کد خبر: ۴۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۹

نفوذ جاسوسان آمریکایی به وزارتخانه‌های آلمان

یک نشریه آلمانی فاش کرد سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا ده‌ها جاسوس را برای نفوذ به وزارتخانه‌های مختلف دولت آلمان استخدام و اجیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیلد ام زونتاگ آلمان امروز یکشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا اقدام به استخدام ده ها جاسوس برای نفوذ به وزارتخانه های دولت آلمان کرده است. در عین حال آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز تاکید کرد: وی شک دارد که آمریکا به اقدامات جاسوسی خود ضد آلمان پایان دهد.

بر اساس این گزارش جاسوسان اجیر شده توسط آمریکا به وزارتخانه های دفاع،توسعه،اقتصاد و کشور آلمان نفوذ کرده اند.با توجه به تشدید تنش در روابط سیاسی برلین و واشنگتن جاسوسان نفوذی با مقام های آمریکایی دیدار و نشستی نداشته اند. سرویس های اطلاعاتی آمریکا فعالیت های مربوط به استخدام این جاسوسهای نفوذی را از طریق ورشو و پراگ انجام داده اند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در مصاحبه با شبکه زد دی اف تاکید کرد: آمریکا و آلمان اختلاف نظرهای ساختاری در خصوص نحوه عملکرد و فعالیت سرویس های اطلاعاتی دارند.

وی تصریح کرد: شرکا و متحدان سیاسی نباید از یکدیگر جاسوسی کنند هرچند این مساله خیلی سخت است که بتوانیم واشنگتن را برای متوقف کردن فعالیت های جاسوسی خود متقاعد کنیم.

علی رغم اختلافات موجود مرکل از سرویس های اطلاعاتی آلمان خواسته است تا با سرویس های اطلاعاتی آمریکا همکاری کنند. وی تاکید کرد: آلمان از همکاری اطلاعاتی در زمینه مقابله با تروریسم و سایر زمینه ها سود می برد.

افزایش تنش در روابط آلمان و آمریکا موجب شد تا مقام های برلین هفته گذشته خواستار خروج مدیر ارشد سازمان سیا از این کشور شوند. وزیر خارجه آلمان نیز قصد دارد در حاشیه مذاکرات هسته ای وین با جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص برنامه های جاسوسی واشنگتن از برلین دیدار و گفتگو کند.

مقام های آمریکایی از این مساله انتقاد کرده اند که چرا آلمانی ها در محافل و دیدارهای خصوصی شکایت و اعتراض خود را نسبت به فعالیت های جاسوسی اعلام نکرده اند. جاش ارنست سخنگوی اوباما در این باره تاکید کرد: کشورهایی مثل آلمان و آمریکا با این سازمان های پیچیده اطلاعاتی درک می کنند که فعالیت ها و روابط اطلاعاتی چه اهمیتی در روابط دو جانبه دارد. زمانی که نگرانی هایی مطرح می شود این به نفع دو طرف است که اختلافات به وجود آمده را از طریق کانال های خصوصی امن بررسی و مطرح کنند.

ولی مقام های آلمانی به کمتر از تعهد علنی آمریکا برای متوقف شدن فعالیت های جاسوسی از این کشور راضی نمی شوند. افشای اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا در خصوص جاسوسی سازمان امنیت ملی این کشور از مردم آلمان و آنگلا مرکل موجب خشم و نگرانی افکار عمومی این کشور شده است.