کد خبر: ۴۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۶

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از تفریحات آبی هستند؟

‌مدیر بهداشت محیط و حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: کودکان و زنان باردار در معرض ابتلا به بیماری‎های ناشی از تفریحات آبی هستند.

محمدجواد صفرزاده در گفت‎وگو‌ با ایسنا، بیان کرد: شنا یکی از پرطرفدارترین ورزش‎ها در میان مردم است، به طوری که در فصل تابستان افراد برای داشتن تفریحات آبی و پر کردن اوقات فراغت خود به مکان‎هایی نظیر استخرهای شنا، پارک‎های آبی، حوضچه‎های آب گرم، برکه‎ها و رودخانه‏‎ها می‎روند.

وی ادامه داد: آمار شیوع بیماری‎های ناشی از شنا به دلایل مختلفی چون ازدیاد جمعیت، افزایش علاقه مردم به شنا، آلودگی‎های زیست محیطی، هوا، استفاده بی‎رویه از کرم‎ها و لوازم آرایشی، بی‎توجهی به نظافت شخصی، سهل‎انگاری برخی مسئولین مراکز تفریحی – ورزشی در رعایت نکات بهداشتی و... افزایش داشته است.

صفرزاده اضافه کرد: بیماری‎های ناشی از تفریحات آبی بیماری‎هایی هستند که از راه‎های فروبردن، استنشاق یا تماس با آب‎های آلوده استخرهای شنا، چشمه‎های آب معدنی، رودخانه‎ها و... شیوع پیدا می‎کند.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اسهال معمول‎ترین بیماری ناشی از تفریحات آبی است که می‎تواند توسط میکروب‎هایی از قبیل کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، شیگلا و Ecoli ایجاد می‎شود، ادامه داد: مدفوع افراد مبتلا به بیماری اسهال، محتوی میلیون‎ها میکروب است. بنابراین شنا کردن در هنگام ابتلا به بیماری اسهال به سهولت می‎تواند آب استخر را آلوده کند.

وی گفت: سایر بیماری‎ها از قبیل بیماری‎های چشم، گوش، حلق و بینی و پوست به ویژه انواع قارچ‎ها و حساسیت‎های پوستی که بیشتر امراض در استخرها، شناگران را تهدید می‎کند.

صفرزاده با تأکید بر اینکه عفونت‎های تنفسی از طریق میکروب‎هایی ایجاد می‎شوند که به طور طبیعی در محیط(آب و خاک) زیست می‎کنند و چنانچه گندزدایی در یک سطح قابل قبول حفظ نشود این میکروب‎ها می‎توانند در تمام نقاط افزایش پیدا کرده و هنگامی که شناگران در تماس با آب آلوده باشند سبب بروز بیماری می‎شوند، تصریح کرد: به منظور از بین بردن بعضی از میکروب‎ها از قبیل کریپنوسپوریدیوم که حتی در شرایط گندزدایی دقیق و صحیح استخر برای روزها زنده می‎مانند، لازم است کلرینه طولانی مدت انجام شود.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‎های ناشی از تفریحات آبی هستند، اضافه کرد: کودکان، زنان باردار و افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند(نظیر ایدزی‎ها، پیوند عضو و شیمی‎درمانی‎ها) در معرض ابتلا به بیماری‎های ناشی از تفریحات آبی هستند.