کد خبر: ۴۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

مهمترین علت مصیبت‌های بشر چیست؟

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: برخی از مصیبت‌ها و بلاهای بشر بر اثر گناه و معصیت است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، افزود: بلاها، مصیبت‌ها و گرفتاری‌های بشر به دو علت مهم است که مهم‌ترین آن بر اثر گناه و معصیت برای انسان اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص علت دوم مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها گفت: برخی از بلاها و مصیبت‌ها در واقع امتحان الهی است و خداوند با امتحانات مختلف می‌خواهد افراد در مصیبت‌ها ایمان حقیقی خود را بشناسند.

رفیعی تصریح کرد: اگر کسی در زندگی هیچ گونه مشکل و مصیبتی را تجربه نکرده باشد مشخص می‌شود که خداوند به او عنایتی ندارد تا او را با گرفتاری‌های مختلف بیازماید از این رو در بلاها و گرفتاری‌ها خدا را از یاد نبریم و شکرگذار او حتی در امتحانات و آزمون‌های الهی باشیم.

وی مصیبت و گرفتاری‌ها را زمینه ساز رشد و تعالی بشر دانست و گفت: باید در برابر گرفتاری‌ها صبر و شکیبایی پیشه کنیم زیرا این مصیبت‌ها موجب رشد و تعالی در انسان می‌شود و ایمان او را محک می‌زند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در برابر گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها از خود صبر نشان دادن دارای اهمیت بسیاری است و مومنی که مصیبت‌های خود را از دیگران پنهان کند و بگوید که ما از خدا هستیم و به او باز خواهیم گشت در حقیقت بهشت را از آن خود می‌سازد.

وی یادآوری مرگ را یکی از آثار مهم مصیبت‌ها برشمرد و گفت: انسان با مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها به یاد آخرت می‌افتد پس در برابر مصیبت‌ها به مرگ و آخرت بیندیشیم و از قیامت و روز محشر غافل نباشیم.

رفیعی اظهار کرد: سید الشهدا در حادثه عاشورا با آنکه مصیبت‌های فراوانی را به چشم دید هرگز لب به شکایت باز نکرد و به گونه‌ای در کربلا حضور یافت که گوئی همه مصیبت‌ها برای او و خاندانش نعمتی الهی می‌باشد.