کد خبر: ۴۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۷

پژوهشکده مواد نوین و توسعه پایدار ایجاد می‌شود

کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری استان یزد به ریاست معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی استاندار و به میزبانی جهاددانشگاهی یزد برگزار شد.

به گزارش ایسنا،مهندس عباسعلی رضایی، معاون استاندار و رییس این کارگروه در حاشیه این برنامه اظهار کرد: بخش نخست دستور این جلسه کارگروه پیرامون برنامه‎ها و عملکرد مجموعه جهاددانشگاهی در استان یزد بود که گزارشی از سوی مدیریت جهاددانشگاهی استان در حوزه‎های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ارائه و مقرر شد که اکثر طرح‎های جهاددانشگاهی در راستای سند توسعه استان باشد.

وی ادامه داد: بخش دوم این جلسه در قسمتی به مرور مصوبات جلسات قبل مربوط شد که خوشبختانه پیگیری و اجرا شده بود و در قسمت دیگری از آن به موضوع شرکت نخبگان در جلسات کارگروه پرداخته شد.

رضایی در این باره تصریح کرد: در این جلسه با حضور یکی از نخبگان استان، موضوعاتی علمی و کاربردی در مورد آموزش و توان‎افزایی نیروی انسانی و جانشین پروری و مدیرسازی ارائه شد و قرار شد با توجه به این که اخیراً بخشنامه‎ای در مورد ساماندهی نظام انتصابات ابلاغ شده است، اعضاء نظرات خود را در این باره ارائه کنند.

وی یادآور شد: البته درباره طرح‎های پژوهشی کمیته‎های فرعی این کارگروه نیز که در اولویت استان بود، بحث و تبادل نظر شد.

دکتر مهدی باصولی، رییس جهاد دانشگاهی استان یزد نیز در این نشست به معرفی ظرفیت‎ها و فعالیت‎های این نهاد در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال پرداخت و گفت: عمده تمرکز جهاد دانشگاهی استان یزد در طول 20 سال گذشته، به موضوع توسعه آموزش عالی صرف شده است به طوری که در حال حاضر دانشگاه علم و هنر به عنوان یک دانشگاه وابسته به جهاد دانشگاهی با 6500 دانشجو در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در استان در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‎های تخصصی کوتاه مدت در قالب هفت مرکز آموزشی در سطح استان در حال فعالیت است.

باصولی با اشاره به فعالیت‎های فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد، دفاتر و شعبه‎هایی از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مرکز افکارسنجی(ایسپا)، سازمان دانشجویان ایران، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان فعالیت‎های قرآنی دانشجویان ایران، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران را از بخش‎های زیرمجموعه این حوزه دانست.

وی در حوزه اشتغال نیز با یادآوری فعالیت‎های سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان در شعبه استانی آن در یزد، به ایجاد خانه زیلو در شهرستان میبد اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاش‎های صورت گرفته از سوی جهاددانشگاهی برای آموزش، تولید و تجاری سازی در این رابطه، این هنر صنعت رو به زوال استان جایگاه خود را مجدداً به دست آورد.

رییس جهاددانشگاهی استان یزد در پایان فعالیت‎های حوزه پژوهشی این نهاد را در قالب سه گروه پژوهشی و چهار مرکز خدمات تخصصی در استان خلاصه کرد.

مهندس سید حسین میرحسینی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان یزد با ارائه گزارشی از فعالیت‎های این معاونت، تصریح کرد: گروه‎های پژوهشی جهاددانشگاهی استان یزد شامل گروه سرامیک‎های صنعتی، نانو مواد و گروه مطالعات بوم شناسی حیات وحش و تنوع زیستی است.

وی با اشاره به طرح‎های شاخص این گروه‎های پژوهشی، در رابطه با مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی استان نیز اعلام کرد: مرکز خدمات تخصصی توسعه مدیریت، مرکز مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مرکز خدمات تخصصی تشخیص پزشکی و مرکز خدمات تخصصی خاک و مصالح ساختمانی، عناوین این مراکز تخصصی هستند.

وی اظهار کرد: در برنامه سه ساله توسعه حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان یزد، تشکیل گروه‎های پژوهشی در حوزه‎های کسب و کار، جامعه شناسی و بیومواد و همچنین ایجاد مراکز خدمات تخصصی در حوزه‎های زیلو، گیاهان دارویی و پزشکی نوین دیده شده است.

میرحسینی راه‎اندازی پژوهشکده مواد نوین و توسعه پایدار و همچنین تاسیس یک شرکت دانش بنیان را از دیگر برنامه‎های در دستور کار این نهاد غیردولتی عنوان کرد.

وی درخواست‎هایی را نیز از مسؤولان استان داشت که شامل حمایت معنوی در راستای توسعه فعالیت‎ها، حمایت جهت تجاری سازی یافته‎های پژوهشی، استفاده از توان علمی و عملی جهاد دانشگاهی، واگذاری ماموریت‎های خاص به جهاد دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‎های جهاد دانشگاهی در راستای اجرای نظام جامع تحول اداری بود.