کد خبر: ۴۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۹

هارف: گزارش آژانس نشان‌دهنده پایبندی ایران به تعهداتش است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد گزارش 20 ژوئیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آژانس تأیید می‌کند که ایران به تمام تعهداتش بر اساس برنامه اقدام مشترک عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در مورد گزارشی که در آن ادعا شده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص همکاری ایران با تحقیقات آژانس نگران است، گفت: این مسئله‌ از مذاکرات هسته‌ای ایران جدا است. ابتدا بیایید در مورد گزارش 20 ژوئیه آژانس صحبت کنیم که در آن تأیید شده است ایران به چهار اقدام مورد توافق در برنامه اقدام مشترک عمل کرده است. بنابراین آژانس اکنون پس از فرصت شش‌ماهه توافق اولیه ژنو تأیید کرده است که ایرانی‌ها به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک عمل کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: مسلما" نگرانی‌هایی در مورد همکاری مستقیم ایران با آژانس وجود دارد که از روند مذاکرات گروه 1+5 جدا است. ما با آژانس نگرانی‌های مشترک داریم که سبب شده ما برای دستیابی به یک توافق جامع پای میز مذاکره بنشینیم.

وی تأکید کرد: ما می‌دانیم که ایران باید همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد.

هارف همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وجود نگرانی‌های مشترک میان آمریکا و آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: ما به طور قطع نگرانی‌های مشترک داریم اما گفته‌ایم که در اتاق مذاکره پیشرفت‌هایی به دست آورده‌ایم. اگر به صحبت‌های وزیر امور خارجه در وین دقت کنیم که گفته بود هنوز اختلافات اصلی به قوت خود باقی است، به راحتی به این نتیجه می‌رسیم که چرا ما گفته‌ایم نیازمند زمان بیشتر برای بررسی این موضوع هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تأیید کرد که تمام آن مقدار از سرمایه بلوکه شده ایران که بر اساس برنامه اقدام مشترک باید در طول شش ماه گذشته آزاد می‌شده به ایران پرداخت شده است.

وی در این باره گفت: همان طور که می‌دانید مسلم است که ما این پول را در اختیار نداریم. این پول در جای دیگری نگهداری می‌شود. بنابراین ما کاری را که باید انجام می‌دادیم به پایان رسانده‌ایم و اکنون ایران است که باید مشخص کند این پول را چگونه می‌خواهد پس بگیرد.

هارف متذکر شد: ما این پول را آزاد کرده‌ایم و در نتیجه آن چه باید را انجام داده ایم.

وی در سخنانش تأکید کرد که ایران به تمام تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک عمل کرده که به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این در مورد 2.8میلیارد دلار دیگر از سرمایه بلوکه شده ایران که طبق تمدید مذاکرات قرار است تا چهار ماه آینده به این کشور پرداخت شود، گفت: این 2.8 میلیارد دلار دقیقا مشابه همان میزانی است که ایران در شش ماه گذشته دریافت کرده است. بنابراین آنها چیز بیشتری دریافت نمی‌کنند. اگر شما 2.8 میلیارد را با میزان پولی که ایران در طول شش ماه دریافت کرده مقایسه کنید می‌بینید که کاملا برابر است.

وی بیان کرد: ایران در ازای آزادسازی این میزان از سرمایه اش قرار است بخش دیگری از ذخیره اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را به صفحه‌های سوخت مناسب برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند و تا آنجایی که من می‌دانم این پول قرار است به صورت ماهانه به ایران بازگردانده شود.

هارف همچنین گفت: تمام آن چه که آنها موظف بودند طبق برنامه اقدام مشترک به آن عمل کنند این بود که برنامه هسته‌ای خود را گسترش ندهند بنابراین تمام چیزهایی که تاکنون به آن متعهد بوده‌اند به قوت خود باقی است. انها نمیتوانند تجهیزات جدیدی در راکتور اراک نصب کنند و بنابراین تمام کارهایی که تاکنون نمی‌توانستند انجام دهند به همان شکل باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: علاوه بر این ایرانی‌ها متعهد شدند که 25 کیلوگرم دیگر از اورانیوم خود با غنای 20 درصد را به صفحه‌های سوخت تبدیل کنند که از نظر ما گام بسیار مهمی است و ما نیز در ازای آن قرار شده تا این بخش از سرمایه ایران را آزاد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد چگونگی برگزاری نشست‌های آتی ایران و گروه 1+5 در طول چهار ماه آینده اظهار کرد: من فکر می‌کنم چهار ماه آینده ترکیبی از دیدارهای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا با ایرانی‌ها همان‌گونه که پیش از این داشته‌ایم باشد.

همچنین شامل دیدارهای دوجانبه مستقیم با ایرانی‌ها و نشست ‌ها کارشناسی خواهد بود. بنابراین من فکر می‌کنم دیدارهای ما در طول چهار ماه آینده ترکیبی از اینها است.

هارف در مورد زمان برگزاری این نشست‌ها تشریح کرد: ما به طور قطع ماه اوت را تعطیل نکرده‌ایم اما زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نیست.