کد خبر: ۴۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷

اقتصاد احمدی‌نژادی از نگاه ترکان

مشاور ارشد دکتر روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی با ماهنامه ۴۲ با انتقاد از دولت‌های نهم و دهم دکترین اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را «نفت برای رضایتمندی» دانست.

به گزارش ایسنا، بخش‌های گزیده این گفت‌وگو را به نقل از «الف» می‌خوانید:

* در دو دوره دولت‌های نهم و دهم به پدیده‌ای به نام اقتصاد پوپولیستی مبتلا بودیم و مبنای این اقتصاد این بود که از نفت برای رضایتمندی و نه برای توسعه استفاده کنیم.

* از دکترین نفت برای رضایتمندی ۶ مورد استخراج کرده‌ام. این موارد شامل این امور است: «۱- سهام عدالت، ۲- مسکن مهر، ۳- واردات کالای مصرفی با دلارهای نفتی، ۴- یارانه نقدی، ۵- تسهیلات بانکی تحت عنوان زودبازده و اشتغال‌زا که موجب به هدر رفتن منابع شد، ۶- پاداش یک میلیون تومان بابت به دنیا آمدن هر نوزاد». این ۶ برنامه، مبنای دکترین اقتصاد پوپولیستی است که در اقتصاد ما اجرا شد و ساختار مدیریتی‌اش هم انحلال مراکز اندیشمندی و فکری در اقتصاد بود. مانند انحلال سازمان برنامه و از کار انداختن بانک مرکزی.

* هر وزیری قصد گزارش به آقا را داشت یا برخلاف نظر رئیس دولت فکر می‌کرد فورا او را عزل می‌کردند. بنابراین رفتارهای مدیریتی هم پشتیبان دکترین اقتصاد پوپولیستی بود که نامش «نفت برای رضایتمندی» است.

* راهبردهایی اعم از تولید کردن نظریه و علمی‌سازی آن داشتند که یک مرکز تحقیقات مذهبی را از نظر مالی پشتیبانی کردند تا برای این کار تئوری‌سازی کند که اینجا از نام بردن آن خودداری می‌کنم.

* راهکاریی نظیر درست کردن قطب‌های اقتصاد حکومتی در حالی که ظاهر غیردولتی اما در باطن حکومتی و مانع رشد بخش خصوصی می‌شود نیز درست کردند و در صورت لزوم می‌توان وارد حوزه‌های مختلف این کار شد.

* کارهایی از قبیل گزارش ندادن به مردم، آمار انحرافی دادن، متهم کردن رقبای سیاسی، تبلیغاتی مبنی بر اینکه رهبری در انحصار ما است و ... . بنابراین کوشش می‌کردند تا مخالفین خود را متهم کنند که رهبری تنها متعلق به آنهاست. اینها روش‌هایی بود که در گذشته اجرا شد و دیدیم اقتصاد وابسته به واردات شد.

* افتخار ما این است که تورم ۴۴ درصدی سال گذشته را به ۳۵ درصد رساندیم که گزارش مرکز آمار از ۳۲ درصد حکایت می‌کند.

* اگر فردی بخواهد در اول سال ۱۰۰ تومان به کسی قرض دهد باید در پایان سال ۱۳۲ تومان پس بگیرد تا همان ۱۰۰ تومان اول سال باشد. نرخ سود بانکی چه می‌شود؟ آن هم حداقل معادل تورم می‌شود. اگر نرخ سود بانکی معادل تورم باشد، کدام کسب و کار اقتصادی می‌شود؟ وقتی تورم ۳۵ درصد است باید کسب و کاری را شروع کنیم که ۴۰ درصد سود داشته باشد تا ۳۵ درصد تورم را جبران کند و سودی هم باقی بماند. الان کدام کسب و کار است که ۴۰ درصد سود داشته باشد؟ آیا کسب و کار حلالی که ۴۰ درصد سود داشته باشد را سراغ دارید؟ فکر می‌کنم فقط کلاهبرداری اینگونه باشد.

* فکر می‌کنیم نرخ رشد سال آینده ۲ درصد باشد که البته چاره اقتصاد ایران نیست و باید به رشدهای بسیار بالا برسد اما در ابتدا باید تورم را مهار کنیم تا به رشدهای بالای اقتصادی برسیم.