کد خبر: ۴۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵

دلواپسی‌ پایداری‌ها در «آفرین» گفتن نمایندگان به ظریف گم شد /دلخوری ظریف از بهارستان نشینان به پایان می‌رسد؟

گرچه منتقدان هسته ای دولت در مجلس بازهم در لفافه کنایه های خود به مذاکره کنندگان را بیان می کردند اما آرامتر. ظریف اما بعد از یک توافق مهم دیگر در پرونده هسته ای کشورمان، فردا راهی بهارستان خواهد شد تا اینبار در جلسه ای غیرعلنی دستاوردهای هسته ای را برای وکلای ملت تشریح کند. حمایت ضمنی نمایندگان از دولت و لبیک ظریف به این دعوت بهارستانی ها شاید کورسویی از بهبود روابط این قوه با دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد.
نام مجلس شورای اسلامی برای محمد جواد ظریف، تداعی کننده یک ساز ناکوک در مقابل تحرکات هسته ایش بوده است، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این روزها نام « دلواپس» را به خود داده‌اند بعد از هر مذاکره و سخنرانی ظریف، او و تیمش را به مجلس دعوت می‌کردند تا اظهارنظرهای وزیر خارجه را بشنوند. دعوت‌هایی که گاها با جنجال‌ همراه شد. از علنی شدن برخی سخنان محرمانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی و دلخوری وزیر خارجه از بی عهدی وکلای ملت تا کمردرد ظریف بعد از یک جلسه کمیسیون امنیت.
 
 فشارها و جنجال آفرینی های عده‌ای از پارلمان نشین‌‌های دلواپس برای ظریف کار را به جایی رساند که وزیر امور خارجه، که همواره با رویی گشاده و لبخند به لب پا به بهارستان می گذاشت، رفت و آمدش با مجلس را کمتر کرد و بیشتر عراقچی بود که با حضور در کمیسیون امنیت یا فراکسیون های مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان می شود.

این رابطه نه چندان مسالمت آمیز تا آخرین دوره مذاکرات در وین ادامه داشت تا اینکه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بعد از یک دور مذاکرات طولانی، برای چهار ماه دیگر تمدید شد. بعد از خبر تمدید، نمایندگان مجلس که به طور ملموسی مقاومت تیم مذاکره کننده را در مذاکرات دیده بودند، از تیم مذاکره کننده تقدیر کردند و اعلام کردند آنها از دستاوردهای انقلاب دفاع کرده‌اند.

گرچه منتقدان هسته ای دولت در مجلس بازهم در لفافه کنایه های خود به مذاکره کنندگان را بیان می کردند اما آرامتر. ظریف اما بعد از یک توافق مهم دیگر در پرونده هسته ای کشورمان، فردا راهی بهارستان خواهد شد تا اینبار در جلسه ای غیرعلنی دستاوردهای هسته ای را برای وکلای ملت تشریح کند. حمایت ضمنی نمایندگان از دولت و لبیک ظریف به این دعوت بهارستانی ها شاید کورسویی از بهبود روابط این قوه با دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد. 


در همین راستا اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس در مورد تیم مذاکره کننده هسته‌ای را در زیر بخوانید:

اسامی

سمت

اظهار نظر

آشتیانی، رضا

عضو کمیسیون فرهنگی

اینجانب به نوبه خود از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکر می‌کنم، اما معتقدم نباید پیشرفت امور کشور را به مذاکرات پیوند زد و باید فارغ از مذاکرات امور کشور را به پیش برد و منتظر نتیجه مذاکرات نماند که اگر اینگونه شود، متضرر خواهیم شد، زیرا رونق اقتصادی تنها با لبخند رضایت غربی‌ها حاصل نمی‌شود، بلکه با فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور حاصل می‌شود.

 

آصفری، محمد حسن

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

اگر واقعا با این چهار ماه می توان به جنجال ده ساله ای که غربی ها در موضوع هسته ای علیه ما ایجاد کرده اند ، پایان داد ؛ ما از این موضوع گلایه مند نیستم و به تیم مذاکره کننده امیدواریم.

فرصت چهار ماهه به هیچ وجه قابل تمدید نیست و این آخرین فرصت برای پایان جنجال ضد ایرانی در موضوع هسته است.

احمدی، وحید

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

نقطه قوت تیم مذاکره کننده هسته ای این است که توانسته اند مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صورت دقیق، شفاف و اصولی و بر اساس دیالوگی که دنیا بفهمد مطرح کند.

بروجردی، علاالدین

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

پیامی که تمدید توافقات وین برای افکار عمومی جهان دارد این است که طرفین اراده رسیدن به یک توافق نهایی ، جامع و گام آخر را دارند، به همین دلیل هم پذیرفتند که مذاکرات به مدت 4 ماه دیگر تمدید شود.

موضوع هسته ای یک مسئله مربوط به مجلس یا دولت نیست بلکه یک هدف ملی است و در شورای عالی امنیت ملی مصوبات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و مراحل تکاملی را کمیته های متعدد کارشناسی مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت شورای عالی امنیت ملی تصویب و مقام معظم رهبری تائید میکند

پزشکیان، مسعود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

همگی باید کمک کنیم تا تیم مذاکره کننده هسته ای با قدرت بتواند از حقوق ملت دفاع کند.

تیم مذاکره کننده کشور در راستای منافع ملی و آرمانهای نظام و منویات رهبر معظم انقلاب در حال تلاش برای حل مشکل هسته ای است که این تلاش بسیار جای تقدیر دارد.

جلالی، کاظم

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

خوشبختانه تلاش خوبی در مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای انجام شده و هم‌اکنون توپ در زمین غرب است از این رو گروه 1+5 باید درباره این مذاکرات تصمیمات جدی را اتخاذ کند.

