کد خبر: ۴۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۵۵
آیت الله مصباح یزدی:

برخی بیست سال نقشه می کشند تا چند صباحی بر مسند ریاست تکیه بزنند

در بسیاری از مسائل دست خداوند و اذنش بسیار ملموس تر است اما ایمان از جمله کارهایی است که کاملا باید با اختیار انسان انجام شود، در غیر این صورت پاداش و عقاب معنا ندارد؛ اگر نظام حاکم بر اسباب مادی را ببینیم خواهیم فهمید که همه اینها تحت مدیریت کس دیگری است و اوست که اجازه می دهد سیارات و ستارگان به حرکت درآیند.
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که تنها خدا منشاء اثر است و دیگران ابزارهایی هستند که به اذن او کار می کنند، گفت: بسیاری از ما این را باور نداریم و برای این دل مردم را بدست بیاوریم و در انتخابات پیروز شویم بیست سال نقشه می کشیم و رفتار خود را تغییر می دهیم.

به گزارش «تیک»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم با اشاره به آیه«وَ مَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ»اظهار داشت: هیچ کس بدون اذن خدا حتی نمی تواند ایمان داشته باشد.


وی افزود: در بسیاری از مسائل دست خداوند و اذنش بسیار ملموس تر است اما ایمان از جمله کارهایی است که کاملا باید با اختیار انسان انجام شود، در غیر این صورت پاداش و عقاب معنا ندارد؛ اگر نظام حاکم بر اسباب مادی را ببینیم خواهیم فهمید که همه اینها تحت مدیریت کس دیگری است و اوست که اجازه می دهد سیارات و ستارگان به حرکت درآیند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: قرآن می خواهد انسان از این تنگنای اسباب مادی فراتر برود؛ درست است که علت حرکت اتومبیل سوخت بنزین و قطعات موتور است اما اگر راننده ای نباشد که فرمان را به دست بگیرد و گاز دهد، اتومبیل حرکت نخواهد کرد، شاید اگر کسی توجه نداشته باشد تصور کند اتومبیل خودش حرکت می کند.


به نوشته ی رسا، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بسیاری از انسان ها در انجام فعالیت های روز مره زندگی اصلا یادشان نمی آید که خدایی وجود دارد و همه این امور به اذن او انجام می شود، گفت: برخی گمان می کنند خدا بالای عرش است و کار خودش را می کند و ما نیز باید به فکر غذا و پول باشیم.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اینها می گویند ما مخلص خدا هم هستیم اما کاری به کار ما نداشته باشد؛ این ظلمتی است که انسان ها گرفتارش هستند و هرکس به اندازه ایمانی که دارد روزنه ای به نور الهی باز می کند؛ برخی تا مریض و گرفتار می شوند به یاد خدا می افتند.


آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: وقتی در طوفان دریا گرفتار می شوند خدا را می خوانند«فَلَمَّا نَجَّاکُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ»اما زمانی که به ساحل امن می رسند یادشان می رود؛ انبیاء می خواهند ما را از این ظلمت ها نجات دهند تا دست خدا را همه جا ببینیم و امیدمان به او باشد.


برخی به اندازه انسان ها خداوند را در امور دنیا مؤثر نمی دانند
وی با اشاره این که ما بسیاری از بندگان خدا را در انجام کارها مؤثر می دانیم و برای جلب رضایت آنها تلاش می کنیم، گفت: فکر می کنیم و نقشه می کشیم که چکار کنم پول بدست آورم، مردم به من رأی دهند و یا با فلانی ازدواج کنم اما هیچ گاه فکر نمی کنیم به این که چه کنم خدا به من توفیق دهد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خدا بندگانی دارد که دست خداوند را در همه امور به صورت صد درصدی می بینند، ابراز داشت: حضرت ابراهیم(ع) فرمود خدای من کسی است که«یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِ»غذا را به من می خوراند و آب می نوشاند«وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ‌«اگر مریض شوم او شفا می دهد هرچند که نزد دکتر بروم و دارو مصرف کنم.


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: وقتی که او را می خواستند با منجنیق به آتش بیافکنند جبرئیل آمد به او گفت می خواهی کمک کنم؟ فرمود من سر تا پا نیازمند خدا هستم اما به تو نیازی ندارم؛ خدا چنین بندگانی دارد که می گوید«إِنَّ صَلاَتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ‌».


اهل آخرت مردم را چون مردگان می دانند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در توضیح ادامه حدیث معراج، گفت: اهل آخرت کسانی هستند که مردم از نظر آنها مرده هستند یعنی آنها برای سعادت، شقاوت، خوشی دنیا و وسعت رزق منشاء اثر نمی دانند و می دانند که همه اینها از جانب خداوند است و دیگران ابرازی هستند که به اذن او کار می کنند.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته بنا به وظایفی که خداوند به عهده همه گذاشته است، اینها نیز با دیگران معاشرت و ارتباط دارند اما آنها را منشاء اثر حقیقی نمی دانند، چه در کارهای عادی چه کارهای غیر عادی مانند آن که حضرت عیسی(ع) بیماران را به اذن شفا می داد.


