کد خبر: ۴۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۰

انتقاد ظریف از کم تحرکی شورای امنیت

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف نسبت به کم‌تحرکی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سکوت توأم با رضایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال کشتار در غزه گفت: مسئولیت سنگینی در قبال مظلومیت غزه متوجه نهادهای حقوقی بین‌المللی است.


به گزارش خبرگزاری فارس، نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از ظهر امروز با حضور رؤسا و هیئت‌های پارلمانی کشورهای اسلامی در تهران در حال برگزاری است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز از دقایقی پیش در این نشست حاضر شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم این اجلاس بتواند با ارائه راهکارهای اجرایی، به حمله ناجوانمردانه به غزه پایان دهد، گفت: رژیم صهیونیستی از دو هفته قبل با زیر پا گذاشتن اصول انسانی و شناخته شده بین‌الملل حمله‌ای را به نوار غزه آغاز کرده است و امروز ما شاهد به خاک و خون کشیده شدن مردم غزه هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر چند شاهد اقدامات معدودی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه بوده‌ایم، اما به واسطه محاصره این باریکه، این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی هدفمند بوده و مراکز درمانی، آموزشی و حتی تیم‌های رسانه‌ای را نیز هدف قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه تهاجمات صهیونیست‌ها صدها تن از غیرنظامیان کشته شده که بخش اعظم آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، افزود: به علت محاصره ظالمانه نوار غزه ساکنان آن امروز با بحران انسانی ناشی از کمبود امکانات درمانی و پزشکی و وجود موانع عمده در مسیر ارسال کمک‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند.

ظریف این وضعیت را منجر به بحرانی دهشتناک در غزه برشمرد و گفت: بحران انسانی غزه نباید برای مدعیان حقوق بشر مورد قبول باشد.

وی با ابراز تأسف نسبت به کم‌تحرکی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سکوت توأم با رضایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال کشتار زنان و کودکان غزه اظهار کرد: هر چند شاهد اقدامات معدودی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه بوده‌ایم، اما به واسطه محاصره این باریکه، این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه اقدامات انجام شده تاکنون در سطح مظلومیت مردم غزه نبوده است، گفت: مسئولیت سنگینی در قبال مظلومیت غزه متوجه نهادهای حقوقی بین‌المللی است.

وی با دعوت از همه کشورهای صلح‌دوست جهان برای تلاش در دو محور توقف کشتارها و لغو کامل محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها گفت: باید سازوکاری پایدار جهت لغو محاصره غزه و ارسال دارو و غذا به غزه ایجاد شود.

ظریف از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال تجهیزات دارویی و پزشکی به غزه خبر داد و افزود: به علت بسته بودن گذرگاه‌ها در این باره دچار مشکل هستیم.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرایی مجروحان غزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم فلسطین در مسیر احقاق حقوق حقه خود تجارب متعددی داشته و با درک شرایط بین‌المللی به خوبی دریافته‌اند که دستیابی به حقوق حقه‌شان صرفاً از طریق اتکای به خود صورت می‌گیرد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مقاومت در قالب دفاع مشروع را کاملاً قانونی ذکر کرد و گفت: به عکس، اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی قابل دفاع نیست.

وی خاطرنشان کرد: ملت فلسطین در تداوم پیگیری حق دفاع از خود پایداری و مقاومتی قهرمانانه نشان داده است و از این رو شایسته تجلیل و حمایت همه ماست.

ظریف با اشاره به اینکه تهاجم رژیم اشغالگر قدس به غزه در آستانه روز جهانی قدس صورت گرفت، گفت: مراسم روز جهانی قدس امسال باشکوه بیشتر در حمایت از مردم فلسطین برگزار خواهد شد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم غزه از ابتکارعمل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در برگزاری این نشست تشکر کرد و ضمن آرزوی موفقیت بر ای آن در مسیر دستیابی به اهداف خود از جمله مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای هرگونه همفکری با مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت جلوگیری از تجاوزات صهیونیست‌ها و رفع محاصره غزه دارد.