کد خبر: ۴۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۲

رونمایی از نمودار درختی سوره‌های قرآن

نمودار درختی سوره های قرآن در قالب مجموعه کامل «ساختار سوره های قرآن کریم» روز پنجشنبه طی مراسمی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی رونمایی شد.
نمودار درختی سوره های قرآن در قالب مجموعه کامل «ساختار سوره های قرآن کریم» روز پنجشنبه طی مراسمی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: نظریه هدفمندی سوره های قرآن در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرآن پژوهان و مفسران قرار گرفته است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: مجموعه ساختار سوره های قرآن کریم شامل 114 نمودار است که بر مبنای نظریه هدفمندی سوره های قرآن تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه برای نخستین بار در جهان اسلام ارایه می شود، افزود: بر اساس این نظریه هر سوره دارای یک هدف اصلی است و محتوای آن قابل تفکیک به فصل ها و مقاصد فرعی است.

وی بیان کرد: هر دسته از آیات به لحاظ تناسب درونی و ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند، ذیل یک فصل قرار می گیرند و این فصل ها در یک نکته اساسی که هدف و غرض اصلی سوره نامیده می شود، مشترک هستند.

وی گفت: برای تدوین این اثر از تفاسیر معتبر شیعه و اهل سنت از جمله تفسیر المیزان، التحریر و التنویر، النظم الفنی للقرآن الکریم، التفسیر البنایی استفاده شده است اما دیدگاه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مورد توجه خاص نویسنده بوده و در تفسیر آیات و ارتباط گفتارهای مستقل، به طور مکرر به این تفسیر شریف مراجعه شده است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ترسیم نمودار درختی سوره ها کاربردهای متعددی برای اقشار مختلف جامعه در بر دارد، گفت: امکان آشنایی اجمالی و آسان با محتوای سوره های قرآن کریم و همچنین سرعت، تثبیت و دقت بیشتر در حفظ آیات برای عموم علاقه مندان به معارف قرآن، از جمله کاربردهای این نمودار است.

وی بیان کرد: لازمه طبیعی اعتقاد به هدفمندی سوره ها این است که به ارتباط منطقی آیات با یکدیگر معتقد باشیم به گونه ای که بتوان در یک نمودار درختی، همه آیات را از طریق محورها و عناوین فرعی به یک عنوان و موضوع اصلی متصل ساخت.

حجت الاسلام حسینی افزود: در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به طور خاص و ویژه کار پژوهشی بنیادی در حوزه قرآن اتفاق می افتد که یکی از محصولات و خروجی این پژوهش ها، کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» است.

وی گفت: از سایر حوزه های مختلف قرآنی که ممکن است در حرم مطهر نباشد اما ذیل سیاست های فرهنگی آستان قدس رضوی قرار دارد، می توان به چاپخانه بین المللی قرآن با چاپ سالانه حدود پنج میلیون قرآن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عنایت امام هشتم(ع) و شرکت مجاوران و زائران در برنامه های قرآنی حرم رضوی مشوق خدمتگذاران این بارگاه است، گفت: در دارالقرآن الکریم برنامه های متنوع قرآنی ارایه می شود که از مهمترین آنها می توان به بحث های تدبر، تفسیر و مفاهیم قرآن اشاره کرد.

بر پایه این گزارش حجت الاسلام و المسلمین ˈمحمد خامه گرˈمؤلف مجموعه کامل ساختار سوره های قرآن کریم نیز در حاشیه مراسم رونمایی این مجموعه گفت: 10 سال روی این طرح کار کردم تا مجموعه کامل سوره های قرآن کریم در قالب نمودارهای درختی آماده شد.

وی افزود: این کتابچه به صورت روان و آسان این امکان را برای قرآن دوستان فراهم می آورد که با مرور تفسیر مختصر و کوتاه در هر روز به تفسیر جامع و کامل در طول کمتر از یک سال دست یابند.

وی با بیان اینکه این نمودارها استفاده های مختلفی دارد، افزود: اولین کاربرد آن، این است که وقتی یک صفحه قرآن خوانده می شود به مدت پنج دقیقه که این نمودار در دستتان باشد، می توانید بفهمید آیاتی که خواندید، حاوی چه مطلبی بوده و چه نکته ای در آن گفته شده است.

وی تأکید کرد: نمودارها باید در ادارات، مدارس و دانشگاه ها استفاده شود تا کسانی که به این مکان ها مراجعه می کنند طی 114 روز با کل تفسیر ساختاری سوره های قرآن آشنا شوند و این ساختار این انگیزه را برای انسان ایجاد می کند که سوره های قرآن را با دقت بیشتری دنبال کند.

وی گفت: این روش اولین گام برای آشنایی با معارف سوره های قرآن است و کسانی که فرصت مطالعه و ترجمه قرآن را پیدا نمی کنند، می توانند حداقل با محتوای کلی سوره آشنا شوند.