کد خبر: ۴۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۲۳

ناطق نوری: رودربایستی، تملق و باندبازی مثل موریانه به انقلاب آسیب می‌زند/کنایه به احمدی نژاد!

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه "حضرت علی (ع) در حکومت و اداره کشور با کسی تعارف نداشت و جناح‌بندی و گروه‌بندی برای ایشان مطرح نبود"، اظهار کرد: آنچه در دوران حکومت علی (ع) برای ایشان مطرح بود، حق و عدل بود.

به گزارش «تیک» و به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری شب گذشته در مراسم احیای شب شهادت حضرت امام علی (ع) در مرقد امام خمینی(ره)، به سیره و روش امیرالمؤمنین در تعامل مردم، کارمندان و کارگزاران در دوران خلافت و حکومت ایشان اشاره کرد و گفت: برای حضرت علی(ع) دو چیز از هر موضوع دیگر مهمتر بود و آن دو عبارتند از «حق و دفاع از حق» و «عدل و عدالت».

اگر بنا شود مسئولی بگوید هرگونه دلم خواست بیت‌المال را هزینه می‌کنم و تا هنگامی که مسئولیت دارد بگوییم که مصلحت نیست سخنی مطرح کنیم و پس از نیز بگوییم که حالا آن فرد رفته و دیگر به مرده لگد نمی‌زنند، پس چه زمانی باید حساب بیت‌المال رسیدگی شود؟ مگر ما نمی‌گوییم شیعه علی و پیروی ایشان هستیم؟

وی با تأکید بر اینکه "حق و عدل همواره دغدغه امیرالمؤمنین بود"، خاطرنشان کرد: اگر ایشان در طول خلافت خلفای اول، دوم و سوم، 25 سال سکوت کرد برای این بود که حقی از میان نرود. علی (ع) در این مدت برای اینکه حقی بالاتر یعنی اسلام دین خدا و زحمات دوران رسالتش از میان نرود از حق مسلم خودش گذشت و سکوت و صبر پیشه کرد.

ناطق نوری در ادامه به تفسیر بخش‌هایی از خطبه معروف شقشقیه حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) در این خطبه می‌فرمایند من با توجه به شرایط تصمیم گرفتم که برای بقای اسلام و بقای حق صبر کردن را پیشه کنم. من همچون کسی که خار در چشمانش فرو رفته باشد و صبر کند، صبر کردم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: پس از اینکه 25 سال حضرت علی(ع) صبر کردند، عده‌ای نزد ایشان رفتند و درخواست کردند که ایشان خلافت را عهده‌دار شود. در این هنگام نیز بار دیگر حضرت علی(ع) برای دفاع حق و عدل از پذیرفتن خلافت سر باز می‌زند و می‌فرماید مرا رها کنید.

وی با بیان اینکه "حضرت علی (ع) فردی عافیت‌طلب و آسایش‌طلب نیست"، تصریح کرد: علی (ع) هیچ‌گاه نمی‌خواست از بار مسئولیت فرار کند؛ چراکه او مرد میدان جنگ، مبارزه ، فریاد و کار بود اما برای دفاع از حق اعلام کرد "مرا رها کنید و به دنبال غیر من بروید، چراکه آینده‌ای می‌بینم که در آن حوادث رنگارنگی رخ می‌دهد و شما تاب و تحمل آن را ندارید".

ناطق نوری با تأکید بر اینکه "امیرالمؤمنین با هیچ‌کس تعارف و رودربایستی نداشتند"، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومت و در راه اداره کشور با کسی تعارف نداشتند و جناح‌بندی و گروه‌بندی برای ایشان مطرح نبود بلکه آنچه که برای ایشان همواره مورد تأکید بود، حق و عدل بود. علی(ع) خطاب به جمعی که خواستار پذیرفتن خلافت از سوی ایشان بودند، فرمودند اگر من بیایم حساب‌های قبل را نیز رسیدگی می‌کنم و چنانچه شما بیت‌المال را به تاراج برده بودید حتی اگر آن را مهریه زنانتان یا کنیزان و غلامانتان کرده باشید، آن را از شما پس خواهم گرفت.

یک مرتبه می‌گوییم چندین میلیارد را عده‌ای خوردند و بردند و عده‌ای را نیز در این زمینه دستگیر می‌کنیم اما مردم هنگامی که دقت می‌کنند، می‌بینند هیچ خبری از این مبلغ و افراد دیگر شنیده نمی‌شود. یا اعلام نکنید یا اگر اعلام می‌کنید، به آن رسیدگی کنید و مردم را نیز در جریان رسیدگی خود قرار دهید و نگذارید که مردم در ابهام و شک باقی بمانند.

