کد خبر: ۴۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۷

خطوط هوایی دوبی و اروپا مسیر پروازهای خود را بر فراز عراق تغییر دادند

خطوط هوایی کشورهای اروپایی و یک خط هوایی مستقر در دوبی، امارات به خاطر وخامت اوضاع در عراق و نگرانی از ظرفیت تسلیحاتی داعش و از بیم ساقط کردن هواپیماهایشان توسط این گروه تروریستی، مسیر پروازهای خود را تغییر داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعدادی از شرکت‌های پروازی اروپا و یک شرکت هواپیمایی مستقر در دوبی اعلام کردند که برنامه‌های پروازی جایگزین را برای پروازهای خود در نظر گرفته‌اند.

خطوط هوایی فرانسه به ویژه اعلام کرده که در 24 ژوئیه سال جاری میلادی یک تهدید بالقوه را علیه خطوط هوایی این کشور شناسایی کرد.

این تصمیم از جانب خطوط هوایی کشورهای اروپایی و این شرکت هواپیمایی مستقر در دوبی پس از آن گرفته شد که یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین حین پرواز بر فراز شرق اوکراین در 17 ژوئیه مورد اصابت راکت قرار گرفت و سقوط کرد.

مقام‌های اوکراینی و آمریکایی اعلام کردند که این هواپیمای مسافربری توسط موشکی که از ناحیه تحت کنترل مخالفان حامی روس در شرق اوکراین شلیک شده، سقوط کرده است البته احتمال اشتباه گرفته شدن این هواپیمای مسافربری با یک هواپیمای نظامی از جانب مخالفان اوکراینی وجود دارد.

در همین حال عراق نیز که از 2011 و همزمان با خروج سربازان آمریکایی و خارجی از این کشور با بحران فزاینده‌ای روبروست، اخیرا با افزایش قدرت گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که بسیاری از مناطق غربی و شمالی این کشور را تحت کنترل خود قرار داده‌اند مواجه است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای اروپایی و عربی نگران این هستند که پرواز هواپیماهایشان بر فراز عراق و استفاده آنها از حریم هوایی این کشور باعث به خطر افتادن جان مسافران بی گناه شود چرا که داعش از ظرفیت تسلیحاتی برای هدف قرار دادن هواپیماها برخوردار است.

با این حال بسیاری از هواپیماهای بین المللی تجاری اعلام کردند که حتی با وجود درگیری‌ها در شمال و غرب عراق و کنترل این نواحی توسط داعش طی روزهای اخیر به پرواز هواپیماهای خود ادامه دادند.

همچنین خطوط هوایی فرانسه اعلام کرده که در حال حاضر پرواز هواپیماهای خود را بر فراز عراق، سوریه، لیبی، همچنین شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه منحرف کرده و از مسیرهای جایگزین استفاده می‌کند.

خطوط هواپیمایی آمستردام هلند نیز پرواز هواپیماهای خود را بر فراز عراق در هفته گذشته متوقف کرده و گفته که برخی از پروازهایش به اسرائیل را نیز به خاطر افزایش درگیری‌ها در نوار غزه به حالت تعلیق درآورده است.

خطوط هوایی اتحاد مستقر در ابوظبی امارات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان اقدامات احتیاطی جایگزینی را برای جلوگیری از پرواز هواپیماها بر فراز عراق در نظر گرفته است اما دولت عراق با رد این نگرانی‌ها از جانب خطوط هوایی کشورهای مختلف اعلام کرده که آسمان عراق و هواپیماهای این کشور برای خطوط هوایی سایر کشورهای جهان امن است.

نصیر بندر، رئیس اداره هوانوردی مدنی عراق در این باره گفت: فرودگاه بغداد به شدت ایمن است و هیچ تهدیدی برای هواپیماهایی که از حریم هوایی عراق استفاده می‌کنند، وجود ندارد.