای دیگر پیروز شود. اما اقتصاد ایران مسموم است. شکاف سیاسی بین سیاستمداران زیاد است و امریکا، ایران را بر سر برنامه های اتمی اش، تهدید نظامی کرده است. روحانی فقط تعدادی از این مشکلات را می تواند با لبخند دلنشینی که دارد، حل کند.

روحانی چالشی را از احمدی نژاد به ارث می برد که آن خاموش کردن آتش اقتصاد ایران است. مشکلات اقتصادی ایران به دلیل ترکیبی از تحریم ها و سوء مدیریت احمدی نژاد در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد. ارزش پول ایران در اواسط سال ۲۰۱۲ به نصف رسید. بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۶ درصد اعلام کرد و این درحالی است که تیم روحانی تورم را نزدیک به ۴۲ درصد تخمین زده است.

شاهرگ اقتصاد ایران، نفت است. اما صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ ، ۴۰ درصد کاهش داشت. در ژوئیه ۲۰۱۳، بانک جهانی گزارش داد که ایران وام ۷۹ میلیون دلاری خود را شش ماه است که نداده است. این به آن معناست که ایران برای گرفتن اعتبار جدید با مشکل مواجه خواهد شد.

در جریان مناظره هاي انتخاباتي، روحاني در مقایسه با رقبا و احمدي نژاد، در مورد رابطه با دنیاي خارج با نرمخویي  کامل حضور یافت. او در تلویزیون ملي گفت:« ما باید از تندروي ها پرهیز کنیم. ما باید منافع ملي کشور و امنیت ملي را در نظر بگیریم و ایجاد فرصت بکنیم.» قطعا مشکل کلیدي ایران با جهان مسئله اتمي ایران است.

روحاني بر این موضوع کاملا مسلط است. یک روحاني است اما 16 سال مشاور امنیت ملي کشور بود. او بعنوان رئیس مذاکره کنندگان اتمي ایران در سال 4-2003 توانست به یک توافق نادر با غرب برسد. او کمي بعد از رئیس جمهور شدن احمدي نژاد در سال 2005 به کار خود پایان داد.

او در مناظره هاي امسال، تیم احمدي نژاد در مذاکرات هسته اي از جمله سعید جلیلي را نشانه گرفت. روحاني گفت: "مسئله اتمي تنها از راه مذاکرات واقعي حل مي شود، نه با اعلامیه. سیاست خارجي ایران باید در دست افراد خبره و با تجربه باشد نه کساني که نمي دانند از چه حرف مي زنند."

ششمین دور مذاکرات اتمي قرار است در پاییز امسال برگزار شود. روحاني در اولین کنفرانس مطبوعاتي خود گفت: "ایران باید از خود شفافیت داشته باشد و نشان بدهد که برنامه هاي اتمي اش در چارچوب قوانین بین المللي است."

روحاني بخوبي مي داند که کاهش یا برداشته شدن تحریم ها کلیدي براي حل مشکلات اقتصادي ایران است.

روحاني براي اجراي برنامه هایش باید با تردستي همه گروه هاي سیاسي را با خود همراه کند.

روحاني بعد از انتخابات در کنفرانس خبري اش گفت که دولت او شامل میانه روها، اصولگرایان و اصلاح طلبان است. اما مانع در برابر روحاني ایجاد شده است.

به همین دلیل ماه عسل روحاني کوتاه خواهد بود. او بین 18 ماه تا دو سال وقت دارد تا قبل از به خطر افتادن پیروزي غافلگیر کننده اش، دستاوردی داشته باشد. بعد از آن هم باید به فکر انتخابات بعدي باشد.