کد خبر: ۴۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۰

فاینشننال تایمز: تجار ایران نگران مذاکرات هسته ای وین

فایننسال تایمز نوشت: همزمان با تلاش ایران و شش قدرت هسته ای جهان ، یعنی امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان برای دستیابی به توافق دائمی پیش از پایان مهلت تعیین شده 20 ژوئیه، مذاکرات هسته ای میان آن ها نیز شتاب می گیرد.
فایننسال تایمز نوشت: همزمان با تلاش ایران و شش قدرت هسته ای جهان ، یعنی امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان برای دستیابی به توافق دائمی پیش از پایان مهلت تعیین شده 20 ژوئیه، مذاکرات هسته ای میان آن ها نیز شتاب می گیرد.
به گزارش «تیک»، با وجود نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای امضای موافقتنامه نهایی، دو طرف روی مسائل اساسی همچنان اختلاف دارند، به ویژه درباره چشم انداز قابلیت تهران در زمینه غنی سازی اورانیوم و شمار سانتریفوژهایی که اجازه فعالیت دارند.
امریکا هرگز درباره شمار سانتریفوژهایی که ایران می تواند حفظ کند ، علناً رقمی را تعیین نکرده است ، اما اگر دولت آمریکا با تعداد 10000سانتریفوژ موافقت کند ، احتمالاً با مخالفت شدید کنگره مواجه خواهد شد. نظر ایران بیش از این تعداد است . دیپلمات ها تردید دارند که دو طرف بتوانند بدون تمدید زمان مذاکرات ، به تفاهم دست یابند.
برای جامعه تجاری ایران ، که بانگرانی منتظر نتایج مذاکرات است، هرگونه تمدید مذاکرات به معنای تداوم بی ثباتی است ک.

.
محمد رضا بهزادیان، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ، گفت :" اگر مذاکرات برای شش ماه یا بیشتر تمدید شود ، بدین معناست که برای تجارت بهتر و دسترسی به فناوری جهان برای صنایع خود باید بیش از این ها منتظر بمانیم و گوش به زنگ باشیم. بسیاری از تجار غربی که مایل به داد وستد با ایران هستند و حتی پیش نویس قراردادهای خود را تهیه کرده اند ، ممکن است نظرشان عوض شود. "
اگرچه ارزش سهام بیشتر شرکت های موجود در فهرست بازار بورس کاهش یافته است، لیکن بعضی بخش ها افزایش داشته اند ، به ویژه اگر آن هایی که بر اساس توافق موقت ، موقتاً از تحریم ها معاف شده¬اند. برای نمونه، سازندگان خودرو، که تحریم ها درباره آن لغو شد، ارزش آن ها ، بین ماه های آوریل و ژوئن ، درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ، حدود 80 درصد افزایش یافته است .
اما سایر بخش ها همچنان زیان دیده اند. تاجری گفت :" وقتی برای دریافت 2 تا 3 میلیون پوند جهت واردات کالاهای اساسی به بانک مرکزی مراجعه می کنیم ، می گویند که ارزی قوی نداریم وحتی برای چنین مقدار اندکی باید بیشتر منتظر شویم. تحت این شرایط به سختی بتوان تصمیمی اساسی گرفت وتازمانی که توافق هسته ای امضا نشود ، احساس می کنیم از کار افتاده و فلج شده ایم . "
[ آقای ] حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران ، که سال پیش بر سر کارآمد، مشکلات اقتصادی انبوهی را به ارث برد و این تاحدودی نه تنها به علت سیاست های عوام گرایانه محمود احمدی نژاد ، سلف وی بود ، بلکه به علت تحریم های بین المللی ناشی از برنامه هسته ای بود که ایران را دست کم از نیمی از درآمدهای نفتی خود ، یعنی شریان اصلی زندگی آن محروم کرد .
جدیدترین آمارو ارقام موجود حاکی از 3/6 درصد کاهش حجم اقتصاد ایران در ماه مارس ، یعنی پایان سال مالی ایران، است .
آقای روحانی قول داده است که امسال آن را دوباره رونق بخشد حتی اگر تحریم ها ادامه یابد و اقتصاددانان ایران از دولت به دلیل متوقف کردن تورم به شدت رو به افزایش، قدردانی کردند، چرا که به لطف جدی ترکردن سیاست مالی ، تورم حدوداً 40 درصدی سال گذشته، امسال به 7/27 کاهش یافته است .
اما اقداماتی که برضد تورم صورت گرفت ، ازجمله تحت فشار قراردادن صنایع برای آن که قیمت تولیدات خود را افزایش ندهند و افزایش نرخ سود بانکی به منظور جذب نقدینگی، که به زیان صنایع داخلی بوده است .چرا که بسیاری ازآن ها تحت تأثیر تحریم ها و نیز سیاست های دولت قبلی ، ورشکست شده اند.
اقتصاد دانان و تجار معتقدند که این رکود فقط در صورت لغو تحریم ها خاتمه می یابد و می گویند پیشرفت هایی که به برکت لغو موقت تحریم ها در بعضی بخش ها حاصل شده است آن قدر اندک بوده است که تأثیر چشمگیری نداشته است .
بهزادیان گفت :" دولت آقای روحانی امیدوار است که رشد اقتصادی از منهای 6 درصد، امسال به صفربرسد ، که این به معنای حرکت به جلو و درعین حال ، به معنای نبود تحول اقتصادی درسال جاری است . تحت شرایط رکود اقتصادی کنونی، بخش تجاری دستآوردی نخواهند داشت ."