کد خبر: ۴۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۷

ارتباط علمي با ۱۲هزار ايراني برجسته خارج كشور

وزارت علوم در دولت يازدهم به دنبال بين‌المللي كردن دانشگاه‌هاست. دسترسي به پايگاه‌هاي علمي برتر دنيا و تلاش براي جذب دانشجويان خارجي در دانشگاه‌هاي داخلي، نمونه تلاش‌هاي وزارت علوم براي ارتباط با نهادهاي بين‌المللي علمي است. طي سال‌هاي گذشته به دليل بدهي و مسائل مالي دسترسي دانشجويان و اساتيد ايراني با بسياري از پايگاه‌هاي علمي برتر دنيا از بين رفته بود. همچنين به دليل برخي سياست‌هاي وزارت علوم دولت گذشته، بسياري از دانشجويان و استادان ايراني مشغول در دانشگاه‌هاي برتر دنيا تمايلي براي بازگشت و ارتباط علمي با دانشگاه‌هاي داخلي نداشتند.

به گزارش اعتماد، در همين زمينه حسين سالار آملي قائم مقام وزيرعلوم در امور بين‌الملل با اشاره به اينكه اهداف طرح‌هاي برنامه‌ريزي شده در وزارت علوم در جهت حركت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهاركرد: هر ايراني كه در خارج از كشور بتواند يك طرح تحقيقاتي با دانشگاه‌هاي داخل داشته باشد يا بتواند حداقل هفته‌يي 12 ساعت تدريس در كشور داشته باشد مي‌تواند حركت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسيم كند.

پيش از اين نيز معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، از دسترسي دانشگاه به پايگاه‌هاي علمي تا يك ماه آينده خبر داده بود. به گفته وحيد احمدي با تسويه بخشي از اين بدهي‌ها، پايگاه‌هاي اطلاعاتي اعلام كردند كه بدهي‌ها مي‌توانند به تدريج پرداخت شوند و تا حدي ارتباط با پايگاه‌هايي از جمله اسپرينگر برقرار شده است. تا سال 2013 ارتباط ما با حدود 70 تا 80 درصد نشريات علمي قطع شده بود. جذب دانشجوي خارجي از ديگر سياست‌هاي وزارت علوم در راستاي بين‌المللي كردن دانشگاه‌هاست. در حال حاضر 28 هزار دانشجوي غيرايراني در كشور، در حال تحصيل هستند كه از اين تعداد 16 هزار دانشجو مربوط به جامعه المصطفي، 2000 دانشجو بورسيه، 2000 دانشجوي آزاد و 11 هزار نفر دانشجوي ورودي از طريق آزمون سراسري كشور هستند

24استاد ايراني در بين 3200 دانشمند برتر دنيا

حسين سالار آملي در نشست عملكرد يك ساله وزارت علوم با بيان اينكه در طول چهارسال آينده يك تحول جدي در بين‌المللي شدن دانشگاه‌هاي داخل كشور خواهيم داشت، گفت: طبق اعلام يكي از موسسات معتبرعلمي نام 24 استاد ايراني در بين 3200 دانشمند برجسته دنيا قرار دارد.

قائم مقام وزيرعلوم در امور بين‌الملل با اشاره به شرايط جهاني از نظر تعداد استناد به مقالات ايراني اظهاركرد: موسسه تامسون رويته طبق اظهارنظري 24 نفر از اساتيد ايراني را در ليست 3200 دانشمند برجسته دنيا قرار داده است كه از اين تعداد 10 نفر در داخل كشور و 12 نفر در كشور امريكا، يك نفر در كانادا و يك نفر در انگلستان حضور دارند. رييس همكاري‌هاي بين‌المللي وزارت علوم همچنين با اشاره به ميزان ترافيك علمي در طول چهار ماه گذشته گفت: حدود 247 نفر از انديشمندان دنيا يا سياست‌گذاران علمي دنيا به كشور ايران آمده‌اند كه از اين افراد مي‌توان به مديركل يونسكو، مدير پژوهش‌هاي كشور ايتاليا و اتريش اشاره كرد.

