کد خبر: ۴۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۹

کشف یک ماده شیمیایی موثر در کاهش آلودگی هسته‌ای

؛ ماده‌ای است که با جلوگیری از رهاشدن گازهای رادیواکتیو کریپتون و زنون هنگام استفاده از سوخت هسته‌ای در راکتورها ، نقش مهمی در کاهش تولید آلودگی هسته‌ای ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا و  به نقل از  پایگاه خبری دیلی فیوژن، در مقاله ای تحلیلی در این خصوص نوشت: ماده ای به نام CC3 که به تازگی توسط دانشمندان هسته ای شناخته شده است ، با جلوگیری از رها شدن گازهای رادیو اکتیو کریپتون و زنون در چرخه‌ی استفاده از سوخت هسته ای در راکتورها، نقش مهمی در کاهش انتشار آلودگی هسته‌ای دارد.

از این ماده همچنین می توان در جداسازی عناصر خطرناک رادیواکتیو در چرخه‌ی بازیافت سوخت هسته ای استفاده کرد.

اهمیت استفاده از ماده‌ی CC3 در مقایسه با مواد دیگری که تا کنون در این زمینه از آنها استفاده شده است ؛ جدا کردن مواد غیر قابل مصرف در سوخت هسته ای و جلوگیری از انتشار گازهای خطرناک رادیواکتیو با استفاه از حداقل انرژی است.

هم اکنون تیمی متشکل از محققان هسته ای دانشگاه هاروارد آمریکا و دانشگاه لیورپول انگلستان ،‌در حال بررسی ساز و کار این ماده هستند.

به دلیل آنکه گازهای رادیو اکتیو همچون زنون ، کریپتون و رادون گازهای خنثی هستند و فعالیتی ندارند جداسازی آن ها از گازهای دیگر، همواره دانشمندان را با مشکلاتی روبه رو کرده است که البته ماده‌ی CC3 روند جداسازی را آسان می کند.

گازهای خنثی در طبیعت کمیاب هستند ولی درصورتی که به عنوان گازهای رادیواکتیو در نیروگاه های هسته‌ای انتشار یابند باعث ایجاد ابتلا به انواع سرطان خواهند شد.

تاکنون روش مرسوم جداسازی این گازها از سوخت هسته ای راکتورها ،‌خنک کردن هوا د ردرجه های بسیار پایین تر از نقطه ی انجماد آب بوده است که البته استفاده از این روش هزینه های سنگینی در پی دارد.

اندرو کوپر، یکی از محققان دانشگاه لیورپول انگلستان در این زمینه اعلام کرده است: ترکیب تشکیل دهنده ماده شیمیایی CC3 به نحوی است که هر یک اتم آن می تواند سه اتم از گازهای زنون، رادون و کریپتون را جذب کرده و از این جهت عمل جداسازی این گازها را تسهیل می کند.

به گفته این محققان ،‌اتم های ماده ی شیمیایی CC3 ، قادربه افزایش حجم هستند که از این طریق هر اتم می تواند سه اتم از گازهای رادیو اکتیو را جذب کند.