کد خبر: ۴۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۴

خروش مسلمانان روسیه علیه جنایات صهیونیست ها در قلب مسکو

مسجد جامع مسکو در منطقه ˈپراسپکت میراˈی این شهر امروز جمعه همزمان با روز جهانی قدس شاهد خروش نمایندگان 20 میلیون مسلمان روسیه و مسلمانان جمهوری های شوروی سابق علیه جنایات صهیونست ها در غزه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماز جمعه امروز مسجد جامع مسکو با سایر جمعه های سال متفاوت بود و هر شخص ناآشنایی با خروج از ایستگاه قطار شهر ˈپراسپکت میراˈ با گرفتن خط سیر چهره های آشنای مسلمان می توانست به راحتی خود را به محل برگزاری نماز جمعه با محوریت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با ددمنشی های صهیونیست ها برساند.

مسیر یک کیلومتری ایستگاه قطار یاد شده تا ساختمان موقت مسجد جامع مسکو، مملو از مسلمانانی از جمهوری های آسیاسی مرکزی و قفقاز و نیز مسلمانان بومی روسیه بود که در صفوفی خودجوش و هماهنگ راه خود را به سمت مسجد جامع مسکو می پیمودند.

بر خلاف جمعه های دیگر این مسیر امروز شاهد فروشندگان دوره گرد مسلمان زیادی بود که متاع آنان، جانمازی های کاغذی برای نمازگزارانی بود که می رفتند تا در صفوف فشرده نماز جمعه، صدای مخالفت خود با اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن انسان های بی گناه در نوار غزه را به گوش جهانیان برسانند.

استقبال مسلمانان مقیم مسکو متشکل از ملیت های آذری، تاجیک، قرقیز، ازبک، افغان و دیگر اقلیت های مسلمان از روز جهانی قدس به اندازی بود که شهردای مسکو برای جلوگیری از هرگونه بی نظمی احتمالی نیروهای ویژه خود را در مبادی ورودی مسجد جامع، مستقر کرده بود.

همچنین به دلیل نگرانی از هر گونه ناامنی احتمالی چندین در امنیتی (گیت) برای عبور نمازگزاران و روزه داران مسلمان به محل مسجد و فضاهای پیرامونی آن نصب شده بود و نمازگزاران پس از تفتیش بدنی وارد محل می شدند.

حضور نمازگزارانی که برای ابراز همبستگی و همدردی با مظلومان غزه به مسجد ˈپراسپکت میراˈ آمده بودند، چنان زیاد بود که خیابان کنار محل مسجد برای عبور و مرور خودروها مسدود شده بود.

فضاهای پیرامونی ساختمان مسجد زیبای در حال ساخت مسکو نیز با جانمازهای پارچه ای منقش به تصاویر خانه خدا و نیز جانمازهای کاغذی یک بار مصرف مفروش شده بود و منظره این حضور معنادار و پرشکوه، توجه رهگذاران روس را نیز جلب می کرد به طوری که برخی از آنان به هنگام عبور از محل ایستاده و عکس می گرفتند.

در نماز جمعه امروز پایتخت مسکو نزدیک به 10 هزار نفر حضور داشتند و صدای تکبیر متناوب نمازگزاران در حمایت از مردم غزه در فضاهای اطراف طنین انداز می شد.

در چنین روزی گنبد و مناره های مسجد جامع در حال ساخت مسکو نیز که نزدیک به یک دهه از آغاز عملیات ساخت آن می گذرد، از ارتفاع 20 متری نمازگزاران، نظاره گر اجتماع مسلمانان روسیه برای دفاع از حقوق هم کیشان خود در غزه و محکوم کردن تهاجم وحشیانه صهیونست ها به این منطقه بود.

در واقع مسجد جامع مسکو امروز به محلی برای همبستگی مسلمانان کشورهای منطقه در حمایت از مردم بی دفاع غزه و ابراز احساسات ضدصهیونیستی آنان تبدیل شده بود و گویش های رنگارنگ نماگزاران در چنین فضایی معنوی، ابهت خاصی به روز قدس در قلب پایتخت روسیه می بخشید.

