کد خبر: ۴۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۹

آمریکا: روسیه حملات توپخانه‌ای علیه سربازان اوکراین انجام داده است

آمریکا و اوکراین اعلام کردند: روسیه به حملات توپخانه‌ای علیه سربازان دولتی اوکراین دست می‌زند و آماده ارسال تجهیزات سنگین از طریق مرز به مخالفان در شرق اوکراین است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که روسیه واشنگتن را به دروغگویی متهم کرده و اوکراین را به تیراندازی به یک روستای مرزی در روسیه محکوم کرده است. مسکو همچنین دست به تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه اوکراین زده و واردات محصولات لبنی را ممنوع کرده است.

سخنگوی شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفت: پنج راکت سنگین پرتاب شده و به شهر کولسینکف در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین اصابت کرد. ایست بازرسی مرزی نزدیک مارینوکا نیز دو بار مورد اصابت خمپاره قرار گرفت. هر دوی این تیراندازی‌ها از جانب روسیه بوده است و البته نیروهای اوکراینی سه پهپاد روس را نیز ساقط کردند.

در صورتیکه این اتهامات درست باشند، به این معناست که مسکو در حال ایفای نقشی بسیار مستقیم‌تر در این بحران از آنچه که تاکنون آن را متهم کرده‌اند، است که بازگشتی خطرناک به بحران میان واشنگتن و مسکو از زمان پایان جنگ سرد محسوب می‌شود.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا سیستم‌های قدرتمند راکتی دارد که در مرز اوکراین مستقرند و احتمال اینکه به دست جدایی‌طلبان حامی مسکو در شرق اوکراین بیفتد، وجود دارد.

مارک لیال گرانت، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: شورای امنیت این سازمان احتمالا هرگونه توافق حاصل شده میان هلند و استرالیا با اوکراین در استقرار پلیس در محل سقوط هواپیمای مالزیایی با 298 سرنشین در شرق اوکراین را حمایت خواهند کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به اتهامات آمریکا درباره تیراندازی‌های مرزی اعلام کرد: حقایق و جزئیات تایید می‌کنند که این اتهامات بر مبنای دروغ‌هایی هستند که اصلا وجود ندارد.

داگلوس لوت، سفیر آمریکا در ناتو روسیه را به تحریک برای انجام جنگ داخلی در اوکراین متهم کرد و گفت: روسیه 15 هزار سرباز در نزدیک مرز با اوکراین دارد.