کد خبر: ۴۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۹۲

العربیه: آیا معامله ایران و آمریکا جوش می خورد؟

العربیه نوشت: وزیر خارجه آمریکا- جان کری- میخ حل اختلافات ریاست جمهوری در افغانستان را کوبید و بعد راهی وین شد تا یک معامله مهم دیگر را جوش دهد.
العربیه نوشت: وزیر خارجه آمریکا- جان کری- میخ حل اختلافات ریاست جمهوری در افغانستان را کوبید و بعد راهی وین شد تا یک معامله مهم دیگر را جوش دهد. این‌بار معامله بین دو رقیب سیاسی مانند موضوع افغانستان نبود. جان کری روز یکشنبه به وین رسید تا در صورت امکان میخ جابجا شده گفتگوها بین ایران و گروه ۱+۵ را محکم کند، گفتگوهایی که زمان توافق موقت بین آنها در ۲۰ جولای خاتمه می‌یابد.

«به گزارش «تیک»، همچنان اختلافات عمده‌ای بین ما باقی است، باید ببینیم که آیا پیشرفتی حاصل خواهد شد.» آقای کری این مطلب را به خبرنگارانی گفت که در بیرون هتل محل ملاقات او با [جواد] ظریف جمع شده بودند. با وجود آنکه احتمال بسیاری برای رسیدن به توافق جامع بین گروه‌های مذاکره کننده وجود دارد، اما ایران و آمریکا افکار عمومی را برای شنیدن خبر شکست مذاکرات نیز آماده می‌کنند.

معاون وزیر خارجه ایران- عباس عراقچی- دومین فرد مهم ایران در مذاکرات هسته‌ای، چیزی مشابه به اظهار نظر این دو نفر بیان کرده و به تلویزیون عربی زبان العالم گفته بود که، «مناقشات درباره موضوعات مهم همچنان ادامه دارد و ما نتوانسته‌ایم دیدگاهای طرفین را به هم نزدیک کنیم و معلوم هم نیست که قادر باشیم.» در حالی که فضای گفتگوها در وین مثبت است و به عنوان عاملی که می‌تواند امکان به توافق رسیدن را ممکن سازد هنوز دو کشور ایران و آمریکا سطح توقعات را پایین نگاه داشته‌اند. اما چنانچه مذاکرات به شکست بیانجامد و گروه‌ها نخواهند تا توافق ابتدایی را تمدید کنند، چه مشکلاتی گریبانگیر ایران خواهد شد؟.

جغرافیای ایران، بُعد سیاسی و جغرافیای سیاسی این کشور عواملی هستند که اجازه نمی‌دهند این کشور رفتاری نامتعارف داشته و یا راه کره شمالی را در پیش بگیرد.

همچنین کره شمالی نه روحانی دارد و یا یک ظریف یا جمعیتی که معترض و رُک و راست باشد که خواستار اقتصاد بهتر و بهبود وضعیت کشورشان باشند. آشکار است که ایران این ظرفیت‌ها را به رسمیت شناخته و در تلاش است تا از ضربه به اقتصادش جلوگیری کند، بدون نظر به آنکه چه اتفاقاتی در پایان این هفته خواهد افتاد و یا اینکه توافق موقت تمدید خواهد شد یا نخواهد شد.

تمامی این اصول شواهد محکمی هستند که نشان می‌دهد ایران برای رسیدن به توافق نهای جدی است حتی اگر در شش ماه نخست توافق موقت، این هدف بدست نیاید.

باراک اوباما و حسن روحانی هر دو، مردان مورد اعتماد خود را به وین فرستادهند تا شاید میخ بسته شدن قرارداد را بکوبند: جان کری وزیر خارجه آمریکا و آقای حسین فریدون دستیار ویژه روحانی، این دو مرد معتمد هستند. آینده درخشان و خوشایند به نظر می‌آید هر چند که چند دست انداز نیز در این میانه راه باشد.