کد خبر: ۴۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۳

سیدحسن خمینی: کینه‌ها را از خود دور کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، ماه رمضان را شاهراه رسیدن به بهشت و رهایی از آتش دانست و گفت: در این ماه کینه‌ها را از خود دور کنیم تا به خرمن فضیلت‌ها رهنمون شویم؛ ببخشیم تا بخشیده شویم و نباید گمان شود که عفو و گذشت از ناتوانی است.

به گزارش «تیک» ، مدیرمسئول و جمعی از اعضای تحریریه پایگاه خبری «انتخاب» با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی دیدار کردند.

یادگار امام در این دیدار با اشاره به ایام مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان ماهی است که رحمت الهی در آن گسترده شده و جویندگان معرفت و طالبان فیض بیش از هر زمان دیگر امید دارند تا با اجابت دعوت خداوند، به مطلوب و مقصود خویش رهنمون شوند؛ چراکه ایام ماه مبارک رمضان زمینه‌ای ساخته تا با استمداد از فضای ملکوتی آن، دل خود را از غبار سالانه بشوییم. چنانکه از رسول مکرم اسلام (ص) روایت است که «إنّ لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرّضوا لها» در روزگار زندگانی شما، از جانب خداوند گاه نسیمی می‌وزد، بیدار باشید و خود را در آن داخل کنید. (الامالی، شیخ مفید، ص206)

وی با ابراز تأسف از شرایط این روزهای کشورهای مسلمان اظهار کرد: واقعا تأسف‌آور است که امروزه جهان اسلام با خطر افراط گرایان و اندیشه‌های دروغین تکفیری و اعمال غیر انسانی و غیر اسلامی افراطیون مواجه شده است و صد افسوس که سردمداران چنین اندیشه و رفتاری، خوی پلید خود را در پشت نام مبارک پیامبری که پیام‌آور رحمت و رأفت بود، پنهان کرده‌اند و با کوبیدن بر طبل حماقت، جهالت و خشونت بیش از هر زمان دیگری پیام وحدت‌آفرین و عزت‌بخش اسلام عزیز را منحرف می‌سازند.

این روزها حقیقتاً قلب آدمی به درد می‌آید که می‌بیند، در حالی که فرزندان اسلام در غزه اسیر صهیونیست‌ها هستند، نابخردانی در عراق و سوریه و برخی اماکن دیگر، برادرکشی راه می‌اندازند و تفکر غلط و افراطی خود را دارند.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در چنین شرایطی بجاست که مسلمانان جهان با بهره جستن از فضای معنوی ماه رمضان که دل‌های مؤمنان بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شود، طنین‌انداز ندای وحدت‌آفرین اسلام در گوش دیگران باشند و شعار حقیقی اسلام که اعتصام به حبل‌الله و دوری از تفرقه و تلاش برای رسیدن به مکارم اخلاقی است، را یکصدا فریاد زنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا "این تکیه کردن بر وحدت و دوری از تفرقه و ... جنبه‌های شعاری دارد یا اینکه بر اساس حقیقتی است که رسیدن به آن لازمه عزتمندی اسلام و مسلمانان است؟"، افزود: این سخن که امروزه مورد تأکید و سفارش قاطبه بزرگان شیعه و سنی است، یک بحث شعاری نیست؛ این کلام شیخ جعفر کاشف الغطاء که «بُنِیَ الإسلامُ عَلی کَلِمَتَین، کَلِمةُ التّوحید و تُوحیدُ الکَلِمة» کلمه توحید به معنای نفی شرک و اقرار به یگانگی خدای تعالی و توحید کلمه به این معنی که همه مسلمانان با هم متحد شوند و یگانگی و برادری بین آنها حکمفرما باشد، یعنی پایه و اساس اسلام بر وحدت است و با تحقق این دو رکن اساسی، اسلام پایدار می‌ماند و مسلمانان عزت می‌یابند؛ اینها جنبه شعاری ندارد بلکه هر اندازه که در حفظ این دو کلمه کوشش شود، اسلام و قرآن بیشتر بر جهان سایه می‌گسترد.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: این همان سفارش أکید امام بزرگوار ماست که پس از سال‌ها هنوز در گوشمان طنین‌انداز است که عزت و سعادتمندی مسلمانان جز با توکل و اتکا به خداوند متعال و وحدت کلمه و دوری از جهالت، حماقت و خرافه و نگاه عقلانی به آیین محمدی و شریعت اسلامی و در یک کلام جز با اسلام ناب محمدی حاصل نخواهد شد و امروزه بر همه مسلمانان است که در راه رسیدن به عزت، سعادت و سربلندی اسلام و امت اسلامی تلاش کنند.

نوه امام خمینی ضمن ابراز نگرانی نسبت به حوادث اخیر جهان اسلام، گفت: این روزها حقیقتاً قلب آدمی به درد می‌آید که می‌بیند، در حالی که فرزندان اسلام در غزه اسیر صهیونیست‌ها هستند، نابخردانی در عراق و سوریه و برخی اماکن دیگر، برادرکشی راه می‌اندازند و تفکر غلط و افراطی خود را دارند.

