کد خبر: ۴۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۱

گزارش از راهپیمایی بزرگ روز قدس + حاشیه‌ها

سی و ششمین سالگرد روز جهانی قدس امسال نیز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان؛ سوم مردادماه 1393 مصادف با 27 رمضان 1435 در سراسر ایران و دیگر کشورهای اسلامی از ساعت 10 صبح در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، این راهپیمایی در تهران نیز از ساعت «10:30 صبح » ازتمامی مسیرهای نُه‌گانه به سمت میعادگاه نماز جمعه( دانشگاه تهران ) با حضور امت قدرشناس و همیشه در صحنه، و با شعار محوری "روز جهانی قدس تمرکز بر آرمان فلسطین، پشتیبانی از مردم غزه، برائت از فتنه صهیونیستی داعش و بیزاری از رژیم اشغالگر قدس " در حال برگزاری است.


در راهپیمایی روز قدس 93 حضور تمامی اقشار مردمی از کودک و نوجوان و زن و مرد، پیر و جوان و هم‌چنین گروه‌های مختلف سیاسی، شخصیت‌های کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از جمله ، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،سیدحسین هاشمی استاندار تهران، کمال خرازی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور رییس جمهور، و ... حضور چشمگیری داشتند.

به پیشنهاد نمایندگان پارلمان‌های حاضر در اجلاس تروئیکای بین‌المللی مجالس اسلامی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، روز قدس امسال در حمایت از مردم مظلوم غزه به‌عنوان عزای عمومی اعلام شده است.

* در این راهپیمایی مردم با شعارهای "نصر من الله و فتح قریب"، "سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن"، "الله اکبر"، " مرگ بر اسراییل" به مسیرهای راهپیمایی می‌پیوندند.

* صندوق‌های کمک به مردم غزه در طول مسیر‌های راهپیمایی در نظر گرفته شده است.

* براساس اعلام ستاد مرکزی قدس و انتفاضه، برای پوشش خبری این روز تعداد 3 هزار و 300 خبرنگار داخلی و خارجی که 210 تن از آنها از عکاسان و خبرنگاران خارجی و بقیه از داخل هستند درخواست داشتند . همچنین ایستگاه‌های فرهنگی در طول مسیر راهپیمایی فعالیت می‌کنند.

* حمایت جامعه کارگری از غزه با شعار «مهربانی با غزه»

عده‌ای از اعضای جامعه کارگری با حضور در راهپیمایی روز قدس حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام داشته و با آنان ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایسنا، این کارگران کلاه‌های متحد‌الشکلی بر سر داشتند که روی آن شعار «مهربانی با غزه» درج شده بود.

همچنین این کارگران پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ما کارگران انقلاب اسلامی با کارگران، کودکان و زنان فلسطینی ابراز همدردی و همیاری می‌نماییم.

به گزارش ایسنا این کارگران با کلاه‌های متحدالشکل و شعارهای خود در خصوص با غزه و فلسطین همراهی می‌کردند و به شدت موردتوجه حاضران در راهپیمایی روز جهانی قدس قرار گرفتند.

* نامه کانون وکلای دادگستری به بان‌کی‌مون در بین راهپیمایان توزیع می‌شود.

* برگزاری نمایشگاه نقاشی با موضوع "غزه"

نمایشگاه نقاشی با موضوع غزه و حضور ده‌ها نقاش در میدان انقلاب در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، همزمان با روز جهانی قدس، و در حاشیه راهپیمایی این روز، ده‌ها نقاش آثار نقاشی خود با موضوع غزه را در میدان انقلاب به نمایش گذاشته‌اند. این آثار شامل کاریکاتور، نقاشی و خطاطی است.

برخی از این نقاشان نیز در حال اجرای آثار خود هستند.

این نمایشگاه با موضوع مهربانی با غزه از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده است.

* حضور چهره‌های سینمایی در راهپیمایی روز قدس مشهود است.

* نواختن سازهای سنتی آبادانی‌ها /آتش‌ زدن پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی

در حاشیه راهپیمایی مراسم روز قدس در تهران جمعی از آبادانی‌های مقیم تهران به نواختن سازهای سنتی خود به نشانه عزا و سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حضور این افراد و نواختن این سازها مورد توجه خبرنگاران و همچنین راهپیمایی‌کنندگان قرار گرفت.

همچنین در این مراسم پرچم‌هایی از حزب‌الله و مقاومت فلسطین و پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی درباره حمایت از مردم فلسطین نوشته شده است در دستان راهپیمایی‌کنندگان قرار دارد.

پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جمع راهپیمایی‌کنندگان به آتش کشیده شد و نمادهایی از عروسک‌های موشه یعالون و سایر سران رژیم صهیونیستی به نشانه اعتراض در دستان آنها قرار دارد.

مردم شعار دادند الله اکبر، حمایت از فلسطین جهاد اکبر ماست، نصر من الله و فتح قریب.

حضور نیروهای امدادگر و آتش‌نشان و نیروی انتظامی در حاشیه این مراسم بسیار به چشم می‌خورد.

* عروسک‌های نماد کودکان کفن‌پوش غزه در دست مادران ایرانی

نمازگزاران و راهپیمایان روزه دار تهرانی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس حمایت خود را از مردم غزه و فلسطین اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، مستقر در بلوار کشاورز تقاطع خیابان فلسطین تا خیابان حجاب راهپیمایان و خیل عظیم نمازگزاران روز قدس با سردادن شعار مرگ بر اسرائیل حمایت خود را از مردم غزه و انزجار خود از اقدامات رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و مردان و کودکان بی‌دفاع این شهر اعلام کردند.