در نماز جمعه این هفته پایتخت روسیه به دلیل مصادف شدن آن با روز جهانی قدس، علاوه بر حضور مقام های عالی رتبه شورای مفتی های روسیه (عالی ترین نهاد اسلامی این کشور)، نمایندگان سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، فلسطین، ترکیه و عراق نیز حضور داشتند.

حضور نمایندگان دیپلماتیک سفارت خانه های کشورهای اسلامی در روسیه در نماز جمعه امروز مسکو، اهمیت دیگری به این آیین عبادی- سیاسی در حمایت از مظلومان و مردم بی دفاع و رنج کشیده فلسطین بخشیده بود.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در جمع نمازگزاران با اشاره به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام ˈروز قدسˈ، آن را برای نجات فلسطین و قدش شریف از دست صهیونیست های خونخوار حیاتی خواند.

سنایی با اشاره به شهادت افزون بر 800 نفر و مجروح شدن بیش از پنج هزار نفر در حوادث غم انگیز روزهای اخیر غزه گفت: این وضعیت نشان می دهد که ددمنشی رژیم صهیونیستی حد و مرزی نمی شناسد و سکوت سازمان های مسوول بین المللی نیز عاملی بر تشدید این خوی حیوانی در سران این رژیم شده است.

سفیر کشورمان در روسیه اضافه کرد: بروز این وضعیت، ضرورت اتحاد و انسجام مسلمانان جهان برای دفاع از حقوق مردم فلسطین را مضاعف می کند.

وی با بیان اینکه ما اینجا جمع شده ایم تا با مردم رنج دیده و داغدار فلسطین اعلام همبستگی و همدردی کنیم، ادامه داد: حضور گسترده مسلمان روسیه در چنین آیینی، قوت قلبی برای مبارزان فلسطین به منظور ایستادگی در مقابل صهیونیست های تا دندان مسلح است.

وی ابراز امیدواری کرد که جهانیان در سایه اتحاد و انسجام مسلمانان و تمامی انسان های آزاده و نیز بر افتادن سلطه قدرت های غربی حامی استانداردهای دوگانه در مناسبات بین المللی، شاهد آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیستها باشند.

حجت الاسلام اکبر جدی رییس مرکز اسلامی مسکو نیز در جمع نمازگزاران روز قدس در مسجد جامع مسکو اظهار داشت: روز قدس روز اعلام همبستگی تمامی حق طلبان و دوستداران آزادی و عدالت در جهان با مردم ستمدیده ومظلوم فلسیطن است که حقوق شان زیر چکمه های خون آلود صهیونست ها لگدمال شده است.

وی افزود: صهیونیست ها با اشغال قدس شریف، ایده های نژادپرستانه خود را که با آموزه های اصیل دین یهود فاصله زیادی دارد، با حمایت غرب و در راستای تحریف و قلب تاریخ و واقعیت فلسطین اشغالی اجرا می کنند.

وی اضافه کرد: روز جهانی قدس به مسلمانان جهان گوشزد می کند که با زنده نگهداشتن یاد این جهان شهر و قبله نخست مسلمین، اتحاد ناگسستنی خود را در مقابل جریان های تفرقه افکن برای دفاع از یکپارچگی خود تقویت کنند.

حجت الاسلام جدی ادامه داد: کشورهای اسلامی روز قدس امسال را به دلیل جنایات گسترده صهیونیست ها در غزه عزای عمومی اعلام کردند و همین موجی فراگیر را در محکومیت اقدامات نژادپرستانه و ضدانسانی صهیونیست ها در تهاجم به مردم بی دفاع غزه فراهم کرد.

وی اظهار داشت: محکومیت اقدامات اشغالگران صهیونیست امروز وظیفه هر انسان معتقد به کرامت انسانی است و سکوت مدعیان دفاع از حقوق بشر در مقابل ظلمی که به غزه می رود، پذیرفتنی نیست.

رییس مرکز اسلامی مسکو افزود: خرسندیم که مسلمانان روسیه نیز همپای دیگر برادران خود در کشورهای مختلف جهان روز قدس را گرامی داشته و آزادی مبارزان فلسطینی از چنگال دژخیمان صهیونیست را از خداوند متعال طلب می کنند.