کد خبر: ۴۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

حمایت 183 نماینده از تفکیک جنسیتی در شهرداری / انتقاد معاون زنان رییس‌جمهوری از بخشنامه شهرداری

قالیباف هفته گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، اقدام شهرداری در تفکیک جنسیتی زنان و مردان در اداره‌های شهرداری را اقدامی در راستای اجرای قانون عفاف و حجاب خوانده بود.
حذف زنان از کرسی‌های اشتغال در شهرداری تهران، تعدیل نیرو و تفکیک جنسیتی، حالا تقدیر 183 نماینده مجلس از «محمدباقر قالیباف» را به‌همراه آورده؛ آن‌ هم درست در روزهایی که پرونده تخلف تازه‌ای از شهردار تهران در کمیسیون اصل 90 باز شده و شورای شهر مدام بر پیگیری مسایل خلاف قانون در «بوستان مادر» تاکید دارد.

به گزارش شرق؛ تعدیل نیروی زن در شهرداری تهران و حمایت همه‌جانبه قالیباف از تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران در تریبون نمازجمعه، از آنجایی کمی عجیب به نظر می‌رسد که بخواهیم مرور کوتاهی بر سخنان او در آستانه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر داشته باشیم. آن‌زمان صدا‌و‌سیما حرف‌های متفاوتی از شهردار تهران درباره زنان را پوشش می‌داد، اینکه «جامعه‌‌‌ای موفق است که به ظرفیت انسانی خود توجه کند و از زنان در همه ابعاد جامعه استفاده کند. زنان در همه عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و غیره حق شرکت دارند.» نه اینکه، حالا، رابطه مدیر و منشی را آمرانه بداند و به حذف زنان از پست‌های منشیگری حکم دهد. این تقدیر در حالی اعلام می‌شود که اکنون، گزارش «سازمان بازرسی» از تخلفات شهرداری تهران به کمیسیون «اصل 90» رسیده و اعضای کمیسیون مشغول پیگیری هستند.
 
شهرداری بانوان را تکریم کرده است

 روح‌الله حسینیان از همان ابتدای صبح جلسه علنی دیروز، در میان صندلی‌ها می‌چرخید و معلوم بود، دنبال جمع‌آوری امضا برای تقدیرنامه قالیباف است، سرانجام، شمار امضاها به 183 می‌رسد و خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها می‌رود. زاویه دید خبرنگاران از چندماه پیش از جایگاه ویژه خبرنگاران، آنقدر کم شده که عنصر مشاهده به‌کل از پوشش خبر حذف شده ‌‌است. اما با این حال از گوشه‌های پنهانی می‌شود تک‌و‌تاب حسینیان را به‌خوبی دید. عضو «جبهه پایداری»، عنوان نامه‌اش را تقدیر از اقدامات محمدباقر قالیباف در اجرای قانون عفاف و حجاب در شهرداری تهران گذاشته است. همان اقداماتی که همین چندهفته پیش، به اخراج گروهی از زنان شاغل و خانه‌نشینی آنها منتهی شد. در متن این بیانیه از اقدامات شهردار تهران در تفکیک جنسیتی زنان و مردان در بخش‌های کاری تقدیر و تشکر شده و حسینیان تاکید دارد که شهرداری تهران بانوان را تکریم کرده است.
 
انتقاد معاون زنان رییس‌جمهوری از بخشنامه شهرداری
قالیباف هفته گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، اقدام شهرداری در تفکیک جنسیتی زنان و مردان در اداره‌های شهرداری را اقدامی در راستای اجرای قانون عفاف و حجاب خوانده بود. انتقاد به قالیباف پس از آن مطرح شد که صورتجلسه‌ مربوط به تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران با امضای عیسی شریفی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، منتشر شد. در این صورتجلسه، این معاونت از مدیران شهرداری خواسته تنها از کارمندهای مرد در دفاتر خود استفاده کنند، به این معنا که مسوول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست، مسوول پیگیری و... که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند، «مرد» باشند. شهرداری تهران همچنین خواسته است در صورت امکان محل کار زنان و مردان از هم جدا شود. البته شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نقد این بخشنامه گفته بود: «شهرداری تهران باید برای صدور بخشنامه «حذف زنان» پاسخگو باشد.» به‌گفته‌ مولاوردی «باید مشخص شود چه 
جایگزین شغلی برای زنان شاغل در سطوحی مانند منشی و تایپیست در نظر گرفته شده است و آیا این زنان به سطحی ارتقا می‌یابند که معذوریت‌هایی وجود نداشته باشد؟»
 


حمایت حسینیان از قالیباف
نکته قابل‌تامل دیگر در آشفتگی جریان‌های اصولگرایی اینکه روح‌الله حسینیان، عضو «جبهه پایداری»، در انتخابات ریاست‌جمهوری، حامی رقیبان قالیباف بود و حالا تمام‌قد در حمایت از او به میانه میدان «بهارستان» رفته است. همین چندی پیش بود که سخنگوی کمیسیون «اصل90» خبر داد برای رسیدگی به 21 فقره شکایت از شهرداری جلسه گذاشته‌ایم و قالیباف هم در جلسه حضور داشته است. از اینها گذشته به‌تازگی کمیسیون «اصل90» مجلس از رییس شورای شهر و روسای کمیسیون آن دعوت کرد تا گزارش سازمان بازرسی از تخلفات شهرداری را ارایه دهند؛ گزارشی که خبر آن از میان مجادله مسجدجامعی و دنیامالی در صحن شورا به گوش خبرنگاران رسید. وقتی دنیامالی معترض شد که کمیسیون «اصل90» مجلس دستوری در رابطه با توقف «بوستان مادر» صادر نکرده، مسجدجامعی در جواب او گفت که کمیسیون «اصل90» از رییس شورا و روسای کمیسیون‌ها برای ارایه گزارش سازمان بازرسی از تخلفات شهرداری دعوت کرده؛ گزارشی که اگر لازم است در اختیار همه می‌گذارد. اما زمزمه‌ها درباره «بوستان مادر» و تذکر اعضا درباره تفاهمنامه 20هزارمیلیاردتومانی سپاه با شهرداری هم این‌روزها به مسایل شهرداری تهران اضافه شده است؛. تفاهمنامه‌ای که حالا طبق آن باید پیوست اجرایی‌اش تدوین شده باشد و اعضای شورا از آن کاملا بی‌اطلاع هستند.  

تغییر آب‌و‌هوای سیاسی شهردار
درست در روزهایی که محمدباقر قالیباف دوران خوشی در شورای شهر ندارد، حالا شمار اصلاح‌طلبان منتقد سیاست‌های شهری او فزونی گرفته، نام و یاد قالیباف دوباره از «بهارستان» آغاز می‌شود. با این حال، منتقدان قالیباف در شورای شهر تاکید دارند که مو، لای درز نخواهد رفت و تمام ابعاد تخلف‌ها یک‌به‌یک به دقت بررسی خواهد شد. اینک، شکاف قالیباف و «بهشت»
بیشتر شده و به همان نسبت طیف «پایداری» مجلس می‌کوشد به شهردار پایتخت نزدیک‌تر شود.