کد خبر: ۴۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۳

کری: روند مذاکرات آتش‌بس غزه رو به پیشرفت است

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روند مذاکرات برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین رو به پیشرفت است.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روند مذاکرات برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین رو به پیشرفت است.

به گزارش ایسنا و  به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از گذشت سه روز از دیدار و گفت‌وگوی خود با رهبران منطقه در خصوص آتش‌بس در غزه بار دیگر با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نشستی را برگزار کرد.

جان کری از جزئیات پیشرفتی که در خصوص توافق آتش‌بس به دست آمده توضیحی نداد.

وی در خصوص نتیجه دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ما در روند گفت‌وگوهای خود گام‌هایی را به سمت جلو برداشته‌ایم اما هنوز اقداماتی است که باید آن‌ها را انجام دهیم.

کری بعد از دیدار خود با نتانیاهو، بار دیگر برای ادامه گفت‌وگوها با مسئولان مصری پیرامون طرح آتش‌بس مصر به قاهره بازگشت.

از سوی دیگر، واصل ابویوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اعلام کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، طرحی را که شامل پنج بند است برای دستیابی به آتش‌بس به کری ارائه کرده و کری آن را به نتانیاهو به منظور پاسخ به این طرح تحویل خواهد داد.

منابع اعلام کردند، این طرح شامل برقراری آتش‌بس پنچ روزه، لغو محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی و بازگشایی گذرگاه رفح است که نیروهای مرزی تشکیلات خودگردان فلسطین وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارند. متن طرح همچنین شامل لغو تحریم‌های دریایی در سواحل نوار غزه و لغو محاصره مناطق مرزی غزه است که اسرائیل کنترل آن‌ها را به دست گرفته است. این طرح همچنین شامل آزادی همه اسیرانی است که تعدادی از آن‌ها در مقابل سرباز اسرائیلی آزاد شده بودند.

از سوی دیگر، جان کری تاکید کرد که در 24 ساعت گذشته روند گفت‌وگوها رو به جلو بوده و وی تمام تلاش خود را می‌کند تا آتش‌بس را عملی سازد.

خبرگزاری روسیه گزارش داد که قرار است آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای ارائه توضیحات در خصوص آتش‌بس و مواضع خود در جنگ علیه غزه به مسکو سفر کند.