کد خبر: ۴۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۲

فروغ بی فروغ، رویای منافقین

تابستان سال 67 تداعی گر خاطرات بسیاری در ذهن هر ایرانی میباشد. قبول قطعنامه 598 و زهری که امام راحل (ره) به اجبار آن را نوشید، زیر پا گذاشتن مفاد قطعنامه ای که تازه امضا شده و هنوز امضای آن خشک نشده از سوی نیروهای عراقی با تجاوز دوباره به خرمشهر و در نهایت تحرکات فریب خوردگان منافق.
تابستان سال 67 تداعی گر خاطرات بسیاری در ذهن هر ایرانی میباشد. قبول قطعنامه 598 و زهری که امام راحل (ره) به اجبار آن را نوشید، زیر پا گذاشتن مفاد قطعنامه ای که تازه امضا شده و هنوز امضای آن خشک نشده از سوی نیروهای عراقی با تجاوز دوباره به خرمشهر و در نهایت تحرکات فریب خوردگان منافقی که تحت القائات درون سازمانی، رویای تسلط بر ملت و دولتی داشتند که هشت سال تمام قد در برابر ابر قدرتهای شرق و غرب ایستادگی کرده بود. تحرکاتی که توسط سازمان مجاهدین خلق عملیات فروغ جاویدان نام گرفت؛ اما فروغی بی فروغ ...

به گزارش فارس، مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید ... کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابر قدرت است؛ چون فقط یک ابر قدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند ... از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیما های عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد ... علاوه بر آن، ضد هوایی و موشک سام ۷ هم که داریم ... هوا نیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون ‌ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیما های عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ها به صورت ستون حرکت می‌کنند.»

نیروهای نظامی موسوم به سازمان مجاهدین خلق فاصله‌ی تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه را با سرعت خیلی زیاد طی کردند. اما غافل از این بودند که نیروهای ایرانی به فرماندهی صیاد دلها، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به کمین نشستند و در منطقه چهار زبر، با احداث تعدادی خاکریز و یک خط دفاعی مستحکم در انتظار ایشان هستند. واژه عربی «مرصاد» که به معنی کمین است نیز به همین خاطر برای این عملیات در نظر گرفته ‌شد. چند گردان‌ عملیاتی در این جبهه حضور داشتند، گردان مقداد و گردان حمزه از لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و تیپ انصارالحسین (ع) همدان بودند.

روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این مورد جالب است که به خوبی از سطح فکری پایین مجاهدین خلق (منافقین) پرده برمی دارد. وی در خاطرات خود می گوید: «جنگ و صحنه به گونه‌ای درست شده بود که اینها توی کیسه آمدند و ما در کیسه را بستیم. تدارک منافقین خیلی وسیع بوده و ضربه وارده بر آنها خیلی عمیق است. ۱۲۰ تانک زرهی دجله، ۶۰ نفربر و ۶۰۰ خودرو دیگر، حدود ۵۰۰۰ رزمنده و همین تعداد پشتیبانی و تدارکچی و طرح رسیدن به تهران، خیلی احمقانه و ساده لوحانه و هفتاد درصد انهدام برایشان به دنبال داشت.»

این عملیات سه روز به طول انجامید. در روز اول هدف سد کردن هجوم مجاهدین خلق بود. در روز دوم حرکت نیروی زمینی صورت گرفت که با پشتیبانی بسیار قوی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های مجاهدین خلق به کلی منهدم شدند. کینه ی همین انهدام بود که موجب گردید فرماندهی این عملیات در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور شود و به مقام عالی شهادت نایل گردد.

در عملیات مرصاد بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای منافقین کشته و زخمی شدند و در میان کشته شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهای تیپ ها نیز وجود داشت. پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت. تا جهانیان بدانند که آیه شریفه «وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ﴿۵۴﴾ سوره آل عمران »اثبات می کند که خدا در تمام زمینه ها همراه آنان که با خدا هستند می باشد و مکر مکاران را به خودشان باز می گرداند...



مرکز اسناد انقلاب اسلامی