کد خبر: ۴۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸

تحليل ولايتي از سه چالش در مذاكرات هسته‌اي

به نظر می‌رسد در ابتدای امر یک طرف هفتمی باید پیدا بشود و میان این ۶ کشور میانجیگری کند و اینها را به انسجام برگرداند و مواضع آنها یکی شود و بعد بیایند با ایران مذاکره کنند
علي‌اكبر ولايتي پزشكي است كه بيش از حرفه اصلي خود، به‌عنوان يك سياستمدار شناخته مي‌شود. او حالا و پس از چرخش فضاي سياسي كشور، آبان ماه سال گذشته با حکمی از طرف اکبر‌هاشمی رفسنجانی، به رياست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد؛ جايگاهي كه پيش از او حسن روحاني، آن را برعهده داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، او كه سابقه 16 سال تصدي وزارت امور خارجه را در دوره‌هاي دفاع مقدس و سازندگي در كارنامه دارد، سال گذشته علاوه‌بر آنكه توانست صلاحيت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ را از شوراي نگهبان كسب کند، نقش موثر خود را در اين انتخابات نيز ايفا كرد؛ ولايتي شايد تنها چهره‌ای بود که در مناظرات انتخاباتي سال گذشته، شدیدترین انتقادها را به سیاست‌های هسته‌ای کسی وارد كرد كه دبيري شورای‌عالی امنیت ملی و هدایت مذاکرات ایران و 6 قدرت‌ جهاني را در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد برعهده داشت. ولایتی در مناظره سياسي نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه مذاکرات جلیلی با غرب را تحریم و فشار بیشتر به مردم خواند و گفت: «دیپلماسی این نیست که در داخل کشور بگوییم ما اصولگراییم و انعطاف نداریم. نمی‌شود که آنها هرچه ما می‌خواهیم بدهند و ما هیچ کاری نکنیم! دیپلماسی بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست.»

با اين همه، اين سياستمدار كه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري و روي كار آمدن حسن روحاني، ديپلماسي دولت احمدي‌نژاد و تيم هسته‌اي سعيد جليلي را زير سوال برد، حالا در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر حركت تیم كنوني مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور را در چارچوب تعيين‌شده از سوي مقام معظم رهبری مي‌خواند.

رئيس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع كه مشاور ارشد مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل نيز هست، با تاكيد بر اين نكته كه همه اعضای این تیم را می‌شناسم، تيم هسته‌اي را بسیار فعال و کاردان معرفي كرد و گفت: «اعضای تیم كنوني مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند و توان لازم را در اين باره دارند.» 

او با بيان اينكه عملكرد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران به سرپرستي محمدجواد ظريف وزير امور خارجه مورد تاييد است و آنها درمقابل زیاده خواهی‌های آمریکا و برخی دیگر از اعضای 1+5 می‌ایستند، تاكيد كرد: «در نهایت برد با طرفی است که مقاومت می‌کند و پایداری نشان می‌دهد.»

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بيان اينكه کشورمان سختی را پشت سر گذاشته، دولت و مردم ایران را مصمم به حمایت از حق مسلم برنامه هسته‌ای خواند.
ولايتي ایران امروز را از منظر سياسي، دفاعي و امنيتي قدرت اول منطقه خواند كه به‌عنوان یک حکومت آرمانی و اسلامی، نه‌تنها حرف اول را در منطقه بلکه در جهان اسلام می‌زند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بااشاره به دور ششم مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5، وجود تشتت و تفرق در میان اين 6 قدرت جهاني مذاكره‌كننده با ايران را از دلایل ناکامی‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای معرفي كرد و با اشاره به نیامدن وزراي خارجه چین و روسیه به وين در جريان درخواست كاترين اشتون از حضور وزرای خارجه كشورهاي 1+5 به وین گفت: «این موضوع نشان از تشتت میان وزرای خارجه 1+5 دارد.»
او اين موضوع را به‌عنوان یک مشکل در مذاکرات قلمداد كرد و تاكيد كرد كه ایران با یک مخاطب منسجم و مخاطبی که دارای رای واحد باشد، طرف نیست.

در شرايطي كه ولايتي از تشتت آرا ميان 6 قدرت جهاني در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و غرب سخن مي‌گويد، وجود كشور هفتمي را به‌عنوان يك راه براي انسجام اين كشورها در مذاكرات معرفي مي‌كند؛ ولایتی در اين باره تاكيد كرد: «به نظر می‌رسد در ابتدای امر یک طرف هفتمی باید پیدا بشود و میان این ۶ کشور میانجیگری کند و اینها را به انسجام برگرداند و مواضع آنها یکی شود و بعد بیایند با ایران مذاکره کنند.»

ولايتي با تاكيد بر اين موضوع كه ایران همچنان بر سر حقوق خود ایستاده است، گفت: «ایران بر داشتن 190 هزار سو از سانتریفيوژها با هدف انجام تحقیقات علمی و استفاده از تاسیسات فردو و غنی‌سازی و همچنین به‌کارگیری آب سنگین اراک پافشاری دارد و در این ایستادگی از پاي نخواهد ايستاد.» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به سخنان «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا مبني‌بر اينكه فتوای رهبر ایران درخصوص موضوع هسته‌ای را جدی گرفته‌ایم، سرشكسته بيرون نيامدن آمریکایی‌ها در مذاكرات را تنها زماني ميسر دانست كه به حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کنند.

او در مقابل با بيان اينكه اگر آمريكا و متحدانش مانند گذشته بخواهند روی اموری پافشاری کنند که هیچ مبنا و وجهه قانونی ندارد، مثلا اینکه بگویند مدت قرنطینه طولانی باشد و ایران فقط در مرحله آزمایشگاهی کار بکند، تاكيد كرد كه اين اقدامات مورد قبول ایران نیست.

علي‌اكبر ولايتي با اشاره به گزارش‌هاي آژانس انرژي اتمي که هیچ‌گونه انحرافی به سمت مقاصد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را نشان نمي‌دهد، گفت: «ناظران آژانس همیشه هستند و توافق هسته‌ای هم به معنای ختم ماموریت ناظران نیست. طبق NPT که ایران آن را امضا کرده آنها به نظارت خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین جای هیچ نگرانی هم وجود نخواهد داشت.»