نمازگزاران و راهپیمایان با سردادن شعار غزه غزه مقاومت مقاومت، کرانه باختری به پاخیز برادرت کشته شد کرانه باختری، جنگ مسلحانه ، با کوشش مسلمین قدس رها می‌شود، اسلام پیروز است، اسرائیل نابود است ،فریاد رهبر ما مرگ بر آمریکا، ملت ما بیدار است از آمریکا بیزار است ،سازش ما با آمریکا محال است با مردم غزه و فلسطین اعلام همبستگی کردند.

همچنین در این مسیر راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌هایی در حمایت از فلسطین و مردم غزه از جمله فلسطین پاره تن اسلام است،‌ تقدیر خداوند این است که فلسطین آزاد شود، پلاکاردهایی از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کودکان غزه، پرچم‌هایی مزین به شعارهای نصر من الله و فتح قریب،‌ لبیک یا خامنه‌ای، القدس لنا و نیز پرچم فلسطین که در دست راهپیمایان به وفور به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا با توجه به برگزاری آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان تمام خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه که برای اقامه نماز درنظر گرفته‌ شده‌اند مملو از نمازگزارانی است که از ساعت‌های اولیه صبح در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. همچنین قشرها و گروه‌های مختلف مردم از جمله ورزشکاران، معلمان، پزشکان نیز با پرچم‌های در دست و یا لباس‌های متحدالشکل در راهپیمایی روز قدس شرکت و با مردم مظلوم فلسطین و غزه اعلام همبستگی کردند.

شایان ذکر است نیروهای امدادی و نیروی انتظامی و همچنین آتش‌نشانی در تمامی خیابان‌های اطراف میدان فلسطین و دانشگاه تهران شرایط مناسب را برای نمازگزاران و راهپیمایان فراهم کردند. حضور خانواده‌های تهرانی که در کنار یکدیگر به راهپیمایی آمده‌اند چشمگیر است. تعدادی از زنان راهپیما عروسک‌ نماد کودکان مظلوم غزه و فلسطین که بی‌گناه کشته شده‌اند را در دست داشتند. همچنین تعدادی دیگر از زنان و مادران ایرانی نماد کودکان کفن‌پوش غزه را در دست داشتند.

گفتنی است خودروهای آتش‌نشانی با پاشیدن آب بر سر راهپیمایان از گرمای بالای 40 درجه تهران می‌کاستند. مردم تهران با وجود گرمای شدید و روزه‌داربودن حضور چشمگیری در راهپیمایی روز قدس داشتند. همچنین مقامات و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشورمان به جمع راهپیمایان پیوستند.

در مسیر راهپیمایی گروه‌های مختلف مردم پرچم‌های اسرائیل را به آتش کشیدند.


* حضور کفن‌پوشان در راهپیمایی /در دست داشتن تصاویر کودکان مجروح غزه

تعدای از حاضران در راهپیمایی روز قدس امسال کفن بر تن کرده بودند.

به گزارش ایسنا، این افراد که بر روی کفن‌هایی که بر تن کرده بودند شعارهایی در حمایت از غزه و لبنان نوشته شده بود با در دست داشتن تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به صورت پراکنده در میان تظاهرکنندگان روز قدس امسال به چشم می‌خوردند.

نکته قابل توجه که راهپیمایی امسال را تا حدی با راهپیمایی روز قدس سال‌های گذشته متفاوت می‌کرد حضور جمع کثیری از جوانان و نوجوانان از اقشار مختلف است که پلاکاردهایی با تصاویر کودکان مجروح فلسطینی در دست داشتند.

* ایجاد باشگاه دانش‌آموزان ضدصهیونیستی برای حمایت از غزه

باشگاه دانش‌آموزان ضدصهیونیستی توسط انجمن اسلامی دانش‌آموزان ایجاد شد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران، انجمن اسلامی دانش‌آموزان برای حمایت از مردم غزه در برابر جنایات اسرائیل باشگاه بین‌المللی دانش آموزان ضد صهیونیست را ایجاد کرد.

برنامه‌های این باشگاه عبارتند از: روشنگری و مطالبه‌گری از نهادهای بین‌المللی تا محاکمه و مجازات جنایتکاران و حامیان فجایع غزه، تولید محصولات و برنامه‌های فرهنگی و هنری تا برگزاری رفراندوم برای آزادسازی قدس، ایجاد کمپین‌های ضداسرائیلی تا برگشت آوارگان فلسطینی به وطن، ایجاد فضای تولید فکر و ایده نو در چگونگی مبارزه با صهیونیسم.

این باشگاه در حال عضوگیری در ایران و سایر کشورها از طریق سایت www.internationel anti – Zionism studenpf club

* به آتش کشیده شدن ماکت دیش ماهواره منقوش به پرچم رژیم صهیونیستی

در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران ماکت یک دیش ماهواره که منقوش به پرچم رژیم صهیونیستی بود، به آتش کشیده شد.

به گزارش ایسنا، مستقر در تقاطع بلوار کشاورز و کارگر، جمعی از مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه ماکت یک دیش ماهواره را که نقش پرچم‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا بر روی آن حک شده بود را آتش زدند.