کد خبر: ۴۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۹

اردوغان: در سایه تجاوزات اسرائیل علیه فلسطین‌ روابط خود را با آن عادی نمی‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و نخست وزیر این کشور اعلام کرد: تا زمانی که اسرائیل به سیاست‌های خصمانه خود علیه فلسطین ادامه دهد ممکن نیست که روابط‌مان را با اسرائیل عادی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، رجب طیب اردوغان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه طی مراسم افطاری که در شهرکی در آنتالیا در جنوب این کشور تدارک دیده بود، رژیم صهیونیستی را به عدم صداقت در وعده‌هایشان متهم کرد و افزود: اسرائیل به خاطر مساله کشتی مرمره که چهار سال پیش اتفاق افتاد از ما عذرخواهی کرد و ما تا حدی درصدد احیای روابط خود با آن در صورت اجرای سه شرط ما برآمدیم اما اسرائیل در وعده‌های خود صادق نیست.

اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه با رژیم صهیونیستی روابط آشکار و علنی نخواهد داشت، اعلام کرد: تا زمانی که این رژیم به خشونت‌های خود علیه فلسطین به ویژه نوار غزه پایان ندهد احتمال از سرگیری روابط ما با اسرائیل بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: با پرتاب بیش از 400 تن مواد منفجره از اسرائیل به غزه، و کشته شدن بیش از 120 تن و زخمی شدن 700 تن دیگر ما در کنار فلسطین می‌مانیم.

اردوغان در ادامه گفت: ترکیه همچنان کنار فلسطین که جوانانش قربانی جنگ و خشونت شده‌اند، خواهد ماند.

نامزد انتخابات ترکیه خاطرنشان کرد: کشورش همواره مقابل همسایه‌های خود یعنی سوریه، عراق و تمام مسلمانان فلسطین و همه کشورها مسئولیت تاریخی برعهده دارد.

وی افزود: به خاطر حمایت ما از بوسنی و هرزه گوین و همچنین میانمار هنگام وقوع جنایات وسیع در این کشورها از ما انتقاد کردند و پرسیدند برای چه ترکیه به افغانستان و پاکستان کمک می‌کند اما اکنون به آنها می‌گوییم هر کس که وجدان نداشته باشد ماهیت کمک‌های بشردوستانه ما به تمام مظلومان جهان را نخواهد فهمید.

اردوغان تاکید کرد: نباید مقابل مساله فلسطین ساکت بود.

وی همچنین از سخنان "اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد احزاب مردم جمهوری خواه و جنبش سوسیال در انتخابات این کشور که اعلام کرده بود ترکیه نباید در خصوص مساله فلسطین دخالت کند، انتقاد کرد.

اردوغان در پایان به تمام مظلومان جهان که در راس آن‌ها فلسطین، عراق، سوریه، میانمار و سومالی قرار دارد، درود فرستاد.