کد خبر: ۴۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۵

نکاتی که اردوغان در حمایت خود از غزه فراموش کرده است!

جنایات وحشیانه این روزهای رژیم صهیونیستی در غزه، با واکنش های متعدد بین المللی مواجه شده و کشورهای مختلفی ضمن موضع گیری علیه این اقدامات، آن را محکوم کرده اند. اما شاید در این میان، واکنش نخست وزیر ترکیه به این موضوع، از نظر اهداف از همه متفاوت تر و البته جالب توجه تر باشد.
جنایات وحشیانه این روزهای رژیم صهیونیستی در غزه، با واکنش های متعدد بین المللی مواجه شده و کشورهای مختلفی ضمن موضع گیری علیه این اقدامات، آن را محکوم کرده اند. اما شاید در این میان، واکنش نخست وزیر ترکیه به این موضوع، از نظر اهداف از همه متفاوت تر و البته جالب توجه تر باشد.

به گزارش «تابناک»، با ادامه درگیری ها در غزه که به اذعان خود منابع صهیونیستی از شکل یک «عملیات» خارج شده و حالت یک «جنگ» واقعی را یافته است، محافل دولتی و غیر دولتی در کشورهای مختلف جهان نسبت به اقدامات صهیونیست ها واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز یکی از کسانی بوده که به این موضوع واکنش نشان داده است.

در یکی از مهمترین موارد و در پی آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، اردوغان طی سخنانی اشاره کرد که اسرائیل به طور سازماندهی شده در غزه نسل کشی می کند. وی همچنین مجامع بین المللی و سازمان ملل را به سبب سکوت در مقابل جنایات صهیونیست ها در غزه مورد انتقاد قرار داد. اردوغان همچنین گفته دولت ترکیه «به هر قیمتی» از آرمان های فلسطین حمایت می کند. 

پس از آن و طی روزهای گذشته نیز اردوغان به مناسبت های مختلف درباره غزه اظهارنظر کرده و مواضع خود را در این زمینه بیان کرده است. از جمله، دو روز پیش وی طی تماسی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، با وی درباره راهکارهای توقف خشونت و حمایت از فلسطینی ها به گفت و گو پرداخت. 

اردوغان همچنین در اظهارات خود نقش مصر و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور را در جریان وقایع اخیر غزه به شدت محکوم کرده است. وی در این زمینه گفته دولت مصر قصد دارد حماس را از هرگونه توافقنامه صلح در غزه بیرون براند. 

اما این سخنان در حالی از سوی نخست وزیر ترکیه ابراز می شود که در صورت عدم آشنایی با سیاست های کلی مدنظر وی در عرصه های داخلی و خارجی، مخاطب به واسطه تناقض های مواضع و رفتارهای وی در قبال مسائل مختلف جهان اسلام متعجب خواهد شد. 

در این زمینه باید خاطرنشان کرد که اردوغان همان کسی است که سیاست های وی طی سال های اخیر، نقاط مختلف خاورمیانه، از سوریه گرفته تا عراق و مصر و لیبی را به دامن بحران کشانده و تلاش های وی برای احیای امپراتوری عثمانی، کل منطقه را با درگیری ها و چالش های گوناگون مواجه ساخته است. 

گویا اردوغان که اکنون به شدت خود را نسبت به کشتار مردم بیگناه در غزه نگران نشان می دهد، فراموش کرده که سیاست های دولت تحت امرش در جایی دیگر، یعنی سوریه، زمینه قدرت گیری تروریست ها و اقدامات وحشیانه آن ها علیه مردم این کشور را فراهم کرد و همین تروریست ها بودند که با گسترش دامنه فعالیت های خود به کشور همسایه، یعنی عراق، یکی از بدترین بحران های امنیتی در این کشور را به وجود آوردند. 

اردوغان در حالی مجامع بین المللی را به واسطه سکوت در قبال وقایع غزه مورد انتقاد قرار می دهد که مداخلات ترکیه خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز عدم موفقیت تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه شناخته می شد. جالب تر آنکه همه این بحران ها – که ترکیه همواره یک پای ثابت آن بوده – در نهایت در راستای منافع رژیم اسرائیل در جهت تضعیف کشورهای اسلامی و تثبیت موقعیت خود در سطح منطقه است!

در نهایت، حتی درباره ماهیت موضع گیری های اردوغان درباره غزه نیز باید اشاره کرد که دلیل اصلی این مواضع، رویکردهای «اخوانی» حماس و نزدیکی فکری این گروه به آنکارا است؛ وگرنه بعید بود شخصی چون اردوغان، خود را به خاطر حمایت از مردم فلسطین به خطر انداخته و روابط صمیمانه ای را که دولتش بار دیگر در حال برقراری آن با رژیم اسرائیل است، با مانع مواجه سازد.