کد خبر: ۴۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۵

بلاتکلیفی سه هزار کارمند استخدام شده در دولت احمدی نژاد

پس از تصویب مصوبه اول بهمن‌ماه 90 از سوی هیات وزیران و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی بخش عمده‌ای از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شدند. اما در ادامه مورد ایراد هیات تطبیق مقررات با قوانین مجلس قرار گرفت و به‌دلیل مغایرت‌های قانونی لغو شد و اکنون دیگر قابلیت اجرایی ندارد.
بلاتكليفي استخدام‌شدگان وزارت كشور و وزارت نفت هنوز ادامه دارد؛ 3 هزار پذيرفته‌شده آزمون استانداري‌ها و وزارت كشور با وجود گذراندن دوره‌هاي آموزشي پس از دولت دهم؛ به حال خود رها شدند؛ اين را نمايندگان مجلس نهم مي‌گويند. حسين سبحاني‌نيا از اعضاي هيات‌رئيسه مجلس معتقد است دولت احمدي‌نژاد مصوبه‌اي را گذرانده كه از عهده اجرايش خارج بوده است.

به گزارش نوشته آرمان؛  حال پذيرفته‌شدگان و استخدام‌شدگان اين آزمون‌ها بيكار و همچنان بلاتكليف‌اند. البته تبدیل وضعیت نیروها همواره از چالش‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی یا به‌عبارتی نظام اداری کشور در سال‌های گذشته بوده به‌طوری که اغلب نه در بین متقاضیان استخدام در این ساختار و نه در میان نیروهای شرکتی و قراردادی طالب تبدیل وضعیت و استخدام در دولت و حتی سازمان‌ها رضایت چندانی وجود نداشته است. در چنین شرایطی دولت گذشته که اعتقاد چندانی به حضور نیروهای شرکتی نداشت به‌منظور سامان‌دهی آنها مصوبات و بخشنامه‌هایی را به‌منظور انعقاد قرارداد مستقیم نیروها با دستگاه اجرایی همچنین انجام استخدام‌های دولتی تصویب و به اجرا درآورد که اغلب مورد انتقاد مراجع نظارتی نیز قرار گرفت که مصوبه مربوط به اول بهمن‌ماه سال 1390 همچنین مهرآفرین ازجمله این مصوبات هستند. پس از تصویب مصوبه اول بهمن‌ماه 90 از سوی هیات وزیران و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی بخش عمده‌ای از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شدند.

اما در ادامه مورد ایراد هیات تطبیق مقررات با قوانین مجلس قرار گرفت و به‌دلیل مغایرت‌های قانونی لغو شد و اکنون دیگر قابلیت اجرایی ندارد. مصوبه دیگر همان مهرآفرینی است که هیات وزیران آن را در 29 آذرماه 91 به تصویب رساند و طبق آن دولت به مسئولان اجرایی هر استان درمجموع مجوز و اختیار استخدام و تبدیل وضعیت بیش از 500 هزار نیرو را تفویض کرد که طبق برآورد‌های انجام‌شده این استخدام‌ها بار مالی حدود 11 هزار میلیارد تومانی را برای دولت به‌همراه داشت. با وجود تمامی ایرادات و انتقاد‌هایی که بارها در زمان تصویب و اجرای طرح مهرآفرین از سوی مراجع نظارتی از جمله مجلس به‌دلیل مغایرت‌های قانونی با قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه اعلام شد دولت بدون توجه به این تذکرات و بارمالی که می‌توانست به همراه داشته باشد به روال عادی اجرای این مصوبه در همان مدت محدود چند ماهه اداره کشور ادامه داد. همگان ديدند كه 450هزار استخدام شده دولتي طرح مهرآفرين بدون هيچ‌گونه آزموني استخدام شدند اما آزمون‌دادگان هنوز استخدام نشدند.

