کد خبر: ۴۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۸

آیت‌الله مکارم‌: در بحث حجاب اقناع کردن معنا ندارد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می‌گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست و تخریب جنگل‌ها نمی‌گویند کسی را قانع کنید!
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می‌گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست و تخریب جنگل‌ها نمی‌گویند کسی را قانع کنید!

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان، در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب را از شاخصه‌های جامعه اسلامی خواند و گفت: بعضی‌ها با تعابیری به دنبال کمرنگ کردن موضوع حجاب و افزایش جمعیت در جامعه هستند!

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی جریان‌ها در موضوع مهم حجاب و افزایش جمعیت به دنبال اقناع جامعه هستند، در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می‌گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست نمی‌گویند کسی را قانع کنید!

وی ادامه داد: چرا باید در موضوع مهم امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت که با روح و جان مردم سرکار دارد و جزء قوانین بسیار حساس دین به شمار می‌رود، مردم را اقناع کرد؟! آیا نباید قانونی برای الزام و مجازات کسانی که نسبت به موضوع فرهنگ در جامعه هنجار شکنی می‌کنند و امنیت اخلاقی جامعه را به خطر می‌اندازند، وجود داشته باشد؟!

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر به همین اندازه که نسبت به موضوع محیط زیست حساس هستند و قوانین سختی برای تخریب کنندگان جنگل و ... در نظر می‌گیرند، نسبت به موضوع تکثیر جمعیت و حجاب هم نگران بودند و برای هنجار شکنان، قوانین و مجازات‌های سختی در نظر گرفته می‌شد و به دنبال اقناع نبودند، الان وضع حجاب به اینجا نمی‌رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که «وضع حجاب در جامعه نگران کننده است» خواستار توجه دولت و مسؤلان نسبت به اهمیت امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت شد و افزود: اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم لازم است دولت، حجاب را ا ز بدنه خود شروع کند و به کارمندان بی حجاب تذکر جدی بدهد.

وی با اشاره به این‌که «بی حجابی و کاهش جمعیت جامعه را تهدید می‌کند» خاطرنشان کرد: توقع ما از مجلس و نمایندگان دلسوز این است که با تصویب قوانین درست، بجا و کار ساز، جامعه را از این مسیر خطرناک نجات دهند.

مکارم شیرازی تاکید کرد: کنار گذاشتن امر به معروف و اقناع کردن جامعه اشتباه بزرگی است و اجرا نشدن این فریضه الهی باعث مسلط شدن افراد ناشایست بر متدینین خواهد شد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «امر به معروف به معنای خشونت نیست» گفت: نباید این اصل مهم دینی فراموش شود و چه بسا فراموش کردن آن و اقناع جامعه فساد را در پی خواهد داشت و اگر رشته کار از دست خارج شود، دیگر نمی‌شود کاری کرد.

مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «روایات نسبت به اهمیت شب بیست و سوم تأکید فراوانی می‌کنند» اظهار کرد: خدای متعال برای دعوت بندگان به سوی خود افزون‌ بر مشوق‌ها و نعمت‌های دنیایی و آخرتی مشوق‌های دیگری همانند شب قدر را قرار داده است که این کار سبب نزدیک شدن به خدا، تهذیب نفوس و دوری از هوای نفس شیطانی می‌شود.

وی با اشاره به مستحب بودن قرائت سوره عنکبوت در شب بیست و سوم، برنامه‌های توحیدی و توبه را از محتوای این سوره دانست و خاطرنشان کرد: این سوره امتحان شدن افراد را بیان می‌کند؛ قانون امتحان جاودانه‌ بوده و پیشینیان نیز امتحان شد‌ه‌اند.

وی یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند«دعا نکنید که خدایا مرا امتحان نکن، دعا کنید خدایا ما را در امتحانات کمک کرده تا پیروز شویم»، این عالَم، عالَم امتحان بوده و با امتحانات بشری متفاوت است؛ امتحانات الهی بر عکس امتحانات بشری، زمان دار نبوده و موادشان محدود نیست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «تمام دوران زندگی فرد زمان امتحان الهی است» اضافه کرد: خداوند متعال افراد را با ایمان، جوانی، عبادت، نماز،‌ روزه، وجوهات شرعی، مال، مقام، آبرو، سلامتی، بیماری، داشتن فرزند، نداشتن فرزند، توان علمی و دیگر مسائل امتحان می‌کند.

وی تصریح کرد: انسان همیشه جوان، رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس نیست، این‌ها دوران امتحان است؛ سعی کنید از امتحان آبرومند بیرون آیید، چرا که نتیجه امتحان معیار ثواب و عقاب الهی است.

مکارم شیرازی با اشاره به آیه 41 سوره عنکبوت، تکیه بر توان، علم، دانش و مقام را همانند تکیه بر تار عنکبوت خواند و بیان کرد: تکیه گاه ثابت و جاویدان ذات پاک خدا است و نباید در مشکلات به غیر خدا تکیه کرد.

وی با بیان این‌که «خداوند متعال اخلاص و تلاش حداکثری را عاملی برای گرفتن هدایت بندگان به راه مستقیم و سعادت بیان می‌کند» اظهار کرد: هدایت الهی به دو گونه شامل هدایت به طریق و نیز رساندن به مقصد است. هدایت به سوی طریق، عمومی بوده و شامل همه افراد می‌شود.

مکارم شیرازی با اشاره به مرحله دوم هدایت، خاطرنشان کرد: گرفتن دست برای رساندن به مقصد سبب می‌شود فرد در پیچ و خم‌های زندگی گمراه نشده و اسیر چنگال شیاطین جن و انس نشود، وقتی هم فرد به مقصد رسید، حقایق را دیده و می‌شنود.