کد خبر: ۴۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶

بار دیگر رودخانه‌ای در چین قرمز شد + عکس

رودخانه محله ژینجانگ در چین آنقدر آبش پاک و زلال بود که حتی محلی‌ها از آن می‌آشامیدند ولی این رودخانه به شکل عجیبی یک‌شبه به رنگ قرمز درآمد و محلی‌ها و مقامات رسمی این شهر را شوکه کرد.
رودخانه محله ژینجانگ در چین آنقدر آبش پاک و زلال بود که حتی محلی‌ها از آن می‌آشامیدند ولی این رودخانه به شکل عجیبی یک‌شبه به رنگ قرمز درآمد و محلی‌ها و مقامات رسمی این شهر را شوکه کرد.

به گزارش فرهیختگان، چینی‌های مقیم این محله ادعا کردند تا به حال چنین اتفاقی برای این رودخانه نیفتاده و معتقدند تمام این اتفاقات به خاطر کارخانه‌های اطراف شهر است و کارخانه‌داران باید مسئولیت این آلودگی را برعهده بگیرند.

آب این رودخانه آنقدر تمیز بود که از شهرهای اطراف هم می‌آمدند و بطری‌های آب‌شان را پر می‌کردند و به خانه می‌بردند. ناوان، یکی از بومیان این محله به دیلی‌اکسپرس در این مورد گفت: «جمعه صبح همه‌چیز عادی به نظر می‌رسید. ولی ناگهان، در عرض چند ثانیه، آب رودخانه تیره و تیره‌تر شد و درنهایت به رنگ قرمز درآمد. این آب آنقدر زلال و تمیز بود که همیشه به راحتی در آن ماهی می‌گرفتیم و حتی از آن می‌نوشیدیم.»

دیگر گزارش‌ها حاکی از آن بود که بوی عجیبی هم از سوی رودخانه در هوا پخش شده بود.  در ابتدا، هیچ‌کس در مورد تغییر رنگ رودخانه اظهارنظری نکرد ولی کمی بعد به گفته رادیوی بین‌المللی چین، سازمان حفاظت از محیط‌زیست ونژو از آب این رودخانه برای انجام آزمایش‌ها نمونه‌برداری کرد.

با این حال، با توجه به گزارش‌ها، این اتفاق در این شهر بی‌سابقه است و کارخانه‌های اطراف هم هیچ‌کدام فعالیت‌های شیمیایی ندارند. با این وجود، در سپتامبر ۲۰۱۲، رودخانه یانگ‌تسه، طویل‌ترین رودخانه آسیا در چین هم به شکلی اسرارآمیز قرمز شد. در آن زمان، مردم آلودگی‌های صنعتی یا لجن‌های داخل رودخانه را مقصر دانستند ولی پس از تحقیقات بسیاری، برخی از دانشمندان اعتقاد داشتند علت این اتفاق بیشتر منابع انسانی بوده است.

امیلی استنلی، پروفسور دریاچه‌شناسی دانشگاه ویسکانسین در مصاحبه‌ای با مجله لایوساینس در مورد اتفاقات ۲۰۱۲ گفته بود: «این اتفاق بیشتر شبیه پدیده‌ای آلاینده است. در گذشته، آب‌های جاری به این دلیل به سرعت قرمز می‌شد که مواد رنگی را در آن می‌ریختند». جیان‌فنگ ژیائو، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست ونژو در مصاحبه‌ای با چاینا نیوز گفت: «ما هنوز علت اصلی این اتفاق را پیدا نکرده‌ایم ولی با تحقیقاتی که انجام دادیم به نظر می‌آید وجود رنگی عجیب علت این پدیده است».

ژیائو در ادامه گفت: «به احتمال بسیار زیاد یک نفر رنگ مصنوعی به آب رودخانه ریخته و تصور می‌کرده توفانی سخت در راه است و با بارش باران دیگر کسی متوجه تغییر رنگ رودخانه نخواهد شد ولی باران نیامد و رنگ رودخانه قرمز باقی ماند.» با این حال اینها تمام حدس و گمان است و هنوز علت اصلی این واقعه مشخص نشده است.