وي با بيان اينكه دراين مدت 127 نفر از اعضاي هيات علمي براي حضور در كنفرانس‌هاي بين‌المللي از كشور خارج شده‌اند، گفت: در حال حاضر 20 نفر از اعضاي هيات علمي توانسته‌اند فرصت مطالعاتي بگيرند و در ماه‌هاي آينده اعزام شوند.

سالار آملي با اشاره به اينكه طبق مصوبه شوراي سياست‌گذاري‌هاي همكاري‌هاي بين‌المللي 10 دانشگاه برتر كشور در طي چهار سال آينده بايد جزو دانشگاه‌هاي برتر آسيا قرار بگيرند، گفت: همچنين دانشگاه‌هايي كه از توانمندي‌هاي بالايي نيز برخوردار هستند، بايد طي روند چهار سال آينده جزو 100 دانشگاه برتر دنيا باشند.

فرار مغزها به سمت گردش مغزها

قائم مقام وزيرعلوم در امور بين‌الملل با اشاره به اينكه اهداف طرح‌هاي برنامه‌ريزي شده در وزارت علوم در جهت حركت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهاركرد: هر ايراني كه در خارج از كشور بتواند يك طرح تحقيقاتي با دانشگاه‌هاي داخل داشته باشد يا بتواند حداقل هفته‌يي 12 ساعت تدريس در كشور داشته باشد مي‌تواند حركت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسيم كند.

سالار آملي با اشاره به اينكه بانك اطلاعاتي اساتيد ايراني خارج از كشور تهيه شده است، گفت: 12 هزار ايراني برجسته خارج از كشور در بانك اطلاعاتي ما وجود دارند و سعي داريم از اين پتانسيل‌ها به خوبي استفاده كنيم.

وي با اشاره به تعداد رايزن‌هاي علمي در كشورهاي خارجي گفت: هفت رايزن علمي در كشورهاي خارجي وجود دارد كه در پي آن هستيم تا رايزن‌هاي علمي علاوه بر پيگيري امور دانشجويي دانشجويان ايراني خارج از كشور در زمينه‌هاي مسائل دانشگاهي و ارتباطات بين‌المللي نيز ورود پيدا كند.

محدوديتي براي ارتباطات بين‌المللي نداريم

وي با تاكيد بر اينكه به غير از رژيم صهيونيستي با هيچ كشور ديگري محدوديتي براي ارتباطات بين‌المللي نداريم، اظهار كرد: البته با برخي كشورها با احتياط برخورد مي‌كنيم تا اگر يك سري برنامه‌ها اجرايي شود سطح روابط با آنها را توسعه دهيم.

سالارآملي با بيان اينكه سالانه در حوزه دانشجويان تحصيلات تكميلي رشد 26 درصدي داشته‌ايم افزود: در حال حاضر 5/4 ميليون دانشجو در كشور وجود دارد و 19 هزار و 500 نفر دانشجوي خارجي در كشور در حال تحصيل هستند.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده علمي در كشور اظهار كرد: در كشور 119 دانشگاه دولتي، 550 واحد پيام نور، 185 واحد دانشگاه آزاد و 739 شعبه و موسسه دانشگاه علمي كاربردي وجود دارد كه روي هم رفته يك ظرفيت عظيم علمي را ايجاد كرده است كه به نسبت جمعيت كشور چنين ظرفيتي در آسيا وجود ندارد.

وي با اشاره به تقسيم‌بندي آموزش عالي در حوزه‌هاي علمي اظهاركرد: حدود 45 درصد دانشجويان در رشته‌هاي علوم انساني، 4 /36 درصد در رشته مهندسي، 3/ 6 درصد در رشته هنر، 84/ 6 درصد در رشته علوم پايه و 3 /6 درصد در رشته‌هاي كشاورزي و 55/ 1 درصد در گروه پزشكي تحصيل مي‌كنند.