کد خبر: ۴۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸۸

تبعات ممیزی نشدن اخبار در صدا و سیما/لیونل مسی ننگت باد!

یک بار دیگر حماسه ملی در روز جهانی قدس رقم خورد. جنایات وحشیانه رژیم صهیونستی، قلب جهان را به درد آورده است. این روزها غزه در خاک و خون می‌غلطد و قدرت‌های جهانی، یک بار دیگر با سکوت خود، مهر تاییدی بر تو خالی بودن طبل دموکراسی‌شان می‌زنند.

راهپیمایی امروز در ایران نیز پرشکوه تر از همیشه برگزار شد. اما اتفاقی تلخ در این بین رخ داد که می‌توان از آن به عنوان اشتباه جبران ناپذیر صدا و سیمای ملی ایران نام برد. اتفاقی که ناشی از ممیزی نشدن و به قول معروف، دادن اخبار زرد و کیلویی، به خصوص در بخش ورزشی به ملت شریف ایران است. به عکس زیر توجه کنید:


لیونل مسی ننگت باد!

به گزارش «تیک» و به نقل از طرفداری، این شعار بخش کوچکی از تبعات جبران ناپذیر پخش شدن خبر کذب و دروغ کمک مالی لیونل مسی به رژیم اشغال‌گر قدس است. خبری که بارها و بارها در صدا و سیما پخش شد و ظاهرا هیچکس هم نظارتی برآن نداشت تا تکذیبیه ای برای آن صادر شود. نهایتا در راهپیمایی امروز، لیونل مسی نیز بابت کار نکرده‌اش در راهپیمایی مردم ایران محکوم شد.

در تاریخ 23 جولای یا یکم مرداد خبرگزاری ایسنا ادعا کرد لیونل مسی، ستاره تیم ملی فوتبال آرژانتین یک میلیون یورو به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. این خبرگزاری در ادامه گفت این پول در حالی به اسرائیل بخشیده شده است که رژیم اشغالگر قدس در حال ارتکاب جنایت جنگی در غزه است. در این خبر منبع رسانه های اسرائیل معرفی شده و اعلام شده که رسانه های اروپایی نیز در حال بازتاب خبر هستند. 

منبع این داستان یک سایت طنز الجزیره‌ای به نامLeCompétiteur است. این سایت داستانی با تیتر "لیونل مسی یک میلیون یورو به اسرائیل وعده می‌دهد" منتشر کرده و توضیح می‌دهد که مسی مبلغی معادل پاداش جام جهانی را به اسرائیل اهدا کرده است و درست مانند داستان خبرگزاری ایرانی ادامه می‌دهد که این اتفاق درست در میانه حملات اسرائیل به غزه رخ داده است. در ادامه داستان البته گفته می‌شود که این ادعا توسط رسانه های صهیونیست نادیده گرفته شده است.

با ﺑﺎﻻ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺭ ﻏزه ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻋﮑﺲﻫﺎﯼ ﺟﻌﻠﯽ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻋﺠﻮﻻﻧﻪ، ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺗﻨﻔﺮ ﺍﺯ ﻟﯿﻮﻧﻞ ﻣﺴﯽ ﻭ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﻭ ﺗﺸﮑﺮ ﺍﺯ ﺭﻗﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺮﯾﺲ ﺭﻭﻧﺎﻟﺪﻭ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻋﮑﺲﻫﺎﯼ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﺭﻭﻧﺎﻟﺪﻭ ﺣﺎﻣﯽ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﻭ ﻣﺴﯽ ﺣﺎﻣﯽ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ؛ ﺍﯾﻦ ﻋﮑﺲﻫﺎ ﺑﻪ ﻭﺿﻮﺡ ﺍﺩﯾﺖ ﺷﺪه ﻭ ﺟﻌﻠﯽ ﺍﺳﺖ.

داستان حتی در توئیتر با عکسی دست‌کاری شده از مسی که تیشرتی با نوشته "از اسرائیل حمایت کنید" در دست دارد، پخش می‌شود. به نظر می آید ایسنا یا دیگرانی در این زنجیره عبارت مورد ادعای سایت LeCompétiteur که "توسط رسانه های اسرائیل نادیده گرفته شد" است را به اشتباه "توسط رسانه های اسرائیل گزارش شد" ترجمه کرده اند. ایسنا در ادامه تعداد کشتگان غزه را که در خبر Le Compétiteur عدد 250 نفر ذکر شده است را به 600 نفر به روزرسانی می‌کند.

ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و اینکه این خبر به هیچ عنوان به معنی تأیید رفتار کسی نیست، باید از مسئولین صدا و سیما پرسید، آیا پخش شدن این خبر در جامعه جهانی و دیده شدن این عکس در سراسر دنیا، به جز مردود شدن کشور عزیزمان ایران و صدا و سیمای جهموری اسلامی، نتیجه دیگری خواهد داشت؟ امیدواریم به این مسائل توجه بیشتری شود. ممیزی شدن اخبار در خبرگزاری‌های معتبر ایران و البته رسانه ملی خرجی ندارد؛ تنها چند مترجم لازم دارد. آن هم نه آنقدرها حرفه‌ای.