کد خبر: ۴۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۱

ادعای آمریکا ازدلایل حمله به ایرباس ایران دروغ بود

یک روزنامه سوئیسی در مطلبی تمام ادعاهای آمریکا درباره دلایل حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ را دروغ ارزیابی کرده و نوشت که آمریکا هرگز برای این فاجعه از ایران عذرخواهی نکرد.
یک روزنامه سوئیسی در مطلبی تمام ادعاهای آمریکا درباره دلایل حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ را دروغ ارزیابی کرده و نوشت که آمریکا هرگز برای این فاجعه از ایران عذرخواهی نکرد.

به گزارش تسنیم، روزنامه سوئیسی «تاگس انسایگر» در مطلبی به مقایسه شلیک به هواپیمای خطوط مالزی در شرق اوکراین و فاجعه شلیک یک ناو جنگی آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در سوم ژوئیه سال 1988 در آب های خلیج فارس پرداخته و نوشت یک هواپیمای مسافربری در یک منطقه جنگی توسط موشک های دفاع هوایی هدف قرار گرفته و سقوط کرد و مسئولان این حادثه بر این باو بودند که این یک هواپیمای نظامی بوده است. صحبت از یک خطای غم انگیز بود. با این حال حقایق درباره این مسئله در ابتدا مخفی شده و دروغ هایی در این باره گفته شد. یک عذرخواهی برای این اشتباه هم انجام نشد.

نویسنده در ادامه نوشت: آیا ما درباره سقوط هواپیمای مسافربری خطوط مالزی در شرق اوکراین سخن می گوییم؟ خیر، پروازه شماره 655 ایران ایر، پروازی که از بندرعباس به دبی پرواز کرد. هواپیمای ایرباس A300 با 290 سرنشین که در بین آن ها 66 کودک و 16 خدمه وجود داشت توسط ناو آمریکایی یو اس اس وینسنس در سوم جولای 1988  هدف قرار گرفت. این ناو جنگی دو موشک هوایی به این هواپیما شلیک کرد که یکی از آن ها به آن برخورد کرده و آن را در آسمان منفجر کرد و همه مسافران جان خود را از دست دادند.

در ادامه آمده است: سابقه این حادثه به جنگ نفت کش ها در خلیج فارس بر می گشت و پیامد جنگ طولانی مدت بین ایران و عراق بود. دولت وقت ریگان برای اینکه از نفت کش ها در برابر حملات احزاب درگیر در این جنگ حمایت کرده و امنیت آب های بین المللی را تامین کند چندین ناو جنگی را به خلیج فارس و تنگه هرمز فرستاد. یکی از این ناوهای جنگی ناو وینسنس به فرماندهی ویلیام راجرز بود.

ناو جنگی آمریکایی هواپیمای مسافربری ایران را یک جت جنگنده اف 14 خطوط هوایی ایران پنداشته بود. آمریکایی ها در زمان رژیم شاهنشاهی در ایران جنگنده های اف 14 به ایران تحویل داده بودند که البته تنها به عنوان یک رهگیر طراحی شده بود و برای حمله به ناوهای جنگی مجهز نشده بود.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: تنها چند ساعت بعد از این فاجعه "ویلیام کراو" که فرماندهی نیروی دریایی  آمریکا در آن زمان را عهده دار بود ادعا کرد که این هواپیمای  ایرانی در یک مسیر هوایی غیر نظامی در حرکت بوده است. در ضمن وی ادعا کرد که این هواپیمای ایر باس ایرانی با سرعت بالا مستقیم به سمت ناو وینسنس آمریکا در حرکت بوده است و ارتفاع پرواز خود را کاهش می داده است و فرستنده این هواپیما سیگنال های نظامی ارسال می کرده است. اما هیچ کدام از این ادعاها درست نبود و همه این ها بخشی از یک استراتژی آمریکایی بود که شلیک خطای خود را به عنوان یک اقدام دفاعی قانونی مشخص کند.

مجله وایس «Vice Magazine», اخیرا با استناد به اسناد محرمانه ای آورده است که چگونه رونالد ریگان در یک نامه به مارگارت تاچر تنها چهار روز بعد از شلیک به هواپیمای ایرانی این کشور را مسئول این واقعه معرفی کرد.

روزنامه "تاگس انسایگر" در ادامه نوشت: همه ادعاهای آمریکا در باره این حادثه دروغ بودند و بر اساس ارزیابی های داده های کامپیوتری سیستم آتش ناو وینسنس، پنتاگون در یک گزارش تحقیقی در آگوست 1988 به این نتیجه رسید که هواپیمای ایرباس ایرانی در زمان شلیک ناو آمریکایی در یک مسیر هوایی غیر نظامی نرمال در حرکت بوده است و در هیچ زمانی ارتفاع پرواز خود را کاهش نداده است، همچنین این هواپیمای ایرانی هرگز سیگنال های نظامی ارسال نکرده است.

بدتر از همه این بود که "ویلیام کراو" و همچنین دولت ریگان ابتدا ادعا کرده بودند که ناو وینسنس در نقطه زمانی شلیک خود به هواپیمای ایرانی در آب های بین المللی قرار داشته است. اما کراو در یک برنامه تلویزیزیونی در سال 1992 اعتراف کرد که موشک های کروز در آب های سرزمین ایران واقع بوده است. ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس با انتقادهای زیادی مواجه شد.

اگر چه راجرز پیش از این هم چندین بار به دنبال درگیری های غیر ضروری با قایق های گشت زنی ایرانی بود و مسئول شلیک به هواپیمای مسافربری ایرانی شناخته شد اما مورد تشویق مقامات آمریکایی هم قرار گرفت. یک معذرت خواهی هم از طرف آمریکا مطرح نشد و تنها تازه در سال 1996 دولت کلینتون درباره این فاجعه دلخراش ابراز تاسف کرد و هرگز یک عذرخواهی از طرف آمریکا انجام نشد.