کد خبر: ۴۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۵۰
خبرگزاری آلمان:

سفر وزرای حارجه 1+5 به وین نشانه ی خوبی نیست

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تا روز یکشنبه به وین سفر می‌کند تا به همتایان سیاسی خود در مذاکرات هسته‌ای وین بپیوندد.
دو دیپلمات که از نزدیک در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ (بریتانیا، فرانسه، ژاپن، چین، روسیه باضافه آلمان) هستند روز پنجشنبخ به آسوشیتدپرس گفتند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی او تا شنبه وارد وین خواهند شد. به گزارش رویترز، اما روشن نیست که کری تا چه مدت در وین خواهد ماند.

به گزارش «تیک»، به گفته این دو دیپلمات که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، وزیر امور خارجه روسیه و یک نماینده ارشد وزارت امور خارجه چین نیز برای شرکت در مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تا روز یکشنبه به وین سفر می‌کند تا به همتایان سیاسی خود در مذاکرات هسته‌ای وین بپیوندد.

«قصد وزرا شتاب دادن به روند مذاکرات است»

خبرگزاری آلمان می نویسد: ششمین دور مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین در جریان است. این مذاکرات از دوم ژوئيه آغاز شده و انتظار می‌رود که پس از حدود ۱۱ سال کشمکش سرانجام به توافقی نهایی برسد.

اما روشن نیست که این توافق در فرصتی که باقی مانده، حاصل شود. تحلیلگران سیاسی می‌گویند این که آمریکا و دیگر کشورها همه وزرای امور خارجه کشورهای درگیر در کشمکش را به وین فرا خوانده‌اند، نشانه آن است که روند مذاکرات به‌خوبی پیش نرفته است. امید می‌رود که وزرای امور خارجه ۱+۵ شتابی به این روند ببخشند.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که در خلال ششمین دور مذاکرات هسته‌ای "اختلاف‌هایی بزرگ" آشکار شده و از این رو وزرای امور خارجه کشورهای ۱+۵ به طور مستقیم در مذاکرات دخالت خواهند کرد. منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند که به احتمال این وزرا هدایت‌کننده‌ی مذاکرات خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محافل دولتی غرب ابراز تردید کرده‌اند که در سه روز آینده توافق‌نامه‌ای میان طرفین مذاکرات هسته‌ای به امضا برسد.

جری سیمور که در سال گذشته عضو هیئت آمریکایی مذاکره‌کننده در گفتگوهای هسته‌ای با ایران بود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دلیل اینکه طرفین مذاکرات هسته‌ای به توافق نمی‌رسند این است که مواضع آنان با هم سازگاری ندارد.»

نظر روسیه و بریتانیا

دولت روسیه گفتگو با ایران را "بسیار دشوار" ارزیابی کرده است. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت که اما روسیه "خوشبین" است و رسیدن به توافق تا تاریخ ۲۰ ژوئيه را ممکن می‌داند. وی افزود که در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. لوکاشویچ درباره جزئيات مشکلاتی که برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد، توضیحی نداد.

اما در برابر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در مصاحبه با روزنامه اتریشی "وینر تسایتونگ" گفت که هنوز "اختلافات بزرگی" میان ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد.

ایران پیش از این خواستار تمدید مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای شده است. انتظار می‌رود پیامد چنین توافقی برطرف شدن نگرانی غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران و نیز رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باشد.