کد خبر: ۴۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۵۷

داعش به زنان عراق: یکی را انتخاب کنید؛ یا صورتتان را کاملا بپوشانید یا با اشد مجازات مواجه شوید/راه اندازی گشت «امر به معروف و نهی از منکر»

تندروها در موصل اقدام به راه اندازی گشت هایی برای «امر به معروف و نهی از منکر» می کنند. این گشت ها زیر نظر کمیسیونی فعالیت می کنند که همه دانشکده های هنرهای زیبا را بست، مجسمه های شعرای مشهور را ویران و کشیدن سیگار و قلیان را ممنوع کرد.
گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که ماه گذشته در حمله ای ناگهانی، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کرد، به زنان مناطق تحت تصرف خود هشدار داد که یا به «حجاب شرعی» که صورت را کامل می پوشاند پایبند شوند یا این که با اشد مجازات مواجه خواهند شد.

به گزارش «تیک»، رهبران این گروه تروریستی که در مناطق تحت تصرف خود، برپایی خلافت اسلامی اعلام کردند، قواعدی هم برای حجاب وضع کردند و بدین ترتیب تا تفسیر تندروی خود را از اسلام پیاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه جمعه 25 ژوئیه در بیانیه ای اعلام کرد: «شروطی که برای زن در نحوه پوشش و آرایش وضع شده، تنها راهی برای جلوگیری از فساد ناشی ازخود نمایی است. این مقید کردن آزادی زن نیست بلکه عاملی بازدارنده برای مصونیتش از گنداب اهانت و ابتذال است.»

یک روحانی در موصل در این باره گفت که نیروهای دولت اسلامی به مسجد او آمده و به او دستور دادند بیانیه را از راه بلندگوی مسجد هنگام تجمع نمازگزاران بخواند.

بیانیه گروه موسوم به داعش ادامه داد: «هرکس به این فریضه پایبند نباشد و باعث فتنه و ابتذال شود، تحت تعقیب قرار گرفت و خود را در معرض اشد مجازات تعزیری قرار خواهد داد تا جامعه مسلمان از آزار مصون بماند، مستلزمات دین حفظ شود و در مقابل فتنه و فساد سالم بماند.»

این گروه که زمانی گروه دولت اسلامی عراق و شام نام داشت، به شکلی منظم و برنامه ریزی شده برای اجرای تفسیر خود از دین اسلام و دور راندن هر باور و مذهب دیگری از مناطق تحت تصرف خود، عمل می کند.

گروه داعش قواعدی برای آن چه «حجاب شرعی» می نامد، در موصل دومین شهر بزرگ عراق و دیگر مناطق تحت تصرف خود در این کشور، وضع کرد. این قواعد شامل پوشاندن کامل دست ها، پوشاندن کامل پاها، پوشیدن لباس هایی گشاد که ترکیب بدن را نشان ندهد به علاوه استفاده نکردن از عطر می شود.

تندروها در موصل اقدام به راه اندازی گشت هایی برای «امر به معروف و نهی از منکر» می کنند. این گشت ها زیر نظر کمیسیونی فعالیت می کنند که همه دانشکده های هنرهای زیبا را بست، مجسمه های شعرای مشهور را ویران و کشیدن سیگار و قلیان را ممنوع کرد.

گروه دولت اسلامی به زنان موصل اعلام کرد که حق ندارند بدون محرم به خیابان ها بروند. همچنین به صاحبان لباس فروشی ها دستور داد که مانکن ها را کامل بپوشانند یا در حقیقت حجاب کامل تنشان کنند.

سیاست های گروه داعش، نگرانی بسیاری از عراقی ها را در پی داشت. اما تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر این که رهبران عراق در آینده ای نزدیک بتوانند مناطق تحت تصرف این گروه تندرو را باز پس بگیرند، وجود ندارد.