وی در توضیح راه رسیدن به این هدف مهم و حقیقتی مهجور مانده، اظهار کرد: لازمه رسیدن به این مهم که در حقیقت جلوه‌گر ساختن اسلام حقیقی است، نخست اراده کردن و خواستن است؛ مسلمانان و سردمداران کشورهای اسلامی ابتدا باید ضرورت این امر را تشخیص و سپس در گام نخست اراده تحقق آن را داشته باشند.

سیدحین خمینی ادامه داد: می‌گویند شاید انسان‌های خواب را بتوان بیدار کرد ولی کسانی که خود را به خواب زده‌اند، هرگز بیدار نمی‌شوند. پس گام اول را در این مسیر این است که هر فرد مسلمان و هر زمامدار اسلامی باید برای تحقق این هدف تلاش کند و با دوری از هرگونه انکار و اجتناب از هرگونه نفی و استبعاد در این باره، خود را برای مواجهه با همه رذائل غیر انسانی و غیر اسلامی و مباحث تفرقه‌افکنانه آماده سازد. خداوند وعده داده است که اگر او را نصرت کنیم و در راهی که او خواسته است گام برداریم، ما را یاری خواهد کرد و وعده الهی تخلف‌ناپذیر است.

نوه امام(ره) در برابر این پرسش که "شما برای بازگشت به مسیر اخلاق و احترام و حفظ کرامت انسانی چه توصیه‌ای دارید؟"، پاسخ داد: همه می‌دانیم که ماه رمضان ماه رحمت الهی است و برای ما بندگان آلوده به معاصی، بهترین فرصت است تا به دور از غرور و با رجاء و امید به لطف و رحمت پروردگار، گام در مسیر اصلاح خویش زنیم و با عمل به دستورات پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم‌السلام، این ماه را ماه پاکی و تزکیه خویش قرار دهیم.

سیدحسن خمینی در همین راستا خاطرنشان کرد: ماه رمضان، ماه دوری از گناهان و ماه بخشایش خداوندی است و این میسّر نمی‌شود مگر آن که نفس خودمان را از رذیلت‌های اخلاقی باز بداریم؛ چراکه رذایل اخلاقی ریشه ایمان را می‌سوزاند و زبان را از توانایی استغفار و انابه و بازگشت به راه درست و صراط مستقیم بازمی‌دارد.

وی تصریح کرد: در این ماه که خوان رحمت الهی گسترده و غفران او فراگیر شده، حقد و کینه‌ها را از خود دور کنیم تا به خرمن فضیلت‌ها رهنمون شویم. در این ماه ببخشیم تا بخشیده شویم، چراکه عفو و بخشش خصلت اهل بیت (ع) است؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند جوانمردی ما این است که اگر کسی به ما ظلم می‌کند او را عفو می‌کنیم و از او می‌گذریم.

یادگار امام با بیان اینکه "نباید گمان شود که عفو و گذشت از ناتوانی است"، گفت: عفو به معنای ذلت‌پذیری نیست، بلکه عزت‌آفرین است؛ هم برای کسانی که عفو می کنند و هم کسانی که عفو می شوند، هر دو عزیز هستند. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می‌فرمایند «العفو لایزید العبد الا عزة فاعفوا یعزکم الله» یعنی عفو چیزی را اضافه نمی‌کند بر شما مگر عزت. پس ببخشید و ببخشیم تا خدای قادر ما را عزیز بدارد.

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ماه رمضان شاهراه رسیدن به بهشت و رهایی از آتش است که امام زین العابدین (ع) این ماه را با عنوان «شهر المغفرة و الرحمة» و «شهر العتق من النار و الفوز بالجنة» یاد کرده است. هنوز فراموش نکرده‌ایم که هرگاه از امام خمینی می‌پرسیدیم که چه کنیم؟ ایشان همواره ما را به دعاها و اعمالی سفارش می‌کردند که در کتاب‌های دعا نوشته شده است و این نیست مگر آن که راه سعادت بشر با استمداد از دستورات هادیان طریق و توکل بر خدا و رجاء به لطف بی‌انتهای او همراه است. پس شایسته است که قدر این ایام را بدانیم و از خرمن فضیلت‌های این ماه توشه بچینیم.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از حضرت امام (ره) پرداخت و گفت: در ماه رمضان که گاه برای نماز صبح خدمت امام می‌رفتیم، ایشان در سحرها معمولاً خیلی گریه می‌کردند. در نماز شب همیشه دستمال کاغذی کنارشان بود اما ماه رمضان سال آخر، ایشان حوله کنار دستشان می‌گذاشتند، از بس که گریه می‌کردند؛ یعنی یک حالت دیگری داشتند و مرتب ذکر می‌گفتند.

  سیدحسن خمینی در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌گیری مناسب از برکات ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امید است بتوانیم ما هم به لطف خدای سبحان از فضایل این ماه بهره بگیریم.