کد خبر: ۴۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۰

زمزمه‌هاي اجباري شدن پيش‌دبستاني

براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش دوره پيش‌دبستاني يك دوره رسمي است اما در تعليم و تربيت اجباري نيست. در همين زمينه قاسم احمدي لاشكي، عضو كميسيون آموزش گفت: دوره پيش‌دبستاني در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است و بايد جزو الزامات قرار گيرد،
اجباري شدن دوره پيش‌دبستاني از سوي مسوولان آموزش و پرورش مطرح شده است. در صورت اجباري شدن پيش‌دبستاني، دوره ابتدايي هفت ساله و كل دوره تحصيلي با احتساب دو ساله بودن پيش‌دبستاني در اسناد بالادستي آموزش و پرورش، 14 ساله خواهد شد.

به گزارش اعتماد، اما موضوعي كه در اين زمينه مطرح است كمبود بودجه و امكانات آموزش و پرورش براي اجراي يك دوره تحصيلي 14ساله و شهريه بالاي اجراي اين دوره آموزشي در مراكز خصوصي است. كمبود فضاي فيزيكي آموزشي از يك طرف و كمبود معلم و مربي براي اين دوره باعث شده آموزش و پرورش تنها نظارت بر مراكز پيش‌دبستاني را برعهده بگيرد و اجراي اين دوره به مراكز غيردولتي و خصوصي سپرده شود. در حال حاضر شهريه دوره پيش‌دبستاني در مراكز غيردولتي از 800 هزار تومان در شهرستان‌ها و شهرهاي كوچك شروع مي‌شود و به 5 ميليون تومان در تهران مي‎‌رسد. رايگان نبودن اين دوره و شهريه بالاي آن در مراكز دولتي باعث شده بسياري از خانواده‌ها به دليل هزينه بالا از اين دوره آموزشي صرف نظر كنند و همين موضوع باعث شده پوشش پيش‌دبستاني در سال گذشته 36 درصد كودكان چهار ساله به بالا را در كشور شامل شد.

روز گذشته محمد ديمه‌ور، معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش از توسعه كمي و كيفي مراكز پيش‌دبستاني خبر داد و گفت: در حال حاضر به دليل شرايط مختلف كشور و امكانات آموزش و پرورش اين دوره اجباري نبوده اما با گستردگي امكانات آموزش و پرورش و فراهم آوردن زيرساخت‌هاي لازم، دوره پيش‌دبستاني را تا چند سال آينده اجباري مي‌كنيم. به گفته او توسعه پيش‌دبستاني به صورت كمي و كيفي با همكاري مراكز غير دولتي در مناطق مختلف كشور براي سال تحصيلي آينده مورد تاكيد قرار گرفته است. براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش دوره پيش‌دبستاني يك دوره رسمي است اما در تعليم و تربيت اجباري نيست.

اجباري به شرط پوشش يكسان

براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش دوره پيش‌دبستاني يك دوره رسمي است اما در تعليم و تربيت اجباري نيست. در همين زمينه قاسم احمدي لاشكي، عضو كميسيون آموزش با بيان اينكه دوره پيش‌دبستاني در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است و بايد جزو الزامات قرار گيرد، به «اعتماد» مي‌گويد: سپردن مراكز پيش‌دبستاني به مهدكودك‌ها و مراكز خصوصي در حوزه‌هاي آموزشي همخواني و همساني ندارد وضرورت دارد اين آموزش‌ها تحت نظر آموزش و پرورش قرار گيرد.

احمدي ادامه مي‌دهد: با اين وجود بايد ببينيم آيا فضاهاي آموزشي آموزش و پرورش براي برگزاري اين دوره آمادگي دارند يا خير چرا كه اجراي

3-3-6 در چند سال گذشته هم آموزش و پرورش را با مشكلات زيادي رو به رو كرده است. از طرف ديگر آموزش و پرورش وضعيت مالي مناسبي ندارد و حتي به دليل مسائل و مشكلات مالي توانايي استخدام معلمان حق‌التدريس را ندارد. به گفته احمدي در حال حاضر به دليل كمبود معلم و فضاي آموزشي يك معلم در دوره ابتدايي بيش از 50 عنوان كتاب را تدريس مي‌كند.

