کد خبر: ۴۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۷

ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی مرتبط

معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌هایی جداگانه، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری را به هفت دستگاه اجرایی مرتبط ابلاغ کرد.

به گزارش«تیک» و به نقل از ایسنا،اسحاق جهانگیری در این نامه‌ها که به پنج وزارتخانه و دو معاونت رئیس‌جمهور ابلاغ شده، ضمن اشاره به سیاست‌های مرتبط با هر دستگاه، از آنان خواست در صورت نیاز ضمن جلب همکاری و مشارکت دستگاه‌های دیگر، برنامه‌ها، اقدامات و پیشنهادات خود را به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص‌های ارزیابی برای اجرایی کردن سیاست‌ها تهیه و احصا کنند.

در نامه‌های معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بر لزوم ارسال برنامه تدوین شده به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور جهت تلفیق و نیز بهره‌برداری در تدوین برنامه ششم توسعه ظرف مدت حداکثر ۲ ماه تاکید شده است.

جهانگیری همچنین در این ابلاغیه‌ها از این هفت دستگاه اجرایی خواست چنانچه در تهیه برنامه‌ها یا انجام اقدامات، هر دستگاه نیاز به وضع بخشنامه‌، مقررات یا قوانین داشته باشد، پیشنهاد لازم تهیه و ارائه شود.

بر اساس ابلاغیه‌های معاون اول رئیس‌جمهور، سیاست‌های مرتبط با هر دستگاه اجرایی بدین شرح است:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

الف- ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ب- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز وکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

الف- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

دستگاه‌های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ب- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی ذی ربط.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه های ورزش و جوانان، تعاون، وزارت کار و رفاه اجتماعی،آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

ج- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.

دستگاه‌های همکار: وزارت خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، سازمان حفاظت

محیط زیست و معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

توانمندسازی جمعیت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی - حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال موثر و مولد

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه های تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت

وزارت کشور:

الف- حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی وکم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب وکار با درآمد کافی.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه های راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی و نیرو

ب- مدیرت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.

دستگاه‌های همکار:وزارتخانه های امور خارجه و تعاون،کار و رفاه اجتماعی

ج- تقویت مولفه های هویت بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق وهمگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه درمیان مرزنشینان، و ایرانیان خارج از کشور.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه های کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

وزارت آموزش و پرورش:

« تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون و

فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری»

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های علوم،تحقیقات وفناوری، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور:

الف- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند،کاهش سن ازدواج و حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

ب- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی.

ج- رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز وکار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی.

دستگاه‌های همکار: وزارتخانه‌های کشور، راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت، معدن و تجارت

معاونت اجرایی رئیس‌جمهور:

« تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان »

دستگاه همکار: وزارت امور اقتصادی و دارایی

بر اساس این گزارش، معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در ابلاغیه های ارسالی از دستگاه‌های اجرایی خواست برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت به شرح ذیل عمل کنند:

1- حسب تشخیص دستگاه مسئول، سایر دستگاه‌ها جهت همکاری دعوت شوند.

2- برنامه ها، اقدامات و پیشنهادات مرتبط در قالب سیاست‌های کلی جمعیت از سوی دستگاه مسئول با همکاری سایر دستگاه‌ها به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص های ارزیابی برای اجرایی کردن سیاست ها تهیه و احصاء گردد.

3- حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به ارسال برنامه تدوین شده به معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور جهت تلفیق و نیز بهره برداری در تدوین برنامه ششم توسعه و یک نسخه به دفتر اینجانب اقدام گردد.

4- چنانچه درتهیه برنامه‌ها و یا انجام اقدامات، هر دستگاه نیاز به وضع بخشنامه‌، مقررات و یا قوانین داشته باشد، پیشنهاد لازم تهیه و ارائه شود.

5- لازم است گزارش اقدامات آن دستگاه در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلی جمعیت را مطابق برنامه‌های مصوب در مقاطع شش ماهه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و اینجانب ارسال فرمایید.