آیت الله مصباح یزدی رسیدن به بالاترین حد رشد و قرب را در سایه چنین بینشی ممکن دانست و گفت: مسائل دیگر مقدمات هستند؛ این بینشی است که تنها انبیاء برای بشر آورده اند.


وی در مورد حضور قلب اهل آخرت در نماز ابراز داشت: ما افراد عادی به گونه ای نماز و یا دعا می خوانیم که گویی خداوند در دور دست ها است و ملائکه با چند واسطه حرف های ما را به او می رسانند و معلوم هم نیست که آیا صدای ما را می شنوند یا نه؛ اما اهل آخرت خدا را حی و حاضر می دانند، آنها حیات حقیقی را از آن خداوند می دانند و تأثیرات دیگران را آنقدر ضعیف می دانند که آنها را مرده می پندارند؛ اگر چنین نگاهی در زندگی داشته باشیم زندگی ما به کلی تغییر می کند.


برخی بیست سال نقشه می کشند و تلاش می کنند تا چند سالی به صندلی ریاست تکیه بزنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح زندگی اهل دنیا، گفت: من برای این که پستی بگیرم، مردم دورم را بگیرند و یار امام خوش آمد بگویند، باید چقدر زحمت بکشم، هر حرفی را نزنم و هرکاری را انجام ندهم تا مورد سرزنش مردم قرار نگیرم و محبوب باشم؛ برای این که در انتخابات پیروز شوم باید سال ها پول خرج کنم، رفتارم را مطابق میل دیگران تغییر دهم، حرف هایی بزنم که دیگران دوست دارند تا بتوانم دل آنها را بدست آورم و به مقامی برسم.


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: شاید کسانی 20 سال زحمت می کشند، فکر می کنند، نقشه می ریزند، با این و آن ارتباط می گیرند تا بتوانند چند روزی روی صندلی ریاست بنشینند؛ این کارها یعنی من حیات را از آن آدم ها می دانم و باید دل اینها را بدست آورم تا به مقام برسم، اما خدا نه، او مقامش بالاتر از این حرف ها است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه«تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ»گفت: خیر تنها به دست تو است«وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ»اگر خدا برای کسی خیری بخواهد هیچ کس نمی تواند جلویش را بگیرد و اگر اراده سوئی داشته باشد کسی نمی تواند آن را تغییر دهد.


تدبیر عالم تنها به دست خدا است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که تدبیر عالم و ربوبیت تکوینی و تشریعی به دست خداوند است، بیان داشت: هزار دفعه اینها را به ما می گویند اما معلوم نیست که باور می کنیم یا نه؛ پیش خود می گوییم اگر پول نداشته باشی که کسی دخترش را نمی دهد، نمی توانی برای انتخابات تبلیغات کنی؛ حالا می گویند در کنار آن دعا هم بکنید، معلوم نیست چه اندازه اعتقاد به تأثیر دعا داشته باشند.


آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که باید بینش خود را تغییر دهیم، گفت: ما خیال می کنیم همه کارها به دست فلانی و فلانی است و یادمان می رود که خدایی هست، یادمان می رود که سنت هایی دارد و اگر کفران نعمت کنیم عقوبت هایی دارد.


خداوند در اجرای سنت هایش حتی با پیامبران تعارف ندارد
وی با بیان این که خدا در اجرای سنت هایش با هیچ کس حتی پیامبرانش رودربایستی ندارد، اظهار داشت: این که حضرت یونس هنگام نزول عذاب مردم را تنها گذاشت در منطق و رحمت الهی امر مطلوبی نیست؛ به خاطر همین ترک اولی او را در دل نهنگ گرفتار کرد؛ به پیامبر(ص) ما نیز می فرماید به همه انبیای الهی اقتدا کن اما«وَ لاَ تَکُنْ کَصَاحِبِ الْحُوتِ» مثل صاحب حوت نباش.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند در اجرای سنت هایش بسیار سخت گیر است؛ خیال نکنیم با امتیازاتی که برای خود قائلیم، مسلمان و انقلابی هستیم و دیگر نور چشمی خداییم؛ حساب های خدا بسیار دقیق است و هرکاری می کنیم محفوظ است.


برای دور ماندن از شر لذایذ نفسانی و وسوسه های شیطانی باید بندگی کرد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان تأکید بر این که برای محفوظ ماندن از بلاها و لذایذ نفسانی و وسوسه های شیطانی باید بندگی کنیم، گفت: برای تکمیل بندگی باید به عنوان ادب خود را لایق صحبت کردن با خدا ندانیم و اولیای الهی را واسطه قرار دهیم و به آنان توسل کنیم؛ بگوییم ما با این همه گناهانی که مرتکب شده ایم چگونه می توانیم مستقیما سراغ خدا برویم.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: این یکی از بزرگترین الطاف خداوند است که در چنین مواقعی واسطه هایی قرار داده است که بتوانیم بازهم به این طریق با او ارتباط برقرار کنیم.