کد خبر: ۴۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۴

شورای رقابت: افزایش جدید قیمت خودرو ممنوع است

رئیس شورای رقابت اظهارداشت: گاهی میزان افزایش قیمت ها تا 20 درصد هم مطرح شده که واقعیت ها، غیر از آن است. میزان افزایش به طور متوسط 5.5 درصد و بیشترین افزایش 7.9 درصد و کمترین آن 3.45 درصد است.
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه این شورا جلسه جدیدی را در چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد کرد گفت: خودروسازان حق افزایش قیمت خودرو بیشتر از مصوبه شورا را ندارند.

به گزارش مهر، رضا شیوا با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو بر اساس فرمول علمی تهیه شده است گفت: خودروسازان می توانند قیمت خودروی خود را کمتر از مبلغ مصوب شورا افزایش دهند.

رئیس شورای رقابت اظهارداشت: گاهی میزان افزایش قیمت ها تا 20 درصد هم مطرح شده که واقعیت ها، غیر از آن است. میزان افزایش به طور متوسط 5.5 درصد و بیشترین افزایش 7.9 درصد و کمترین آن 3.45 درصد است.

وی افزود: دستورالعمل را در دو مرحله اجرا کردیم و در مرحله اول قیمت کارخانه بود که بر اساس دستورالعمل شورا اعلام کردیم اما چون آن موقع قیمت آپشن ها (لوازم انتخابی) را نداشتیم، عده ای قیمت های کارخانه را با آپشن مقایسه می کنند.

شیوا بیان داشت: برای نمونه قیمت پراید SX131 طبق دستورالعمل شورا افزایش قیمت 600 هزار تومانی دارد اما مالیات بر ارزش افزوده (2 درصد بیشتر از پارسال) هزینه شماره گذاری و بیمه اجباری اضافه شده است، در کنار هزینه استاندارد یورو 4 و کیسه هوا قیمت های کارخانه ای را افزایش داد که میزان افزایش این خودرو پراید را به یک میلیون و 400 هزار تومان می رساند و قیمت نهایی آن را 20 میلیون و 121 هزار تومان می کند.

رئیس شورای رقابت گفت: در دستورالعمل جدید این موارد شفاف سازی شده و قیمت های شورا قیمت های کارخانه ای است که شامل آپشن ها و الزامات قانونی نمی شود. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت فقط دستورالعمل می دهد که فرمول تعیین قیمت خودرو را مشخص می کند و روندی کارشناسی و فرمول علمی دارد گفت: البته فرمول سقف قیمت و حداکثر مبلغ است و خودروسازان می توانند قیمت ها را کمتر از این میزان افزایش دهند.

وی افزود: البته خودروسازان می توانند افزایش قیمت ها را در دو مرحله انجام دهند و روز چهارشنبه دوباره بحث می کنیم و اگر موضوع جدیدی مطرح شود، ارزیابی می کنیم.

شیوا تصریح کرد: خودروسازان متعهد به افزایش تولید و عرضه شدند و درباره کیفیت هم جریمه تعیین شده و مجبور هستند کیفیت را در کنار بهره وری افزایش دهند.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه باید تلاش کنیم آرامش بازار خودرو بیشتر شود و خودروسازان هم نقش زیادی در این زمینه دارند تاکید کرد: مردم دل خوشی از خودروسازان ندارند و خودروسازها می توانند بیشتر همکاری کنند.