با اين وجود اين عضو كميسيون آموزش تاكيد دارد آموزش و پرورش بايد بسترهاي لازم براي اجراي اين دوره را با وجود زمان‌بر بودن فراهم كند و اين دوره الزاما بايد از سوي آموزش و پرورش و با هزينه مناسب براي خانواده‌ها برگزار و سپس اجباري شود. ديمه‌ور معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش اما درخصوص كمبود مربيان پيش‌دبستاني و وضعيت شرايط استخدامي آنها به «مهر» گفت: با توجه به آنكه اين دوره با تكيه بر مراكز غيردولتي راه‌اندازي شده است در حال حاضر با كمبود مربي مواجه نيستيم. وي ادامه داد: وضعيت استخدامي مربيان نيز با صدور مجوز از سوي دولت و برگزاري آزمون مشخص مي‌شود، قطعا با توجه به كمبود معلم در مقطع ابتدايي، مربيان استخدام شده در مقطع ابتدايي به كار برده مي‌شوند. به گفته

ديمه‌ور، دولت از طريق خريد خدمات آموزشي خدمات نيروهاي رسمي آموزش و پرورش درصدد توسعه مراكز پيش‌دبستاني در مناطق محروم، عشاير و چندزبانه است.

مهدي بهلولي كارشناس آموزشي در اين زمينه مي‌گويد: دوره پيش‌دبستاني در سند برنامه درس ملي كه زير مجموعه سند تحول بنيادين است، آمده است. به گفته او در اين سند طول اين دوره دو سال در نظر گرفته شده است. بهلولي ادامه مي‌دهد: در بسياري از كشورها پيش‌دبستاني رايگان است اما اجباري نيست. اما به دليل كيفيت بالا استقبال چشمگيري از اين دوره مي‌شود.

اين كارشناس آموزش و پرورش معتقد است: اين دوره دركشور ما با ماهيتي كه بايد داشته باشد فاصله گرفته و مشابه با مهدكودك‌ها صرفا براي نگهداري كودكان فعاليت مي‌كند. او ادامه مي‌دهد: اين دوره در آموزش و پرورش ما عملا فضاي شاد و آموزشي لازم براي يادگيري را ندارد و درگير بحث‌هاي حاشيه‌يي همچون تفكيك جنسيتي و... شده است.

به گفته بهلولي يكي از اهداف اين دوره در مناطق قومي و عشايري آماده كردن كودكان با زبان رسمي بود كه عملا در اين زمينه هم اين دوره آموزشي موفق عمل نكرده است و رايگان نبودن آن باعث شده پوشش مناسبي در همه مناطق نداشته باشد.

ديمه‌ور، معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش اما درباره رايگان بودن مراكز پيش‌دبستاني در مناطق محروم گفت: هزينه‌ها با توجه به درصد محروميت مناطق كاهش يافته و در روستاهايي كه محروميت بالايي دارند اين دوره به صورت رايگان برگزار خواهد شد.

برخورد با مراكز پيش‌دبستاني بدون مجوز

فعاليت‌هاي مراكزي كه تحت عنوان پيش‌دبستاني با هزينه بالاي ميليوني فعاليت مي‌كنند بخشي از دغدغه خانواده‌ها براي

ثبت نام است. در همين زمينه ديمه‌ور خطاب به مراكز پيش‌دبستاني كه هنوز مجوزهاي خود را از آموزش و پرورش نگرفته‌اند گفت: اين مراكز تا پايان تابستان براي دريافت مجوز مهلت دارند، قطعا از شروع سال تحصيلي جديد با مراكزي كه فاقد مجوز از اين وزارتخانه باشند براساس قانون عمل خواهيم كرد و اجازه فعاليت به آنها داده نمي‌شود. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش همچنين از تصويب آيين‌نامه كلاس‌هاي چند پايه در شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اقدامات

كيفي بخشي براي كلاس‌هاي چند پايه انجام مي‌شود كه در حال حاضر مشغول تدوين شيوه نامه اجرايي آن هستيم. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش با تاكيد بر ضرورت افزايش كيفي و نظارت بيشتر در مراكز پيش‌دبستاني گفت: از نگاه آموزش و پرورش، پيش‌دبستاني يك دوره تربيتي است و بايد فضاهاي يادگيري براي كودكان به صورت مناسب ايجاد شود، همچنين نظارت‌ها نيز بايد جدي‌تر صورت گيرد تا ديگر شاهد وقوع مسائلي همچون كودك‌آزاري كه در روزهاي گذشته در رسانه‌ها مطرح شد نباشيم. ديمه ور ادامه داد: شيوه‌هاي آموزشي و رفتارهاي مديران و مربيان پيش‌دبستاني بايد در ابعاد كيفي مورد بازنگري و نظارت بيشتر قرار گيرد.