در شرایط کنونی زمینه و شرایط برای رسیدن به یک تفاهم و توافق جامع در حوزه هسته‌ای فراهم است، بنابراین اگر کشورهای غربی مذاکره‌کننده کارشکنی نکنند می‌توان به تفاهم در این رابطه رسید.

حقیقت پور، منصور

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

ملاک در مذاکرات هسته ای قضاوت مقام معظم رهبری است نه مواضع دلواپسان. هماهنگی گروه ها و جریان های سیاسی موفقیت تیم مذاکره کننده را افزایش می دهد.

بهتر است که گروه ها و جریان های سیاسی حتی منتقدان و مخالفان مذاکرات هسته ای در شرایطی که مقام معظم رهبری دلواپس نبوده و تیم مذاکره کننده را حمایت می کنند.

دستغیب، احمدرضا

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

تیم مذاکره‌کننده اگرچه مذاکرات را به نتیجه نرساند، اما همین پایبندی آنها به مطالبات ملت ما و ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی غربی‌ها و آمریکایی‌ها ارزشمند و قابل تامل است.

در مذاکرات اخیر در یک کفه ترازو مطالبات به حق جمهوری اسلامی و از سوی دیگر زیاده‌خواهی و عهدشکنی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها نسبت به تعهداتی را که در مذاکرات داده بودند را شاهد بودیم.

دواتگری، مهدی

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

تیم مذکره کننده هسته ای کشورمان در چارچوب سیاست رهبری و با در نظر گرفتن عزت و مصالح ملی در این عرصه حضور پیدا کردند و ما در یک فضای منطقی و دیپلماتیک می توانیم خواسته های خودمان را مطرح کرده و به جای اینکه از ادبیات غیر دیپلماتیک استفاده کنیم با سیاست برخورد کنیم.

زمانیان، سعید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

مذاکره کنندگان همچون دورهای قبل مذاکرات به خوبی بر روی خطوط قرمز ایستادند.

متاسفانه زیاده خواهی های آمریکا و چند کشور دیگر موجب شد مذاکرات به نتیجه نرسند و نیاز است اکنون ضمن قدردانی از تیم مذاکره کننده وظیفه خود می داند در عرصه عملی نیز از آنها حمایت کنیم.

سبحانی‌فر، رمضانعلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن

جمهوری اسلامی حسن نیت خود را نشان داده است و با صداقت عمل کرده است . حالا نوبت غربی ها است که با صداقت تصمیم گیری کنند.

تمدید مذاکرات فرصتی طلایی است که در آن با احقاق حقوق ملت ایران ، طرفین به یک تفاهم برد- برد دست پیدا خواهند کرد.

شوهانی، احمد

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

دراینکه اختلافات جدی میان ایران و اعضای 1+5 وجود دارد، هیچ شکی نیست و باید تاکید کرد که غربی ها درمذاکرات به دنبال طرح مسائلی هستند که مورد قبول تیم مذاکره کننده ایرانی نمی باشد.

 

کریمی قدوسی، جواد

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

موضوع هسته‌ای، چارچوبی دارد که بحث غنی‌سازی است و غنی‌سازی در این چارچوب حجم، سطح، ذخایر و فناوری مورد بحث واقع می‌شود و نکته قابل ذکر قوانین شفاف بین‌المللی در این مورد است که صلح آمیز بودن آن را کاملا مشهود می‌کند، پس مذاکرات هسته‌ای موضوع پیچیده‌ای نبوده که نیاز به این همه رفت و آمد و مذاکره داشته باشد.

کوثری، اسماعیل

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

در جمع بندی کلی تیم مذاکره کننده زحمت کشیده است اما اینکه بخواهیم بگوییم بتواند معجزه کند این چنین نیست. تیم قبلی شاخصه های خود را داشت و این تیم هم شاخصه های خود را دارد. تیم مذاکره کننده قبلی موقعیتش در یک پروسه از زمان بود و اینجا هم پروسه دیگری است که نمی توانیم آن ها را با هم مقایسه کنیم. آنجا تیم مذاکره کننده توانست به 20 درصد برسد اما اینجا 20 درصد را هم از دست داده اند اما از سوی دیگر در این تیم جدید می خواهند بحث تحریم رابردارند و آنجا چون به 20 درصد رسیدند تحریم شدیم

مصباحی مقدم،غلام‌رضا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

تصور می کنم موضع کنونی دولت و تیم مذاکره کننده در مسئله هسته ای نتیجه بخش باشد.

 

 مذاکره کنندگان هسته ای باید به خطوط قرمزی که نظام جمهوری اسلامی درباره مسائل هسته ای تعیین کرده، توجه کنند و نهایت دقت را داشته باشند که از این خطوط عبور نکنند.

منادی سپیدان، علی‌رضا

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات

اعضای تیم مذاکره کننده افرادی با سابقه روشن در امر مذاکرات دیپلماتیک بوده و تا به حال این بحث را به خوبی پیش برده اند.

 

این تیم تا به حال هیچ گونه امتیازی که موجب ذلت ایرانیان شود به غربی ها نداده و نخواهند داد.

منصوری آرانی، عباسعلی

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی

تیم مذاکره کننده  قدرت چانه زنی داشته و سوار بر مذاکرات هستند، از مسائلی که در مذاکرات سودی ندارد مانند مسائل تحریک آمیز به شدت اجتناب می کنند و سعی می کنند مسائل دیگر و حاشیه هایی که به روند مذاکرات کمک کند را جایگزین آن کنند

 







منبع: نامه نیوز