کد خبر: ۴۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۱

توزیع تنباکوهای فاسد در قهوه‌خانه‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوع مصرف سیگار و قلیان در کشور به ویژه بین جوانان،‌ گفت: متاسفانه این مهم در شرایطی است که امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند.

حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به شیوع مصرف قلیان در کشور، افزود: متاسفانه امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند؛ به همین دلیل خطرات زیادی برای مصرف‌کننده از جمله آسیب به ریه و ابتلا به بیماری‌های زودرس را به دنبال دارد.

نماینده مردم کیار، کوهرنگ، اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دروازه ورود به اعتیاد، سیگار و قلیان است، ادامه داد: مصرف سیگار و قلیان باعث درگیر شدن قشر عظیمی از جوانان شده است و از سویی دیگر در برخی از قلیان‌سراها شاهد بروز خلاف‌های دیگر مانند فروش مواد مخدر بودیم که این موارد ناهنجارهای اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری تجمع برخی از قهوه‌داران مقابل مجلس نسبت به تعطیلی این مراکز، تاکید کرد: با وجود آنکه باید از توزیع و عرضه قلیان در این مراکز جلوگیری شود اما بدون‌شک با توجه به اینکه این اقدام باعث بیکاری بسیاری از قهوه‌خانه‌داران می‌شود باید نسبت به رفع معضل اشتغال آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

عزیزی‌فارسانی یادآور شد: در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند ارایه وام کم بهره به این افراد برای ایجاد شغلی مناسب می تواند تا حدودی اثربخش واقع شود.

وی با انتقاد از اجرا نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در کشور، گفت: بدیهی است که همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این قانون هستند و از سویی دیگر باید از طرف فرمانداری‌ها در شهرستان‌های مختلف نسبت به اجرای درست آن نظارت صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حدود یک ماه گذشته بیش از چهار هزار نفر از ‏چهره‌های سرشناس حوزه سلامت کشور طی نامه‌ای به رئیس جمهوری با ابراز ‏نگرانی از مصرف بی رویه قلیان و سونامی سرطان ناشی از آن درخواست کردند تا بر اساس قوانین ‏جلوی گسترش روز افزون این پدیده خانمان سوز گرفته شود.