وی ادامه داد: اگر بنا شود فرد مسئولیتی را عهده‌دار شود و پس از آن بگوید هرگونه که دلم خواست بیت‌المال را خرج و هزینه می‌کنم و تا هنگامی که مسئولیت دارد بگوییم که مصلحت نیست سخنی مطرح کنیم و پس از دوران مسئولیت نیز بگوییم که حالا آن فرد رفته و دیگر به مرده لگد نمی‌زنند، پس چه زمانی باید حساب بیت‌المال رسیدگی شود؟ مگر ما نمی‌گوییم شیعه علی و پیروی ایشان هستیم؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر اینکه "نظام جمهوری اسلامی ما، نظامی بسیار مبارک است"، تصریح کرد: مردم ما مردم خوبی هستند چراکه در طول این مدت همواره پای انقلاب، امام (ره)، رهبری و ارزش‌های خود ایستاده‌اند. ممکن است آنها ده‌ها اشکال و انتقاد بر ما داشته باشند اما مشاهده می‌کنیم که آنها همواره پای انقلاب ایستادگی کردند.

ناطق نوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت و سرنوشت انقلاب‌های منطقه‌ای، افزود: جمهوری اسلامی به برکت نظام و ولایت فقیه و مردمی که معتقد به ولایت فقیه هستند و همچون کوه ایستاده‌اند و از نظام دفاع می‌کنند، همچنان استوار است.

وی به وضعیت کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و جنایات در حال وقوع در فلسطین اشاره کرد و گفت: هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه، جمهوری اسلامی است اما مشاهده می‌کنیم که به برکت نظام و انقلاب و حضور مردم، هیچ‌گاه جرأت نمی‌کنند که به هدف اصلی خود برسند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به در پیش بودن زمان راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: مردم ما صدها مشکل و انتقاد دارند اما خبرنگاران دنیا ببینند که این مردم روز جمعه آخر ماه رمضان و با دهان روزه چگونه از سراسر کشور و برای دفاع از مردم فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند.

این عضو مجمع تشخیص نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعدادی از نامه‌های امیرالمؤمنین به فرمانداران خود و تأکید ایشان بر لزوم خوش‌رفتاری و توجه به حقوق مردم اشاره کرد و گفت: امروز در جامعه اسلامی اگر مسئولی بیت‌المال را هدر دهد یا اینکه با مردم بدرفتاری کند، در هر دو صورت تخلف انجام داده است و باید با او برخورد شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه "رودربایستی یکی از مشکلات اساسی کشور ماست"، یادآور شد: در حکومت علی (ع) رودربایستی جایگاهی ندارد؛ چراکه ما مشاهده می‌کنیم ایشان دستور می‌دهند به محض اینکه یکی از کارمندانشان خلافی مرتکب شد او را مجازات کنند. ما نیز در جامعه خود یک مرتبه می‌گوییم چندین میلیارد را عده‌ای خوردند و بردند و عده‌ای را نیز در این زمینه دستگیر می‌کنیم اما مردم هنگامی که دقت می‌کنند، می‌بینند هیچ خبری از این مبلغ و افراد دیگر شنیده نمی‌شود.

ناطق نوری ادامه داد: یا اعلام نکنید یا اگر چنانچه اینجور مسائل را اعلام می‌کنید، به آن رسیدگی کنید و مردم را نیز در جریان رسیدگی خود قرار دهید و نگذارید که مردم در ابهام و شک باقی بمانند. من بارها گفته‌ام که باید به چنین مسائلی رسیدگی شود تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود.

این عضو مجمع تشخیص نظام، تملق و چاپلوسی و همچنین باندبازی را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: رودربایستی، تملق و باندبازی مشکلاتی هستند که همچون موریانه به انقلاب اسلامی ما آسیب می‌رساند.

وی در پایان به گروه‌های تکفیری و جنایات آنها در منطقه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه "گروه‌های ‌تکفیری، صهیونیسم و استکبار جهانی طی یک ائتلاف، مثلثی شوم تشکیل داده‌اند"، اظهار کرد: گروه‌های تکفیری در منطقه طرحی کاملاً صهیونیستی - استکباری است؛ چراکه این گروه‌ها نه دین اسلام را قبول دارند و نه دلشان برای قرآن و اسلام سوخته است و به همین دلیل است که امروز مردم مظلوم فلسطین در حال قتل عام توسط صهیونیست‌ها هستند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها هیچ‌کدام دم بر نمی‌آورند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نوه امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، حجت‌الاسلام والمسلمین رهامی و ... حضور داشتند.