کد خبر: ۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۵

هیلاری کلینتون: مردم آمریکا از ریاست جمهوری زن حمایت می کنند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نیز یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور گفت: مردم آمریکا از ریاست جمهوری زن در این کشور حمایت می کنند.

به گزارش انتخاب،وی در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند، در پاسخ به این پرسش که بزرگترین موفقیت شما چیست؟ افزود: بدون شک بیشترین موفقیت من به نتیجه رسیدن تلاش های صورت گرفته برای بازگرداندن چهره آمریکا پس از هشت سال در دوره ریاست جمهوری جرج بوش بود.

هیلاری کلینتون اضافه کرد: وقتی ما وارد کار شدیم، کشور با یک بحران شدید اقتصادی دست به گریبان بود و در عین حال وارد دو جنگ شدیم و حمایت متحدان اروپایی خود را نیز نداشتیم و حمایت متحدان آسیایی خود را نیز نادیده گرفتیم. نگرانی های شدید درباره رویکرد واشنگتن وجود داشت به این معنا که آیا باید به سیاست یک جانبه خود ادامه دهیم یا با دیگران همکاری کنیم.

هیلاری کلینتون ادامه داد: باراک اوباما مرا به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منصوب کرد زیر قصد داشت بر اقتصاد متمرکز شود و نیز من خیلی کار کردم تا مفهوم ˈ قدرت هوشمندˈ اجرایی شود. من توسعه و دیپلماسی را برای ارسال این پیام که ما به روش دیگر کار کردیم، در هم ادغام ساختم.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در بررسی برخی موضوعات بین المللی در دوره وزارت وی گفت: ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران بسیار سخت و دشوار بود وعزمی وجود نداشت. روسیه و چین و حتی برخی کشورهای اروپایی مخالف تحریم علیه ایران بودند و من یک سال و نیم تلاش کردم تا به یک اجماع دست یافتم که منجر به کشاندن این کشور به میز مذاکره شد.

وی اضافه کرد: من همچنین تلاش زیادی بکار گرفتم تا در بیستم نوامبر سال 2012 میلادی آتش بس در غزه برقرار شد که این آتش بس تا روزهای اخیر ادامه داشت.

هیلاری کلینتون افزود: من روابط واشنگتن و پکن را با وجود اختلاف نظرهای زیادی که وجود داشت تعمیق بخشیدم و به همراه دیگر کشورهایی که موافق تحریم ایران بودند و همچنین روسیه موفق شدم تحریم علیه ایران را برقرار کنم و پیمان جدید خلع سلاح هسته ای را در زمان ریاست جمهوری دیمیتری مدودف در مسکو تدوین کردم.

وی در بخش دیگری از گفت وگو با روزنامه فرانسوی لوموند، تصریح کرد: من در دستگاه دیپلماسی آمریکا تغییراتی ایجاد کردم و وزارت خارجه را سریع العمل تر، انعطاف پذیرتر و پاسخگوتر کردم هر چند که شاید این موارد چندان به چشم نمی آید. من فناوری های تازه ایی را در سیستم مدیریتی وزارت خارجه آمریکا که مربوط به قرن نوزدهم و در دوره تلگراف بود ، ایجاد کردم و خانم ها را در این وزارتخانه ارتقا سطح دادم