کد خبر: ۴۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۵

«مارکز» پس از مرگ هم جایزه گرفت

مدال طلای شهر بارسلون پس از سه ماه از مرگ «گابریل گارسیا مارکز» به این نویسنده کلمبیایی برنده نوبل اعطا شد.

به گزارش ایسنا، مقامات شهر بارسلون در ایالت کاتالونیا - بخش خودمختار در شمال شرقی اسپانیا - مدال طلای این شهر را به گابریل گارسیا مارکز، خالق رمان «صد سال تنهایی» اعطا کردند.

«گابو»ی کلمبیایی که از سال 1977 تا 1984 در پایتخت کاتالونیا سکونت داشت، هفدهم آوریل 2014 درگذشت. این جایزه به پاس «فعالیت‌های شایان توجه مارکز در جهت افزایش غنای فرهنگی و جهانی کردن میراث ادبی شهر بارسلون» به وی تعلق گرفت.

به گفته یکی از مسئولین بارسلون، مدال طلا به چهره‌هایی اهدا می‌شود که به شهرت این شهر کمک کرده باشند.

به گزارش ال ناسیونال، در این مراسم از رمان‌هایی از مارکز یاد شده که در آن به بزرگترین شهر کاتالونیا اشاره شده است که از آن میان می‌توان به «پاییز پدرسالار»، «داستان یک ملوان کشتی‌ شکسته» و «دوازده داستان سرگردان» اشاره کرد.

بارسلون شهری است که مارکز در آن «پاییز پدرسالار» را به نگارش درآورد. «ماریو بارگاس یوسا» رمان‌نویس پرویی برنده نوبل هم از سال 1967 تا 1974 در این شهر زندگی می‌کرد و در آن زمان رابطه دوستانه و نزدیکی با مارکز داشت.

گابریل گارسیا مارکز از بزرگترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین محسوب می‌شد که در سال 1982 به جایزه‌ی نوبل ادبیات دست یافت. وی به عنوان پیشتاز سبک رئالیسم جادویی شهرت داشت که در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی در 87 سالگی درگذشت.

«صد سال تنهایی» که نمونه بارز رئالیسم جادویی است، معروفترین اثر مارکز محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ی برجسته هستند. آثار این نویسنده تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند.