کد خبر: ۴۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۵

اعلام نتایج مطالعات نجات دریاچه ارومیه/ 1467 میلیارد تومان برای نجات دریاچه

مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه با اعلام تصویب 1467 میلیاردتومان منابع برای نجات دریاچه ارومیه از نهایی شدن 24 راهکار پس از 6 ماه مطالعه و تحقیق خبر داد و گفت: گزارش هفتگی اقدامات تقدیم رئیس جمهور خواهد شد.

به گزارش مهر، عیسی کلانتری با بیان اینکه مردم باید از خطرات خشک شدن دریاچه ارومیه کاملا آگاهی یابند گفت: هر دو استان آذربایجان غربی و شرقی، دستگاه های اجرایی توانمند و مردم فهیم و متعهدی دارند و باید پروژه های ملی مرتبط با احیای دریاچه هم به همین دستگاه های محلی تفویض شود؛ چرا که هم انگیزه و هم توانمندی اجرایی لازم را دارا هستند.

مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: نباید مردم برای آگاهی از مخاطرات طبیعی، نامحرم تلقی شوند و لازم است مدیران و مسئولان در مسائلی از این قبیل، به صورت شفاف، آگاه‌ سازی و اطلاع رسانی کنند.

وی با ارائه گزارشی از روند انجام مطالعات و تهیه و تدوین راهکارهای نجات دریاچه ارومیه بیان داشت: پس از 6 ماه مطالعات و تحقیقات شبانه روزی و همکاری و مشارکت مراکز دانشگاهی و همچنین همت و همراهی مردم، خوشبختانه طرح جامع نجات دریاچه ارومیه در قالب 24 راهکار اجرایی و مطالعاتی، روز هشتم تیرماه در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور مورد تصویب قرار گرفت.

دبیر و مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه در این جلسه که در سالن آمفی تئاتر شماره یک استانداری برگزار شد افزود: پس از تصویب طرح جامع احیای دریاچه ارومیه در هیئت دولت، با نظر مساعد ریاست محترم جمهوری، کلیات بودجه پیشنهادی برای اجرای راهکارهای احیای دریاچه در سال جاری نیز مورد موافقت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری قرار گرفته که امیدواریم هرچه سریع تر این منابع برای آغاز عملیات اجرایی در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گیرد.

کلانتری خاطرنشان کرد: بودجه پیش بینی شده برای احیای دریاچه در سال جاری، یکهزار و 467 میلیارد تومان است و لازم است دستگاه های اجرایی به صورت جدی پیگیر تخصیص این منابع باشند و ما نیز در ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه موظفیم در هر شرایطی بودجه احیای دریاچه را تامین کرده و به پایش انجام وظایف از سوی دستگاه های اجرایی بپردازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اهداف شکل‌ گیری شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه گفت: این شورا به پیشنهاد استانداران دو استان آذربایجان غربی و شرقی به منظور بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل مرتبط با بحران دریاچه ارومیه شکل گرفت تا آموزش ها و اطلاع رسانی های لازم برای مردم منطقه از طریق این شورا انجام پذیرد.

مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: همچنین عملکرد دستگاه های اجرایی و دولتی استان در خصوص اجرای راهکارها و پروژه‌های نجات دریاچه ارومیه در استان ها توسط این شورا، مورد نظارت قرار می‌گیرند که گزارش این شورا نیز به صورت هفتگی تقدیم ریاست محترم جمهور خواهد شد.

کلانتری گفت: امید می رود با اهتمام و عزم ملی تمام دستگاه ها و آحاد مردم، دریاچه ارومیه در سال 1402 به وسعت چهار هزار و 300 کیلومتر و حجم 15 میلیارد مترمکعب برسد.