 اما با اتمام دوران دولت دهم، مهرآفرین ازجمله مصوباتی بود که در روزهای ابتدایی حضور دولت یازدهم لغو شد و قابلیت اجرایی خود را از دست داد. تا اینکه معاونت توسعه در اولین اقدامات خود بخشنامه جدید دیگری را برای تعیین تکلیف استخدام‌های دولتی و رفع ایرادات مهرآفرین صادر کرد. این درحالی است که در زمان اجرای مهرآفرین و تا تغییر دولت و حتی قبل از آن، در کنار تبدیل وضعیت‌های قابل توجهی که در نظام اداری شکل گرفته و جمع کثیری از نیروها که اغلب نیازی به حضور دائم آنها در سیستم دولتی نبود به ساختار دولتی پیوستند، آزمون‌های استخدامی نیز از سوی سازمان‌ها در سراسر کشور برگزار شد که با جابه‌جایی دولت و تغییر نگرش‌ها پذیرفته‌شدگان آنها بلاتکلیف رها شده‌اند. بر این اساس بسیاری از افرادی که در آزمون‌های استخدامی به‌خصوص طی دو سال اخیر پذیرفته شده‌اند شاهد هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی یا پاسخ صریحی درمورد روند استخدامی‌شان از سوی سازمان مربوطه نبودند و دستگاه اجرایی برگزارکننده آزمون همچنین مراجع تصمیم‌گیری که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اصلی‌ترین آنهاست در مورد سرانجام آزمون‌های انجام‌شده شفاف‌سازی نمی‌کنند.

 عسکری‌آزاد: استخدام‌ها به‌زودی تعیین‌تکلیف می‌شود
اما محمود عسکری‌آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به لغو مصوبه استخدامی مهرآفرین از سوی مجلس گفت: باید بتوانیم مشکل افراد متقاضی را حل و فصل کنیم تا حقوقی از کسی ضایع نشود. وی با تاکید بر اینکه قطعا موضوع استخدام‌ها به‌زودی سر و سامان می‌یابد، افزود: در برخی موارد که آزمون برگزار و منجر به حکم استخدام شده دولت خود را موظف به اجرای آن می‌داند و دخل و تصرفی در آن نخواهد کرد. جانشین نوبخت در معاونت توسعه با بیان اینکه اگر استخدام‌ها بر اساس ضوابط و مجوز صورت گرفته باشد، مورد پذیرش است، عنوان کرد: در این حالت افراد می‌توانند جذب شوند هرچند که البته برای مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

 جمالی‌قمی: به‌دنبال تعیین‌تکلیف پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی هستیم
علی جمالی‌قمی، رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تامین نیروی انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به آزمون‌های استخدامی که از محل مصوبه‌ مهرآفرین انجام شده است، اظهار کرد: مصوبه‌ هیات وزیران درمورد تعدادی از افراد که در این آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند، تاکید می‌کند درصورتی که این آزمون‌ها در زمان معتبر‌بودن مصوبه و با رعایت قوانین و مقررات برگزار شده و معاونت توسعه منابع انسانی صحیح‌بودن این آزمون‌ها را تشخیص دهد آنگاه تعیین‌تکلیف خواهند شد.

 تکلیف داوطلبان پذیرفته‌شده‌ای که بین تصمیم دو دولت مانده‌اند، چیست؟
با وجود تمامی توضیحات مقامات معاونت توسعه درمورد عدم پایبندی دولت قبل به اسناد بالادستی برای انجام استخدام‌ها، محدودیت‌های موجود در جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی همچنین اعلام پیگیری معاونت توسعه برای تعیین‌تکلیف آزمون‌های استخدامی بسیاری از مشمولین این مصوبات لغو شده که بخشی از فرایند استخدامی آنها نیز برگزار شده بود ولی آنها از شرایط موجود راضی نیستند چراکه عنوان می‌کنند با وجود تاکید معاونت توسعه مبنی بر لزوم تامین مالی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و تایید قانونی آزمون‌های برگزار شده برای جذب نیرو، هنوز اقدام جدی برای روشن شدن وضعیت آنها انجام نشده است به‌طوری که بنابر اظهارات چندی از این پذیرفته‌شدگان حتی فرایند استخدامی آنها انجام شده و احراز صلاحیت شده‌اند یا اینکه سازمان برگزارکننده آزمون نیازمند جذب نیرو بوده و تامین مالی لازم انجام شده است اما از استخدام خبری نیست.

 تذكر نمايندگان 
10نفر از نمایندگان مجلس در تذکرهایی به وزیران دولت یازدهم خواستار تسریع در تعیین‌تکلیف آزمون استخدامی وزارتخانه‌های نفت و کشور شدند. حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را به مسئولان اجرایی کشور قرائت کرد. نادر قاضی‌پور و جواد جهانگیرزاده نمایندگان ارومیه و نیز حسین سبحانی‌نیا و محمد علیپور، نمایندگان نیشابور و ماکو در تذکری مشترک به وزیر نفت خواستار تسریع در استخدام قبول‌شدگان آزمون این وزارتخانه شدند.