کد خبر: ۴۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۹

دمیرتاش: ترکیه به تنش‌های خاورمیانه دامن می‌زند/عراق و سوریه احتمالا تجزیه می‌شوند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از حزب مردم دموکراتیک گفت، آنکارا در حال دامن زدن به ناآرامی‌ها و آشوب‌های منطقه‌ای است و سیاست‌های فرقه‌ای دولت اردوغان در واقع به نفع شبه‌نظامیان تروریست داعش است.

به گزارش «تیک» و به نقل از ایسنا، صلاح الدین دمیرتاش، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از حزب مردم دموکراتیک در مصاحبه‌ با روزنامه حریت گفت: ترکیه در حال دامن زدن به شعله‌ ناآرامی‌ها و آشوب‌های خاورمیانه است.

وی افزود: دولت ترکیه از مردم سوریه حمایت نمی‌کند و تنها از یک فرقه حمایت می‌کند. سیاست‌های فرقه‌ای دولت نیز مناسب نیست. در حقیقت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از این سیاست‌ها نفع می‌برد. ترکیه برای برخی گروه‌ها سلاح و برای برخی دیگر پول و حمایت‌های لجستیکی فراهم می‌کند. این سیاست‌های غلط به نفع شبه‌نظامیان تروریست داعش نیز خواهد بود. من معتقدم که بسیاری از کشورها در خاورمیانه از جمله ترکیه به آتش ناآرامی‌ها و آشوب‌ها دامن می‌زنند.

دمیرتاش درباره گزینه تقسیم عراق گفت: بسیار مهم است که کشورها برای خودشان تصمیم بگیرند و روند رفراندوم به صورت دموکراتیک برگزار شود.

وی ضمن انتقاد از دولت آنکارا برای متوقف کردن روند الحاق به اتحادیه اروپا گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه زمانی که دیگر به اتحادیه اروپا نیازی نداشت، روند اصلاحات را متوقف کرد. روند اصلاحات در پارلمان متوقف شده و دولت نیز اصلاحیه‌های قانونی را به تعلیق درآورده است. اتحادیه اروپا نیز از این مساله به عنوان فرصتی برای زیر سوال بردن الحاق ترکیه استفاده کرد و این به انگیزه ترکیه لطمه وارد کرده است.

دمیرتاش تاکید کرد که نه تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای کردها بلکه برای تمامی شهروندان ترکیه است و تلاش‌ می‌کند تا با فعالیت‌هایشان بر بسیاری از تبعیض‌ها غلبه کرده و پاسخ‌هایی برای تمامی مشکلات ترکیه پیدا کند و آن‌ها قصد ندارند تا تنها به مسائل مربوط به گروه‌های اجتماعی خاصی رسیدگی کنند.

دمیرتاش که از حامیان کردهاست، همچنین افزود: ما زندگی جدیدی را برای مردم ترکیه پیشنهاد می‌کنیم؛ یک ترکیه جدید با زندگی جدید که عادت‌های گذشته را کاهش دهد. در حقیقت من درباره ایجاد یک جامعه جدید صحبت نمی‌کنم بلکه درباره سیستم جدیدی از اداره کشور صحبت می‌کنم. ترکیه یک کشور غنی و زیباست اما رابطه دولت با مردم این کشور خوب نیست.

وی همچنین افزود که یک فرد مذهبی است اما به عنوان یک سیاستمدار به سکولاریسم و برابری مذاهب مختلف متعهد است. دمیرتاش درباره مساله کردها نیز گفت: مساله کردها یکی از مهمترین مشکلات ترکیه است. ما در آستانه حل این مشکل هستیم. این مشکل بسیار قدیمی و ریشه‌دار است. ما در حال حاضر در مرحله مذاکره و گفت‌وگو هستیم و در این مرحله باید اقدامات معین و مشخصی اتخاذ شود. دولت نسبت به این مساله اکراه دارد اما جامعه خواستار اتخاذ چنین اقداماتی است. ما در حال حاضر در مرحله حساسی به سر می‌بریم چرا که اگر این مساله ناکام بماند آسیب‌های بیشتری به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: چهارچوب قانونی این مساله در حال حاضر آماده شده که اقدام بسیار مهمی است. قانون روند مذاکرات توسط پارلمان تصویب شده اما دولت از آن پیروی نمی‌کند و بی‌اعتمادی‌ها نسبت به این مساله عمیق‌تر و بزرگ‌تر شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره خواسته کردها گفت: کردها رفتار برابر از جانب دولت را می‌خواهند. کردها همچنان نمی‌توانند به زبان خودشان آموزش ببینند. موانع قانونی برای توسعه فرهنگ و تاریخ کردها وجود دارد. کردها می‌خواهند که در اداره یک کشور شرکت داشته باشند. آن‌ها به جای ایجاد مرزهای جدید می‌خواهند تا از طریق ادارات محلی منطقه‌ای و شورای شهرداری بخشی از اداره کشور باشند. من به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری ترکیه همیشه از راه حل داخلی حمایت می‌کنم. ترک‌هایی که در خارج از مرزهای ترکیه زندگی می‌کنند، باید بر اثر نظر مردم تصمیم بگیرند و باید با کشورهای همسایه وارد مذاکره شده و آن‌ها را متقاعد سازند. همه باید به تصمیمات اتخاذ شده احترام بگذارند.

وی درباره بحران سوریه وعراق اظهار کرد: به احتمال زیاد سوریه و عراق با فروپاشی مواجه می‌شوند. مشخصا پیامدهای این مساله در حال حاضر مشخص نیست؛ ممکن است کشورهای جدید یا دولت‌های ایالتی و فدرالی جدید به وجود آید.