کد خبر: ۴۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۵

گفت‌وگوی تلفنی عباس با السیسی درباره غزه

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شب گذشته تلفنی با رئیس جمهور مصر گفت‌وگو و تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین در نوار غزه را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فلسطین (وفا)، «محمود عباس» در تماس تلفنی با «عبد الفتاح السیسی» بر ایفای نقش تاریخی مصر در قبال قضیه فلسطین تاکید کرد و گفت که طرح ابتکاری مصر بهترین گزینه برای برون رفت از بحران غزه است.

وی از ایفای نقش مصر برای جلوگیری از ریخته شدن خون مصری ها قدردانی کرد.

عباس همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر را به السیسی تبریک گفت و برای مصر امنیت و آرامش،  پیشرفت و شکوفایی را آرزو کرد.

از سوی دیگر منابع فلسطینی گزارش دادند که یک هیأت از رهبران حماس و جهاد اسلامی به منظور بررسی طرح ابتکاری مصر عازم قاهره شد.

به گفته این منابع، توافق فلسطینی برای برگزاری نشست رهبران حماس، جهاد اسلامی و فتح در قاهره به منظور احیای طرح آتش بس مصر، حاصل شده است.

این هیأت عبارت از عزام الاحمد از جنبش فتح، موسی ابو مرزوق از حماس و زیاد النخاله از جهاد اسلامی است و همچنین قرار است سرلشگر «ماجد فرج» مدیر دستگاه اطلاعات فلسطین نیز در این نشست حضور داشته باشد.

گروه های فلسطینی همچنین توافق کردند که گذرگاه رفح یک موضوع فلسطینی- مصری است و هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد و مقرر شد که نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان در تمامی گذرگاه های مرزی مستقر شوند.

عباس روز گذشته نیز در مصاحبه با روزنامه عکاظ عربستان گفت: رهبران فلسطین از روز اول تجاوز اسرائیل برای توقف کشتارها تلاش کردند و به همین منظور ما به «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به دلیل نقش تاریخی مصر در قضیه فلسطین، روی آوردیم و طرح ابتکاری مصر بر اساس 2 نکته اصلی تدوین شد: یکی توقف کشتارها به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون غیر نظامیان و دیگری اجرای توافقنامه آتش بس امضا شده در مصر در سال 2012 که بر ضرورت بازگشایی گذرگاه ها، رفع محاصره غزه و آزادسازی تعدادی از اسرا تاکید دارد اما متاسفانه برخی از طرف ها آن را نپذیرفتند و اوضاع بدتر شد و حقیقت این است که طرح مصر بهترین و درست ترین گزینه برای خروج از این بحران است.